Audi A2: lampje motorstoring brand, storing 17559

Bouwjaar: 2001

Bij een Audi A2 1,4 16V AUA, bouwjaar 2001, doet zich de volgende storing voor. Het motordiagnose lampje gaat telkens weer branden. De VAG/VAS tester geeft de volgende motorstoring aan;
17559 P1151 035 cil.-rij 1, mengseladaptiebereik 1 Armgrens overschreden sporadisch voorgekomen storing.
Aan her rijgedrag van de motor/auto merk je helemaal niets. De beide lambda sondes zijn al vervangen. Alle luchttoevoerslangen en dergelijke zijn gecontroleerd op lekkage. Toch blijft de storing wederom terugkomen. Uiteindelijk begin je dan toch aan het motorregelapparaat te twijfelen. De storingscode 17559 is dezelfde die in het verleden voorkwam bij de Seat Ibiza (6L, vanaf 2002) met deze motorcode. Bij die auto's werden dan de motorregelapparaten vervangen door een gemodificeerd exemplaar, of geflasht. Echter, het regelapparaat van deze A2 is niet te flashen, en het artikelnummer 036 906 034 Q is niet overgegaan in een ander nummer. Je zou dus kunnen concluderen dat er dan niet sprake is van een gemodificeerd regelapparaat, en dus zal het vervangen van dit regelapparaat geen oplossing zijn.
Wij zitten dus op dit moment even 'vast' in het zoeken naar een oplossing van dit probleem.
Wie weet raad???

H.Terpstra3912

Geplaatst door H.Terpstra3912 (0) PRO , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A2? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Lekkage in de uitlaat voor de katalisator kan ook de oorzaak zijn. Hij moet 100% potdicht zijn. Minimale lekkage kan de boel al in de war sturen.

hkiers (0) PRO, 18 jaar geleden

17559 is een onderschrijding en geen overschrijding van de armgrens. Mijn werkplaatshandboek (elsa) zegt:
1) N18 klep controle (deze is van de uitlaatgasterugvoersysteem.
2) koolstoffilter op lekkage controleren
3) lambda sonde en regeling voor en na de kat controleren

iets anders kan deze fout niet veroorzaken. Gebruik actuator diagnose om de N18 klepte controleren

KJ (0), 18 jaar geleden

Mijn A3 op LPG heeft lange tijd hetzelfde alarm gegeven. Mengseladaptie te arm, bij mij bleek na maanden dat de luchthoeveelheidsmeter in het luchtkanaal defect was, dit verstoort dan het benzinemengsel waardoor de regelunit buiten zijn regelblokbereik komt. De motor liep ook soms wisselend stationair. Even om laten wisselen om te testen of het werkt is zeker de moeite waard. Kost ca.65 euro maar om te testen lukt vaak wel voor nop.
Succes

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A2 of stel zelf een nieuwe vraag.