Audi A5 2016: Koude start: motor start, maar laag stationair toerental en geen gasrespons

Bouwjaar: 2016, Motorinhoud (cc): 1800

Sporadisch probleem bij koud starten: de motor slaat onmiddellijk aan, maar met opvallend lager stationair toerental van slechts +- 700rpm t.o.v. normaal +- 1100rpm. Er is op dat moment geen gasrespons, de motor klinkt ietwat anders dan normaal, beetje rook en geur, en valt stil na +- 30 seconden.

Bij stilleggen van de motor en onmiddellijk opnieuw starten, is alles weer normaal. Nooit problemen tijdens het rijden, en ook nooit andere problemen gehad. Probleem treedt enkel sporadisch op bij eerste koude start van de dag.

Gaat om een Audi A5 van 2016, 1.8 tfsi 177pk, +- 40.000km. Probleem is er al enkele jaren, maar komt steeds vaker voor; van oorspronkelijk 2x per jaar naar nu soms 2x per week.

Bizar: probleem treedt nooit op bij lage buitentemperaturen (dus nooit problemen in de winter), maar enkel bij buitentemperaturen van boven de ongeveer 10 graden. Hierdoor zou ik denken aan een sensor die niet helemaal goed werkt?

Auto staat steeds in garage, soms wordt er een periode dagelijks mee gereden, soms wordt er een week lang niet mee gereden. Kans op storing bij starten is naar mijn gevoel altijd even groot.

Auto reeds laten uitlezen in garage, maar geen foutmeldingen. Ook geen verschil in lampjes op dashboard bij start zonder/met probleem. Zelf OBDLink aangeschaft om via smartphone de input van enkele sensoren te kunnen zien, maar zag eigenlijk nog niks bijzonders... Proactief alvast de bougies laten vervangen, maar dat heeft niks opgelost.

Iemand een idee?
Bedankt alvast om even mee te denken!

Mvg
Christophe

Christophe_Z

Geplaatst door Christophe_Z , lid sinds 5 maanden geleden

6 Reacties

Christophe_Z, 5 maanden geleden

Na analyse van OBD data een doorbraak:
- Op moment van startprobleem geeft de lambdasonde geen waarde door. Ik vermoed dat daardoor een afwijkende fuel / air ratio wordt gevraagd.
- Op moment van startprobleem is het control module voltage steeds lager (11-12V) t.o.v. 13-14V bij normale start. Volgens mij geen verband met accuspanning, want nooit startprobleem tijdens de winter terwijl dan na lang stilstaan soms meldingen van lage accuspanning op dashboard komen. Ook opvallend dat het control module voltage sowieso steeds lager is vóór starten, los van het feit dat dan een goede of slechte start volgt. Daarom eventueel een alternator probleem? In dat geval wel bizar dat het eventuele alternator probleem nooit optreedt tijdens de winter, maar vaak optreedt wanneer de buitentemperaturen boven de +- 10 graden komen. Lijkt me dus eerder onwaarschijnlijk.

Lambdasonde die enkel problemen geeft bij hogere buitentemperaturen? Wel vreemd dat die dan wel lijkt te werken tijdens het rijden en nooit problemen geeft bij andere starts dan de eerste op een dag...

Er blijft die bizarre link met buitentemperatuur waarbij nooit problemen optreden tijdens de winter. Misschien een fout in de boordcomputer, al zie ik niet op basis waarvan die dan zou optreden. De temperatuur sensoren geven steeds correcte waarden door.

Link naar de OBD data in een xls-bestand:
https://www.it4professionals.be/OBDdata....

oldford PRO, 5 maanden geleden

Ik denk eerder dat de data die de motor-computer geeft onbetrouwbaar is, dan dat een lambdasonde geen signaal afgeeft. Wat ik ook zie is een wat rare brandstofdruk. Bij het startprobleem heb je veel minder druk als bij de andere starts (11-12 bar). Bij een normale start heb je rond de 800 rpm 21 tot 26 bar en bij 1000 rpm heb je 59 bar. Nu vindt ik die 21-26 bar ook al aan de lage kant.

Ik zou me over het control module voltage geen zorgen maken. Met draaiende motor is dat (bijna) altijd hoger dan tijdens het starten. En bij de starts die fout gaan draait de motor rond de 500 rpm, dan werkt de dynamo ook nog niet echt.

Ik zou uitlezen met VCDS, die data vertrouw ik een stuk meer als wat ik nu zie.

marcelp, 4 maanden geleden

Laat ik nu net hetzelfde probleem hebben met een Audi A4 1.8 TFSI van 2012. Al maanden het koude start probleem. Alleen het hoge/lage buitentemperatuur herken ik niet. Ik heb nog steeds geen oplossing! Verder loopt de motor perfect!

Christophe_Z, 4 maanden geleden

Omdat het maken van een volledig diagnostisch rapport via OBDLink even duurt, wist ik op die manier eigenlijk niet wat precies wanneer gebeurt tijdens de start. Daarom heb ik eens een selectie van waarden op een live dashboard geplaatst in OBDLink en tijdens een koude probleemstart enkele screenshots gemaakt.

