Audi 80 B3: LPG verdamper bevriest

Bouwjaar: 1990, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Hallo,

bij mijn Audi 80 bevriest de verdamper. Op de een of andere wijze wordt de koelwater aanvoer naar de verdamper niet gevoed. Wanneer ik de aanvoer naar de kachelradiateur knijp gelijk na de T-koppeling gaat alles wel zonder problemen. Wat kan de oorzaak zijn? (rondrijden met een geknepen kachel die nauwelijks op temperatuur komt met dit weer is ook niet zo prettig nl. )
Ik heb de volgende zaken al gedaan/Gecheckt

*Koelwater is voldoende
*verdamper staat recht gemonteerd en haaks op de rijrichting
*verdamper gedraind
*geen lucht in het systeem
*aanvoer voor de kachel geknepen om toch maar koelwater de verdamper in te krijgen.
*Fan slaat gewoon aan bij 90gr.

Ik zat enerzijds zelf de denken aan een circulatieprobleem, maar dan zou de auto ook te (snel) warm moeten worden, wat ook niet het geval is.
Verdamper is van AG bj. +/- 2004

Iemand anders ideeën?

gr.

Algert

Algert1

Geplaatst door Algert1 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

VG392 (0), 16 jaar geleden

Als de 2 slangen naar je verdamper zijn afgetakt via een dubbel T-stuk is dat waarschijnlijk het probleem.
De verdamper moet parallel aan je interieur verwarming worden aangesloten.

CARS&MOTORS (0) PRO, 16 jaar geleden

t stukjes in de slang wisselen
de recht door naar de verdamper en de aftakking naar de kachel
gaat de hoofdstroming zonder weerstand(bocht) naar de verdamper
en sluit de hoogste aansluiting aan op de retour

Algert1 (0), 16 jaar geleden

[quote=VG392]Als de 2 slangen naar je verdamper zijn afgetakt via een dubbel T-stuk is dat waarschijnlijk het probleem.
De verdamper moet parallel aan je interieur verwarming worden aangesloten.[/quote]
Alleen de aanvoer naar Verdamper wordt afgetakt van de kachelslang
De afvoer zit direct aangesloten op de retour richting expansievat. (weliswaar met een t stukje)

de aanvoer op de verdamper zit (schaal 1 op 't oog) ietsje hoger dan de aftakking op de kachelslang

[quote]en sluit de hoogste aansluiting aan op de retour[/quote]
dit stukje begrijp ik even niet.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Als het gewoon gefunctioneerd heeft, zal er iets anders aan de hand zijn lijkt me.

VG392 (0), 16 jaar geleden

Algert,

Mogelijk is de verdamper aangesloten op de retourleiding i.p.v. de aanvoerleiding van je interieur verwarming.
De retourleiding zit namelijk verbonden met de retour richting expansievat en dan is er nagenoeg geen drukverschil tussen de toevoer en retouleiding van je verdamper.
De hoogste aansluiting op je verdamper moet je verbinden met de retourleiding richting expansievat.

Groeten en succes,

Kees

Algert1 (0), 16 jaar geleden

[quote]Mogelijk is de verdamper aangesloten op de retourleiding i.p.v. de aanvoerleiding van je interieur verwarming.[/quote]
Kees,

Dank je voor je antwoord.

Daar ben ik niet zeker van, als ik nl. boven de T-Koppeling de slang helemaal dichtknijp dan wordt de aanvoer naar de verdamper (bovenste aansluiting) warm/heet. Dus lijkt het me dat dat de aanvoerleiding is. Maar toch wellicht het checken waard. Als ik die aanvoer naar verdamper loshaal en volgooi met koelvloeistof kotst de verdamper ook terug uit de hoogste aansluiting.

Maar stel dat ik de hoogste aansluiting van de verdamper aansluit op de retour richting expansievat. waar komt dan de laagste aansluiting op aangesloten te zitten?


gr.

Algert

VG392 (0), 16 jaar geleden

Op de toevoer naar de interieur verwarming.

Groeten,

Kees

Algert1 (0), 16 jaar geleden

OK.. feitelijk verwissel je dan de aansluitingen.. onder naar boven en vice versa.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.