Vraagje betreft een probleem met een Audi A1 1.4tfsi CAXA welke ik binnen heb staan..
112.000km
Kwam binnen met de klacht dat deze soms bokt en MIL begint te knipperen wanneer er met constante snelheid word gereden, vooral rond de 2000rpm, en het best merkbaar in 5e en 6e versnelling.
P0303 + P0304 meerdere keren opgeslagen.
Dus begonnen met 4 bougies en 2 bobines om wat uit te kunnen sluiten.
Bij verwijderen van bougies wel even op de cilinders gekeken, en dat zag er aardig verkoold uit.
Vervangen bougies & bobines heeft helaas geen effect gehad. Bij proefrit volgde al snel cilinderuitschakeling van cil. 4 en tevens P0303 + P0304 weer actief.
Compressie is op alle 4 de cilinders gelukkig in orde.
Morgen haal ik de inlaat er af zo dat ik de kanalen/kleppen even kan bekijken, en zo nodig kan behandelen met walnootgranulaat, maar gezien dit probleem enkel optreed bij het rijden op constante snelheid, lijkt het me niet dat het probleem hiermee opgelost gaat zijn.
Zal ik toch meteen even de injectoren weg brengen om deze te laten reinigen/testen?
Of heeft 1 van jullie wellicht eens hetzelfde mee gemaakt, en moet ik het misschien heel ergens anders zoeken?
Buiten de misfire & uitschakeling DTC's waren er geen andere aanwezig. Dus lijkt in mijn opzicht ook geen betrekking te hebben op de ketting / versteller etc. in dit geval.
Ik hoor graag hoe jullie erover denken.
Alvast bedankt!
Emiel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
lijkt verdacht veel op een EGR klep probleem
Vreemd dat hij dan enkel op 3 & 4 blijft misfiren toch?
Cilinder 1 en 2 functioneren gewoon goed. Ook bij de 1e keer uitlezen geen enkele opgeslagen misfire fout op deze cilinders.
ik zou eerst de boel reinigen want deze type motoren hebben veel last van vervuiling en dan krijg je deze klachten.
Klopt inderdaad, daar ben ik dan ook mee begonnen.
Inlaat kanalken + klepstelen zijn behoorlijk verkoold, dus die ga ik morgen alvast behandelen met walnootgranulaat.
Aangezien ik nu toch alles uit elkaar heb liggen, heb ik (in overleg met de klant) besloten om de injectoren nu ook meteen te demonteren, zodat ik ze kan laten reinigen + testen maandag.
Word vervolgd!
Geen uitgerekte ketting ,zou in ieder geval de dis timing controleren wat ook mengsel storing geeft .
Toen de klant zich voor het eerst meldde met deze problemen was dat inderdaad ook het eerste waar aan ik dacht.
Vooral met deze kilometerstand etc.
Maar zelfs na een nacht stilstaan in de vrieskou amper een rateltje te horen bij koudstart. Max 1.5 / 2sec.
En daarnaast ook geen andere DTC aanwezig die duidt op slechte timing of nokkenasverstelling.
Dat die kettingset + versteller er wel een keer aan zitten te komen bij deze kilometerstand, dat heb ik de klant uiteraard al verteld, maar ik ga nu eerst proberen om dit misfire probleem stap-voor-stap op te lossen.
Na het reinigen van de inlaatkanalen heb ik de injectoren alsnog weggebracht om deze te laten testen.
1 & 2 voldeden aan alle marges.
3 had te veel na-inspuiting
4 te weinig opbrengst tijdens voor + hoofd-inspuiting.
Na het reinigen was 3 weer in orde,
Maar 4 had helaas nog altijd te weinig opbrengst.
Dus besloten om daar ook maar meteen een nieuwe injector in te zetten.
Sindsdien rijdt de auto weer zonder klachten, dus dit onderwerp kan op slot.
Bedankt voor jullie input!
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A1 of stel zelf een nieuwe vraag.
2 jaar