Zoals de titel al doet vermoeden wil ik graag de waarden van de lambdasonde van mijn 2.7 tdi handgeschakeld controleren. Mijn auto loopt niet zoals het hoort vandaar dat ik ben gaan zoeken.
Ik heb in meetwaardeblok 41,42,43 en 44 gekeken en heb deze vergeleken met die van een kennis die de zelfde configuratie heeft als ik en deze waarden komen niet overeen. (Zijn wagen loopt wel naar behoren)
VCDS geeft aan dat het hier om de lambdasonde waarden gaat. Vandaar dat ik wil vragen aan mensen met een 2.7 tdi (liefst ongetuned) om deze waarden ook eens uit te lezen bij stationair toerental.
onderstaande zijn mijn waarden
Mijn kennis die in zijn auto heeft gekeken had de volgende waarden:
het lijkt erop alsof ik dus geen (goed) lambdasignaal krijg.
Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen en weet iemand zeker of mwb 41,42 en 43 bij de lambdasonde horen? ik heb namelijk de labelfile van een duitse site gehaald.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wat als 1e opvalt is dat de temperatuur die gemeten is (groep 41, 3e) nagenoeg 5 volt is - dat is meestal -40, dus niet goed.
Lambda 1.0 is niet waarschijnlijk bij een diesel (die niet aan het regenereren is), die draait normaal altijd een stuk armer.
Mogelijk een gevolg van de 0.0 volt die als 4e in groep 42 staat.
Zijn er geen foutcodes aanwezig?
Groep 44 is ook erg interessant, al moet je wel wat decoderen daarvoor. Zie onder.
044,0,Lambdasonde V
044,1,Motordrehzahl
044,2,Lambdasonde,Elektronik
; xxxxxxx1 = Vollastregler ein/ausgeschaltet
; xxxxxx1x = Vollast
; xxxxx1xx = Regelabweichung negativ, d.h. Gemisch zu fett
; xxxx1xxx = Systemfehler
; xxx1xxxx = Sauerstoffsignal ungültig oder keine Korrektur duch Adaptation der Lambdasonde
; xx1xxxxx = Motor im Startzustand
; x1xxxxxx = Momentbegrenzung oder Mengenbegrenzung aktiv
; 1xxxxxxx = Regeneration Abgasnachbehandlung
044,3,Lambdasonde,Plausibilisierung
; 001 = Aktuelle Sauerstoffkonzentration unplausibel hoch
; 002 = Aktuelle Sauerstoffkonzentration unplausibel niedrig
; 004 = Sauerstoffkonzentration ist stationär
; 008 = Plausibilisierung ist freigegeben
; 016 = Sauerstoffkonzentration liegt bei Null
; 032 = Im letzten Zeitintervall kein Fettbetrieb
044,4,Lambdasonde,Diagnose
; 004 = Dynamik des Signals zu gering
; 008 = Kabelunterbrechung
; 016 = Sauerstoffsignal im Schub unplausibel niedrig
; 032 = Sauerstoffsignal im Schub unplausibel hoch
; 064 = Sauerstoffsignal bei Teillast unplausibel niedrig
; 128 = Sauerstoffsignal bei Teillast unplausibel hoch
Beste Oldford,
Er zijn geen foutcodes, das ook het vreemde. Ik zal vanavond ook even blok 44 uitlezen en deze posten. Wellicht dat dat meer duidelijkheid schept.
12 jaar
Hierbij ook de waardes van groep 44
Als ik het goed heb heb ik onder andere de volgende issues:
Regeneration Abgasnachbehandlung
Momentbegrenzung oder Mengenbegrenzung aktiv
Systemfehler
Vollastregler ein/ausgeschaltet
en is zuurstofwaarde nagenoeg 0
Persoonlijk denk ik dat de systeemfehler al een aardige alarmbel is hoewel de auto van mijn kennis ook deze fout geeft.
Dit zijn zijn waarden
12 jaar
Echt veel wijzer worden we zo niet. Ik denk dat de lijst van VCDS misschien wat foutjes heeft, waardoor je verkeerde conclusies trekt.
Bij jou is er of wel een temperatuur sensor + de lambda niet aanwezig, dan wel beide zijn los?
Dat levert dan wat (vreemde) gevolgwaardes op omdat er niet meer gemeten wordt.
Of er iets niet goed gecodeerd of de software heeft fouten.
Je kunt eens vragen of er een update voor de motor is.
Die van jouw kennis is van hetzelfde bouwjaar met dezelfde ecu? En dezelfde codering? En dezelfde update stand?
Gokje: lees eens de foutcodes uit met de OBD2-mode. Niet alleen mode 03, maar ook en vooral mode 07.
De software van mijn ecu is A4.7.7
De lambdasonde zit aangesloten(er kan natuurlijk een kabelbreuk zijn) de lmm is reeds vervangen en de turbodruksensor (die volgens mij ook de temperatuur meet) heb ik ook reeds vervangen.