Screenshot 1:
Fuel system 1 status = 0 = motor nog uit
Lambda sonde = 0.0 (Oorspronkelijk dacht ik dat dit het probleem was, maar vermoedelijk niet, want de lambda sonde zou maar beginnen werken vanaf een bepaalde temperatuur, las ik hier en daar online. Is dat correct?)
Fuel/Air ratio = 0.0 (Vermoedelijk normaal, want de motor draait nog niet)
MAP, O2 en fuel rail pressure lijken me normaal.

Screenshot 2:
Fuel system 1 status = 1 = open loop
Lambda sonde = 0.0 = Vermoedelijk normaal, want nog niet op temperatuur. Motor draait nog maar enkele seconden.
Fuel/Air ratio = 0.0 = PROBLEEM, lijkt me. Motor krijgt geen brandstof. (of geen lucht?)
Fuel rail pressure = 6671 = Vermoedelijk normaal in deze fase. De motor krijgt nog even brandstof die al in de fuel rail of in de leiding aanwezig is?

Screenshot 3 (+- 10 seconden na start):
Fuel rail pressure zakt plots van 6671 naar 1190. Op exact dit moment valt het toerental van de motor terug van +- 900 toeren naar +- 500 toeren. De motor draait zeer moeizaam en zal over +- 20 seconden vanzelf stilvallen indien ik 'm zou laten draaien. Op dit moment begint de garage te ruiken naar verbrandingsgassen en ontstaat soms een beetje rook uit de uitlaat.
Fuel/Air ratio is nog steeds 0, of m.a.w. de motor krijgt geen brandstof. (of geen lucht?)

Screenshot 4 (herstart motor):
Fuel system 1 status = 1 = nog steeds open loop
Lambda sonde = 1.1 (ondertussen is de lambda sonde voldoende opgewarmd en actief.)
Fuel/Air ratio = 1.0 = de motor krijgt brandstof en lucht
Fuel rail pressure = 5910 = de motor draait normaal en toerental blijft stabiel. Alles normaal.

Screenshot 5:
Fuel system 1 status = 2 = closed loop
Alles normaal.
Van zodra ik begin te rijden stijgt en schommelt de fuel rail pressure.

Conclusie: probleemstart veroorzaakt doordat de motor geen brandstof (of lucht) krijgt? Fuel/Air ratio = 0

Maar hoe komt dit dan?
- Stel brandstofpomp defect: nooit probleem in de winter, en ook nooit probleem tijdens het rijden of bij warme start.
- Een sensor defect? Weet iemand welke dat dan zou kunnen zijn?
- Iets gerelateerd aan een dichting? Bij koude temperaturen krimpt materiaal, en geen probleem. Bij warme temperaturen zet materiaal uit, dus misschien een lek? Lijkt me onwaarschijnlijk aangezien de motor na opnieuw starten steeds prima draait, ook bij lange ritten.
- Ik las iets over een verwarmingsplaatje bij de motor dat brandstof opwarmt. Is dat iets dat aanwezig is bij een benzine motor en misschien het probleem zou kunnen zijn?
- Een mogelijk probleem met de control module zoals oldford aangeeft, kan uiteraard ook altijd...

. . . . .

oldford PRO, 4 maanden geleden

Ik zou het probleem zoeken in de brandstofdruk. Die is af en toe veel te laag.
1190 kpa = 11,9 bar. Dit systeem wordt geacht te werken met een brandstofdruk van 50 tot 100 bar.
Uiteraard schommelt de brandstofdruk met rijden. Bij hogere belasting (meer brandstof nodig) zal de druk hoger worden.

Vergeet alsjeblieft die 0.0 bij de lambdasonde en de gewenste brandstof/lucht verhouding.
De motor draait nog in open loop en de lambdasonde is nog niet op temperatuur.
Als je nog geen lambda verhouding kunt meten, kun je ook geen gewenste verhouding regelen.

Christophe_Z, 3 maanden geleden

Een update:

Ook de garage stelde na onderzoek voor om de brandstofpomp te vervangen, en vandaag is ze ook effectief vervangen. Nog even afwachten of het startprobleem hiermee is opgelost, maar ik ben alvast erg tevreden; ik rij precies met een andere auto. Niks meer van schokken bij schakelen of vertrekken, en naar mijn gevoel een betere gasrespons / vlotter. Ik was me niet bewust van problemen op dit vlak omdat de auto al altijd reed zoals hij tot vanmorgen reed, maar het verschil met nu is opmerkelijk.

De brandstofdruk was vroeger vóór starten tussen de 600 en 700kPa. Nu is de brandstofdruk op dat moment rond de 20.000 kPa. Eens de motor draaide was de brandstofdruk vroeger vaak maar tussen de 1000 en 3000 kPa, en steeg die weliswaar tijdens het rijden, maar zag ik grote schommelingen. Nu blijft de brandstofdruk steeds tussen de 15.000 en 22.000 kPa, afhankelijk van de snelheid en/of het toerental (en misschien nog andere factoren), en blijft de brandstofdruk veel stabieler. Er was dus duidelijk iets mis met de oorspronkelijke pomp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A5 of stel zelf een nieuwe vraag.


Gesponsord

Met een groots assortiment in de beste auto-onderdelen, aanbiedingen en merken vind je altijd een optimale mix tussen A-merken en aanbiedingen. Voor iedere automobilist weet Carpardoo de juiste auto onderdelen of auto-accessoires te vinden.