De auto heeft bij koude motor ( toerental: 2000 rpm ) ongeveer 15 km nodig om vervolgens een temp. te krijgen van 65-70 graden.
Rijd de auto vanaf koud met een iets hoger toental (2500-2800 rpm ) dan komt hij wel aan de 90 graden toe , maar heeft nog steeds 15 km nodig om dit te worden !
Auto heeft 294000 "gezonde" km gelopen , verliest geen koelvloeistof , en heb al tot 2 keer toe de thermostaat vervangen . Mij is wel bekend dat Audi de tdi's langzamer op temp. laat komen , zodat vervolgens de olie-temp. ook goed is .
Ook is dit een automaat , die wel heel vaak in de lage toeren gaat zitten , waardoor de belasting v.d motor minder is , en vervolgens ook minder snel op temo. zal komen !!
Alle reactie's welkom , en bijvoorbaat dank !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
HEB JE DE TEMP.SENSOR WEL GECONTROLEERD, GAAN VEEL KAPOT
De dieselmotoren van tegenwoordig hebben zo hoog rendement dat er weinig warmte wordt afgegeven aan het koelsysteem.Soms zie dan ook vooral in koude landen,dat er alsware gloeikaarsen in het koelsysteem worden gemon. om zo het koelvloeistof op temp. te krijgen.Ik zal zelf ook eerst de temperatuursensor gaan controleren.Deze gaan inderdaad nog weleens stuk of geven geen goede waarde aan.Een paar weken geleden had een seat cordoba die koud slecht wou aanslaan.Voordat ik ging starten keek ik doormiddel van een testkast wat de temp. sensor aan gaf.Deze gaf een waarde van -11 graden,terwijl het zo 4 graden was.Een verschil dus van 15 graden.Misschien is dat deze auto ook zo!
Controleer dit dus even of verv. hem direct.
Ik zou er maar eens een nieuwe thermostaat in zetten dan is je probleem warschijnlijk weg
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
21 jaar