Als ik met obd2 uitlees krijg ik de volgende waarden:
Tuesday,24,April,2012,19:39:57:46862
VCDS Release 10.6.0: Generic OBD2
Mode 03: Emission related fault codes
Address 7E8: No fault code found.
Tuesday,24,April,2012,19:40:32:46862
VCDS Release 10.6.0: Generic OBD2
Mode 07: Pending emission related fault codes
Address 7E8: No fault code found.
Wanneer je alleen naar de foutcodes kijkt zou je zeggen dat er niets mis is, maar de mwb en het loopgedrag van de motor wijzen op iets anders.
12 jaar
Is A477 de software-stand van je motorregelapparaat??!!
Dan is je motor getuned via ABT!Die A is namelijk van ABT.
Maar wat merk je dan precies aan de motor??Loopt hij stationair niet goed of heb je minder vermogen??
Hij loopt rauw en onderin houdt hij in. Dat ie getuned zou zijn door abt lijkt me niet, ik heb de auto dealeronderhouden gekocht en hij is van de leasemaatschappij van deze dealer geweest. Ik heb de hele historie er bij en daar staat ook niets over abt. Ook heeft de auto 2x op de vermogensbank gestaan en ik haal max 187 pk dus als abt er 7pk bijtuned dan zijn dat 7 dure pk's. Maar het kan natuurlijk wel dat ik het niet weet en het op de vermogensbank niet duidelijk wordt doordat hij genepen wordt door een defect onderdeel.
Dit is wat ik krijg als ik via groep 1 naar advanced id ga: (ik heb mijn chasisnr even verwijderd)
Tuesday,24,April,2012,20:41:17:46862
VCDS Version: Release 10.6.0
Address 01: Engine
Control Module Part Number: 4F2 910 402 C
Component and/or Version: 2.7L V6TDI G000SG 0010
Software Coding: 0011322
Work Shop Code: WSC 00164
Advanced Identification
Serial number:
Identification: BPG-810
Revision: --H01---
Date: 02.10.05
Manufacturer number: 0502
Test stand number: 1884
Flash Status
Programming Attempts: 1
Successful Attempts: 1
Programming Status: 00000000
Required Conditions: 00000100
Flash Tool Code: 88075 211 00164
Flash Date: 10.11.06
Software
A 4.7.7
Misc.
Hardware number: 4F0 907 401 B
Immo IV Challenge: A1 E0 75 B4
Car Info
Chassis Number:
VCDS Info:
Labels: 059-910-401-BPP.lbl
Readiness: No script available
12 jaar
Vandaag (waarschijnlijk tegen beter weten in) een nieuwe lambdasonde gemonteerd maar helaas zonder resultaat.
Mijn kennis zal nog even zijn softwareversie nakijken zodat ik dat kan vergelijken.
Mocht dit anders zijn, moet ik dan naar de dealer om de sofware weer goed te krijgen?
@volkswagen1802: weet jij toevallig welke softwareversies er voor de bpp motor zijn?
12 jaar
Vandaag de softwareversie van mijn kennis uitgelezen en hij heeft exact de zelfde configuratie met de zelfde software.
Sunday,29,April,2012,14:12:41:10074,
VCDS Version: Release 10.6.4
Address 01: Engine
Control Module Part Number: 4F2 910 402 C
Component and/or Version: 2.7L V6TDI G000SG 0010
Software Coding: 0011322
Work Shop Code: WSC 00243
VCID: 1F49E74FB72D
Advanced Identification
Serial number:
Identification: BPG-810
Revision: --H01---
Date: 09.12.04
Manufacturer number: 1017
Test stand number: 1883
Flash Status
Programming Attempts: 1
Successful Attempts: 1
Programming Status: 00000000
Required Conditions: 00000100
Flash Tool Code: 14064 211 00243
Flash Date: 04.07.06
Software
A 4.7.7
Misc.
Hardware number: 4F0 907 401 B
Immo IV Challenge: 4A 75 A8 14
Car Info
Chassis Number:
VCDS Info:
Labels: 059-910-401-BPP.lbl
Readiness: No script available
Kan de software van de ecu ook corrupt raken of is dit erg onwaarschijnlijk?
Kan iemand me wellicht vertellen wat een logische vervolgstap is om verder te zoeken, de lmm,map sensor en de lambdasonde zijn immers vernieuwd.
12 jaar
In meetwaardeblok 35 en 102 zie ik ook nog iets vreemds :
Er zit helemaal geen dpf in en volgens mij heeft de auto maar 1 uitlaatgas tempsensor en die zit onder de turbo als ik het goed heb.
Eens kijken of ik toch de software opnieuw op de ecu kan laten zetten.
12 jaar
UIteindelijk een ander motorstuurapparaat gemonteerd en opgelost. Mijn motorstuurapparaat was dus niet meer helemaal fris
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar