Audi 80 1.6: Koppeling vervangen, nu nog een schakelprobleempje

Bouwjaar: 1991

Hallo techneuten,

Ik (geen techneut) heb een probleempje met mijn auto.
Een poosje geleden heb ik (en nu niet allemaal gaan schreeuwen) stom stom stom teveel olie bijgevult.
Hij is toen olie gaan uitspuigen.
Hierdoor is er ook olie in de koppeling terecht gekomen waardoor deze nu slipt.
Hij is echter voor zover ik weet niet "echt" kapot.
Weet iemand van jullie hoe ik de koppeling zou kunnen schoon krijgen zonder hem te vervangen.
Technische taal is geen probleem gezien mijn zwager er wel wat vanaf weet.
Ik hoor heel graag van jullie!
Alvast bedankt.

Jeroen

jeroenenagnes

Geplaatst door jeroenenagnes (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Jeroen,
Slecht nieuws voor je de enigste oplossing is de koppeling vernieuwen helaas maar waar!!

Hans

jeroenenagnes (0), 19 jaar geleden

Hoi Hans,

Dank je voor het snelle (maar minder prettige) antwoord.
Is een complete koppelingsset zelf te vervangen (mits je wat handig bent met auto's) of moet dit echt door een expert gebeuren.
Mits het door een expert moet gebeuren hoe hoog schat jij de kosten?
Heb zelf namelijk al wat rongebeld en een Audi-dealer zegt ¤750 terwijl een ander weer zegt ¤900?
Hoor graag van je.

Met vriendelijke groet,


Jeroen.

petertje8912 (0) PRO, 19 jaar geleden

zou bij zo'n oude auto iemand zoeken die dit voor je kan maken er zit in deze auto wel een dure plaat in ca 150 euro in dit geval zou ik toch de hele set ca 230 euro vervangen of de oude drukgroep en vliegwiel zeer goed ontvetten. maar wat nog belangrijker is is dat er in de toekomst geen olie meer in de koppeling komt. is de olie door de keerring gedrukt of gewoon erlangs gelekt?? hier toch wel aandacht aan besteden voordat de koppeling vervangen wordt.succes

jeroenenagnes (0), 19 jaar geleden

Beste Peter,

Dank voor je antwoord.
Er is mij inderdaad verteld dat het beter is om de hele set te vervangen.
Hoe zou je de oude drukgroep kunnen ontvetten?
Kun je dit mogelijk uitleggen?
De auto lekt al lange tijd geen druppel olie meer dus met het olie is geen probleem meer.
Stel dat ik dan +/- 230 euro kwijt zou zijn aan materiaal zijn de vraagprijzen van de garage's dan redelijk of niet?
Hoor graag van je!

Met vriendelijke groet,


Jeroen.

petertje8912 (0) PRO, 19 jaar geleden

ik vind 750-900 wel erg veel maar deze doen het nu eenmaal niet voorniets en zijn gewoon duur. wat ik met zo,n oudere auto zou doen is een monteur zoeken die dit voor je in da avonduren doet. als ik even schatten moet dan is dit een uurtje of 3-4 werk dan zit je wel goed tot ruim voldoende dus.als je dan 25 euro/uur teld kom je nog maar op 230+100=330 euro uit wat je ook kunt doen is wat gaan rondbellen naar diverse universele garages in jouw buurt maar je zult die 330 dan niet halen.ik zou dan 450 redelijk vinden. wel effe goed uitleggen wat er gebeurt is omdat alles goed schoon en vetvrij gemaakt moet worden. succes

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Jeroen wat Peter zegt wilde ik jou ook als antwoord geven succes ermee.

Hans

jeroenenagnes (0), 19 jaar geleden

Peter en Hans,

Bedankt voor jullie hulp/uitleg.
Ik ga inderdaad proberen een monteur te vinden die dit voor mij zou willen doen.
Laat nog wel weten hoe het vorderd.
Nog wel een ander klein vraagje.
Wanneer het nat weer is buiten of de motor is koud dan heb ik amper tot geen last van een slippende koppeling.
Kan het een en ander toch niets te maken hebben met een niet goed werkende lambdasonde.
Ik had namelijk ook last van een te hoog CO2-uitstoot.
Dit zou liggen aan de sonde of voetpakking.
De voetpakking heb ik al vervangen maar nog geen meting laten doen.
Misschien een totaal vreemde vraag die ik nu heb gesteld maar ja ben niet bekend met de techniek ;-)


Jeroen.

petertje8912 (0) PRO, 19 jaar geleden

nee de slippende koppeling heeft daar echt niks mee te maken

jeroenenagnes (0), 19 jaar geleden

Oke, duidelijk!

Ik ga zoeken naar een monteur.
Keep in touch.
Prettig weekend,


Jeroen.

carmania2000 (0) PRO, 19 jaar geleden

een te hoge co uitstoot heeft zeker niet te maken met een kapotte voet van de carburator aangezien je dan juist een te laag co gehalte krijgt. Laat je lambdasonde eens testen, waarschijnlijk werkt deze niet of alleszins toch te traag.

jeroenenagnes (0), 19 jaar geleden

Hallo beste techneuten,

Nog even een laatste update.
Heb de lambdasonde vervangen en hiermee het uitstoot-probleem opgelost (is nu perfect).
Auto nu ook eindelijk APK gekeurd!
Daarnaast samen met mijn zwager de koppeling vervangen, wat een dag was dat zeg.

* Eerst de auto achter gezet (mocht nergens zomaar een lift gebruiken).
* Gekrikt en er aan weerskanten 2 banden gegooid.
* Alles losgehaald (en dat was veel!!!)
* Koppeling meegenomen naar groothandel (was nodig omdat ze verschillende maten hadden??. De groothandel sloot om half 4 waardoor we rond 5 voor half 4 met een noodgang door de stad ernaartoe hebben gereden....pfffffff.
* Toen met zijn 2'en koppeling erop gezet en die loodzware versnellingsbak erop gecentreerd (dat was echt loodzwaar om dat samen te doen liggend van onder de auto.
* Alles in elkaar en eindelijk na meer dan een half jaar lekker fijn kunnen rijden!!

Ben voor de koppelingsset ¤150,- kwijt geweest en heb mijn zwager een paar honderd euro gegeven die hij hard kon gebruiken.
Op die manier gelukkig nog flink wat geld bespaard!!

Al met al bedankt voor jullie hulp/tips.

Veel rijplezier,


Jeroen.

jeroenenagnes (0), 18 jaar geleden

Beste techneuten,

De koppeling is dus vervangen incl. drukgroep. Echter ging daarna het schakelen zeer moeizaam. Dit is nu wel ietswat verbeterd maar nog lang niet perfect. Mijn zwager dacht dat het kwam omdat er nu een nieuwe koppeling in zit?? Met de oude koppeling waren er geen problemen met schakelen.

Kan dit kwaad en komt het gewoon doordat er een nieuwe koppeling in zit of moet ik mogelijk de olie vervangen in de versnellingsbak.....of iets anders???

Met vriendelijke groet,


Jeroen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.