Audi 80 1986: laadproblemen

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorinhoud (cc): 1600

Beste mensen,
het volgende is het probleem:
Als de motor loopt geeft hij laadspanning aan de accu, althans: er staat dan 13 a 14 volt over de accupolen.
De accu is na 100km echter nog steeds ontladen, hij is dus waarschijnlijk droog. Ook wordt een volle accu leeggetrokken als het kontakt uit staat. Mij lijdt dit te denken aan een kapotte spanningsregelaar, die de accu heeft overladen en drooggekookt.
Mijn vraag is: deelt iemand deze hypothese, en waar zit bij dit model Audi deze regelaar? Is het een van de "blokjes" in het zekeringenkastje?
Alvast bedankt, Herman

auwauwaudi

Geplaatst door auwauwaudi (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Herman,
Als het een bosch dynamo is zit de regelaar achter op de dynamo met twee schroefjes vast,echter jou probleem doet mij meer denken aan een kapotte diode.

Hans

auwauwaudi (0), 19 jaar geleden

Bedankt voor de reaktie, een kapotte diode. Daa had ik nog niet aan gedacht. Deze zitten als ik het wel heb ook in de dynamo ingebouwd, ter gelijkrichting van de wisselstroom die de dynamo genereert, is het niet?
Misschien moet ik gewoon even op de sloop een passende dynamo zoeken, daar zit de rest dan al aan.

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Lijkt mij ook een goede oplossing maar zet er dan wel even een nieuwe regelaar op kun je gelijk de sleepringen op slijtage controleren.
Als er een diode kapot is dan is de laadspanning wel goed maar de dynamo levert geen vermogen en de accu loopt via de dynamo leeg.

Hans

auwauwaudi (0), 19 jaar geleden

Bedankt Hans,
Dat lijkt er wel heel erg op -maar ik ben 1 ding vergeten te vermelden: als de motor loopt, heb ik niet alleen wel spanning maar geen stroom bij de accu, de rest van alle electrisch bediende apparatuur doet het normaal: verlichting, ontsteking en dergelijke. Zou ik daar geen problemen mee moeten hebben als het een kapotte diode is?

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als je het zeker wilt weten dan moet je de dynamo even laten testen op een scoop.
Alles kan verder wel normaal werken hoor alleen is er onvoldoende capaciteit om de accu goed te laden.

audia4 (0) PRO, 19 jaar geleden

Stukkende diode is altijd makkelijk te vinden, zet het contact uit en neem een 5 watt lampje, de staaflampjes doen het altijd goed voor deze proef. Neem de dikke rode kabel bij de dynamo (B+) los en zet de lamp met een pootje tegen het contact van de dynamo, ander pootje tegen de draad die je losgenomen hebt. Als hij oplicht (of gloeit) is de dynamo te barsten, en kun je inderdaad beter op de sloop naar een ander gaan zoeken.

Wat ook voorkomt (als het niet in de dynamo ligt) dat het relais van de inlaatspruitstukverwarming blijft plakken en de accu leegtrekt.

succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.