Ik heb een Audi A6 2.5 TDI (103kW/140pK) van 1995.
Het probleem bij deze auto is nml. dat ie VEEL TE VEEL rookt.
Er komt zwarte rook (die echt stinkt) uit de uitlaat, ook als je
maar rustig
doortrekt.
En het GROOTSTE probleem is (dit heeft mij zelf echt gek gemaakt) dat ie niet goed doortrekt (houd in),
(de turbo komt volgens mij laat en langszaam op gang).
In alle versnellingen is ie traag, als je doorschakelt dan komt ie een beetje voorruit!
Heel af en toe trekt ie ietjes beter, maar dat is meestal NA een
lange rit op de auto snelweg!
Ik heb hem 3 maanden geleden naar de Audi Dealer gebracht voor een storings-diagnose.
Alles was goed alleen de brandstofpomp gaf NIET de juiste waarde aan.
Ze hebben toen de brandstofpomp maar op een waarde gezet die daar in de buurt zit.
Ze hebben me toen geadviseerd om de distributieriem eerst eens te laten nakijken (maar die had ik toen pas laten vervangen).
Ik hoop dat dit een van u bekent voorkomt en misschien een idee hebt van wat nou eigenlijk het mankement is.
Dan kan ik die auto eindelijk eens goed laten repareren.
Bij voorbaat dank.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Waarschijnlijk heb je een probleem in je luchtmassa meter laat die maar even nakijken
Je vertelt dat de dealer je adviseerde om de distributieriem te (laten) checken. Deze was net vervangen schreef je. Het is in je verhaal niet duidelijk of je de riem hebt vervangen OMDAT hij erg rookte of is het roken ontstaan NA het vervangen?
Als dat het geval is, ligt de conclusie voor de hand dat daar de oorzaak zit.
Laat svp even weten hoe dit zit.
De zwarte rook die je zit is onverbrande brandstof.Dit kan ontstaan door een niet goed afgestelde pomp of een versleten pomp.Een dealer van de VAG groep (audi,volkswagen,seat en skoda) kan doormiddel van een uitleestkast bepalen of de pomp niet goed staat of versleten is.Het inspuitmoment kunnen ze met de kast uitlezen.
Deze moet tussen een bepaalde waarde liggen afhankelijk van de brandstoftemperatuur.De dealer zei al dat ie niet goed stond!?.
Het kan dus zijn dat ie tand verkeerd staat,ook omdat de dealer de pomp ook niet in de juiste waarde kreeg.
Advies dus om de timming van de riem te laten controleren.
Ook kan de dealer de inspuiting controleren.
ze moeten met uitleeskast naar:
- systeemcode 01 "motorelek." gaan
- meetblokwaarde 08 intoetsen
- naar groep 1 gaan en
- VELD 2 bekijken
- De waarde moet tussen de 3 ... 9 mg/slag liggen
- als ie rond de 3 ligt dan is de pomp versleten en moet de pomp gereviseerd worden.
succes!
Als de distr riem is vervangen dan moet de pomp altijd met speciale apparatuur dynamisch worden afgesteld.
Alleen de merktekens op tijd zetten is niet voldoende.
Het komt nog weleens voor dat de carterontluchting bij een v6 tdi verstopt zit. Ik heb het diverse malen meegemaakt. Dan krijg je precies dezelfde klachten als die jij omschrijft.
22 jaar
Luchtmassameter geeft verkeerde waarde naar motorregelapparaat, waardoor er minder brandstof wordt ingespoten door brandstofpomp (90% dat dit het probleem is)
Of je hebt een lekke turboslang, (scheurtje of zo), in je laaddrukregeling, wat ook het roken kan verklaren.
22 jaar
Als het in je laaddrukregeling zit geeft de computer meestal wel een foutcode aan. Ik zou de riem van de inspuitpomp eens afstellen met een meetklokje. En daarna hem dynamisch afstellen met de computer. Ik ben er vrijwel zeker van dat dan het probleem verholpen is.
22 jaar
Hoi,
Kan ik de luchtmassameter ook apart meten?
(hoe kan ik er achter komen of ie nog goed is?)
22 jaar
Om de luchtmassameter goed te kunnen contoleren, moet je dat doen met behulp van een computer die in het motormanagement kan komen.
Met een proefrit moet je een meetwaardenblok uitlezen, tijdens volgas in z'n 3de versnelling bij 3000 toeren, moet je dan een bepaalde waarde bereiken, als deze waarde te laag is dan is de luchtmassameter defect.
Een beetje goed V.A.G. garage zal best wel een proefrit met je willen maken, om de luchtmassameter te controleren.
Je kan de luchtmassameter wel los gaan halen en eventueel doormeten, maar dan zal er niets aan mankeren, dus alleen met een proefrit is de werking vast te stellen
22 jaar
Ik heb zelf zo'n probleem gehad met zowel een 90 pk Audi a3 agr motor als met een Golf 110 pk afn motor en bij die twee gaf het uitlezen geen uitkomst en bleek gewoon de egr klep open te blijven staan door roetafzetting,ik heb dat verholpen door er een dichte pakking tussen te maken.
Misschien heb je daar wat aan.
22 jaar
hela,
bij de nieuwste diesel wordt de werking van de erg klep gekontroleerd door de platjapanner. zodra de erg klep niet meer de juiste werking heeft gaat het systeem in noodloop (zo'n 30% vermogen verlies ) en gaat het storinglampje branden.
door tijdens het draaien van de motor de erg klep aan te sturen zal de luchtmassa meter een verandering van aangezogen lucht signaleren. krijgt de platjapanner geen verandering van signaal binnen dan kan het systeem in noodloop gaan. vroeger kon je de truk ongestraft uithalen maar door het milieu mag kan het vaak niet meer.
grtjs martin
Ik heb deze week bij een 130 pk tdi ook weer de egr klep dichtgemaakt en het werkt weer prima;overigens ditmaal uit voorzorg.
De egr klep zit bij zo'n turbo diesel tussen het inlaatspruitstuk en de uitlaat.
Ik heb met een golf 4 tdi 81kw ongeveer dezelfde symptomen gehad.
Daarbij had ik wel een foutcode die de stopklep aanwees.
Na vervangen hiervan reed hij weer goed.
21 jaar
Ik denk dat de pompafstelling helemaal verkeert is of dat zelfs de nokkenas ten opzichte van de motor iets verkeert staat, de nokkenaspoelies zijn namelijk konis en kunnen er op alle manieren op. Zet de motor op nul, en controleer of de nokkenas op nul staat, zet vervolgens de br stof pomp met een multi meter 0,27 mm voorbij het nul punt en bevestig dan de pompriem en zet de poelies vast. Daarna moet de dynamische afstelling nog met de computer gecontroleert worden, voor die waardes heb je een tabel, maar rond de nul graden is bij elke br stof temperatuur goed.
Is dit opgelost, en zoja wat was de oorzaak?
21 jaar
Heb precies het zelfde gehad.(2.5 TDI 103kw)
Heb nu tussen de EGR-klep en het inlaatspruitstuk een stukje blik tussen twee pakkinkjes gemaakt en het is weer OK.
Vrijwel geen rook meer en veel beter trekken.
21 jaar
bij mij (2.5 tdi 103 kW) ook een scheur in de tube tussen turbo en inlaatstuk de oorzaak. (reeds zwarte rook vanaf 2200 tr.)
21 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar