close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4-Avant: Langzame ruitenwisser

Bouwjaar: 2002, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 tdi

Hallo,
Van een a4 van 2002, 2.5 tdi: de ruitenwissers van de voorruit lopen erg langzaam en stoppen soms.
Ik krijg de wisserarmen er niet af, om de asjes eventueel te smeren, na de moer los te draaien komt er geen beweging in de armen, ze zitten muurvast, zelfs na kruipoliebehandeling.
Hoe krijg ik die armen eraf?

Elektrisch gezien komt er ongeveer 10 a 11 volt op de wissermotor, als hij stilvalt midden op de ruit is de spanning 0 volt.
Ervaring met dit probleem?

Alvast bedankt.

Geplaatst door

Japt (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

10 a 11volt is te weinig. Moet 12V zijn.


Waneer valt de spanning weg? In de eerste slag (naar boven) of de 2de (naar beneden)? Moet altijd 12V op staan tijdens gebruik. zodat de wissers weer naar de rust stand gaan.

Eerst de asjes vervangen of los maken. Door het vastlopen zakt ook de spanning.

moderator 0
badge

15 jaar

Je kunt ook eens meten hoeveel ampere hij gebruikt,en wat hij doet tijdens het vast hangen..als het dan wat hoger word,kan het betekeken dat het asje stroef draait..anders toch maar eerst even het voltage controleren,dus spanning en massa..

Natuurlijk moet het asje wel vrij kunnen draaien,en mag niet vast zitten.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

heb je de spanning gemeten met de ruitenwisser op interval ?
op interval stand staat er maar een korte tijd spanning op 1 van de klemmen,de parkeer stand heeft daarentegen altijd spanning nodig.

Ik heb geen ervaring met het type ruitenwissermotor wat in deze auto's gebruikt wordt, maar vaak zitten er een soort van sleepringen die de stroom doorgeeft aan de rotor.
Het wil wel eens gebeuren dat hier door slijtage of smeer/stof het contact zo slecht wordt dat er bij geringe belasting de spanning wegvalt.

Als je de wisserarm los kan krijgen, probeer dan het motortje uit te bouwen en open te maken.
alles goed reinigen en eventueel de sleepringen licht opschuren.

(bovenstaande geldt uiteraard alleen als de spanning wel aanwezig is op de stekkerverbinding, en dus de oorzaak in de motor zelf ligt)

gr Rene

rb9349 0

15 jaar

hele mechanisme uitbouwen, assen er uithalen, schoonschuren (altijd en eeuwig roestig), bussen schoonmaken, hele zooitje in de molycote, kopervet of weet ik veel wat, als het maar vet is en niet wegspoelt.

Netjes monteren, en daarna probleem opgelost. Vele audi's en passats (gewoon allemaal) hebben of krijgen dit probleem.

Daarna, jaarlijks ffe smeren, gewoon van buiten af, spuitbusje kettingspray of zo.

audia4 0
badge

15 jaar

ow, ruitenwisserarmen, er zijn speciale trekkers voor, met een klein universeel poelitrekkertje gaat het meestal ook wel. Wel ffe opletten dat je de draad van de as heel houd.

audia4 0
badge

15 jaar

Hoe is het afgelopen?
De wisserarmen zijn er met geen mogelijkheid af te krijgen. Maar door het veelvuldig gebruik van kruipolie en smeermiddel 'lopen' de wissers op dit moment weer als een kievit.
Het probleem zat duidelijk in de linker wisser, deze as liep erg stroef.
Allemaal bedankt voor de reakties.

Japt 0

15 jaar

Oh, ik zet er een waterpomp tang op (wel een kleine) ;). zijn ze zo los.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.