Audi A4-Avant: motor hapert soms /krijgt soms geen brandstof diesel /motor tril

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9tdi

hallo mensen,
ik heb sinds 4 weken een audi a4 1.9 tdi van bouwjaar 2006 met 231000km op de klok
de motor trilt soms bij statinair toerental en soms ook weer niet .tijdens de koude periode van de afgelopen weken had ik het gevoel dat deze bij koude start niet trilde en na enkele minuten rijden wel.nu is mij opgevallen dat de motor tijdens het rijden enkele keren per 900 km overslaat cq voor een seconde of arbeidslag geen brandstof krijgt of dat deze als het ware kort hapert/bokt. dit gebeurt vaak op het moment dat ik gas bij geef om te acceleren vanuit een rustig toerental .
de audi heeft bij mijn weten een twee delig massa vliegwiel kan dit trillen daardoor veroorzaakt worden bij statinair draaien ??en zo ja hoe controleer ik dit euvel?indien de motor niet trilt loopt deze ook zeer mooi en voelt de auto zeer rustig aan.
het trillen is niet dermate erg(mijn vriendin valt het niet eens op) maar wel irritant .verder valt mij op dat indien ik met cruise rij en deacceleer of acceleer dat er een soort van scok / tikje op treed wat als het ware een beetje klapt ,ik kan mij dit niet herrineren van mijn a3 ...
qua het trillen zat ik dus aan het vliegwiel te denken en qua het overslaan van de motor tijdens een rit, dacht ik aan een verstuiver.
de auto trekt verder wel goed en start ook prima.

verder moet de riem vervangen worden ,heb dit al vaker bij diverse auto 's gedaan
is het juist dat ik de brandstof pomp moet blokeren met been stift de nokkenas met een speciale "plaat"krukas blokkeren bout van de nokkenaswiel losdraaien riem vervangen ,aanpsannen en dan de bout van de nokkenas weer aandraaien?of moet de pomp ook nog afgesteld worden ivm vervanging riem?

alvast bedankt voor de reacties

wimrillmann

Geplaatst door wimrillmann (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

jan T (20) PRO, 12 jaar geleden

ja wat jij omschrijft wijst zeker in de richting van het 2 massa vliegwiel je zou de startmotor kunnen demonteren en kijken door dat gat hoe veel speling er is mar dan nog is het lastig vast stellen.
gezien de km stand kun je er zeker wel van uit gaan.
en het zo een verstuiver kunnen zijn maar als het zo weing op treed lijk me dat wel een beetje vreemd ik zou hem uit laten lezen en komt daar niks uit daar nog niks aan doen.
als je de distrubutie met het gereedschap netjes monteerd dan hoef je de pomp niet af testellen hoor ik ga er van uit dat je er een pomp verstuiver motor in heb zitten en daar zit de pomp achter op de nokkenas.

groetjes jan.

wimrillmann (0), 12 jaar geleden

bedankt jan
ik zal hem volgende week eerst eens laten uitlezen ,indien ik de bak moet demonteren en de koppeling met drukgroep ga vervangen dan heb ik ook meer ruimte ivm verwisseling van de riem en hoef ik alles niet in de service stand te zetten toch? scheelt weer werk dacht ik ...

johannes twee (0), 12 jaar geleden

koppeling en distrubutie riem vervangen zij 2 aparte gevallen hier zal je toch het front moeten weg nemen voor de D-riem en bij vervanging D-riem beste is spanrollen en waterpomp mee vervangen.De krukas zet met een getand gereedschap op de juiste plaats en de nokkenas met een ronde pin van 6mm met wel eerst de bouten op het nokkenas wiel los te zetten.
Gr.jo

wimrillmann (0), 12 jaar geleden

Probleem waarschijnlijk opgelost.bij het uitlezen kregen wij geen storing.
heb de riemen compleet met rollen vervangen, luchtfilter vervangen en huis en slangen Goed schoongemaakt.dieselfilter vervangen.olie en filter had ik een week ervoor al vervangen.
Motor loopt nu stationair zeer mooi en trilt of
schommelt ook niet meer.motor loop veel rustiger en heb het idee dat dat deze ook iets beter trekt,vooral onder in de toeren.
Onder het rijden ook geen problemen meer. Denk dus dat het probleem onstond door vuile filters .probleem werd onder het rijden met de dag erger en is tot nu toe weg.de auto zou echter pas over 7000 km zijn beurt moeten hebben??dat snap ik dan niet.maar ja ...ik heb nu nog 1 probleem .als ik iets gas geeft dan hoor je alleen de acceleratie te voel , ik voelen echter een klein " schokje / klapje" dit doet hij met cruisecontrol ook. En als ik zachtjes acheruit rij en weer vooruit dan hoor ik in beide gevallen een licht tikje wat een beetje blikachtig klinkt ,komt rechtsvoor weg.Bij mijn vorige Audi was dit niet het geval . Iemand enig idee?? Verder allemaal bedankt voor de reacties...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.