Audi A4-Avant: Motor houdt in op benzine (niet op LPG) brandstoffilter ?

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Sinds kort houdt de motor in als deze op benzine (RON 98 ivm additieven) rijdt.

Het komt neer op schokkerig rijden als het gas wordt ingedrukt.

Dit probleem doet zich niet voor als er op lpg gereden wordt.

Ik heb tijdens het rijden met reeds opgewarmde motor een keer overgeschakeld naar benzine en toen even flink doorgetrokken (vol gas in 4). Het blijkt zich alleen voor te doen onder de 3000rpm. Zowel met warme als koude motor.

De ecu geeft op dit moment geen storingen.

Laatst storing 116 gehad. Vermoedelijk had dit te maken met het interne circuit van de koelvloeistofsensor. Initieel gaf het systeem een koelvloeistoftemp van 215C, max 10.000rpm en 255km/h aan en een inlaatluchttemp van 50C. Allemaal vreemde waardes. Dit is toen gereset door de ANWB en is sindsdien niet terug gekomen (pas 100km daarna gereden). Na de reset bllef de inlaatluchttemp wel rond de 50C. De aanvoer naar het luchtfilter zit goed, dus dit blijft vreemd.
Zou dit nog met mijn probleem te maken kunnen hebben ?

Voordat storing 116 was het mij een keer opgevallen dat toen de koelvloeistof bijna op 90C was deze ineens weer terugliep naar 50C (verwarming stond aan) en toen weer langzaam op begon te lopen. Mijn vermoeden hierover was toen de themostaatklep, maar volgens de ANWB man kon dit met het dubbele circuit in de temperatuursensor te maken hebben.

Ik heb verder de laaste tijd wat meer problemen met starten, misschien duid dit nog ergens op.

Mijn vermoeden is dat misschien het brandstoffliter verstopt zit, maar ik vrees dat er vast ook wel andere mogelijkheden zijn.

Alvast bedankt.

Derk

DerkGTT

Geplaatst door DerkGTT (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

klinkt als arm mengesel, oorzaak kun je zoeken in Luchtmassameter, lamdasonde's, luchtlekkage in de inlaat.
Met vag-com of diagnose kast kijken hoe de leerwaarden staan geeft meestal wel opheldering.

succes.

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

Bedankt voor de informatie.

Heb gisteren nog even getest op benzine.

Probleem doet zich alleen voor onder de 3000rpm en zowel met warme als koude motor.

Zit ook even te denken aan vervuilde injectoren aangezien het er erg schokkerig aan toe gaat en het dan lijkt alsof er een cilinder wordt overgeslagen.

Derk

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Eerst een knappe diagnose stellen, dan pas gaan vervangen. Het blijft gokken zo, en dat kost meestal meer dan je lief is. Onderdelen van het benzine inspuitsysteem zijn behoorlijk aan de prijs.

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

We zullen zeker even kijken wat een vag-com te vertellen heeft en daarna onderdelen vervangen.

Heb al eens bij m'n alto het halve ontstekingscircuit vervangen waarna het uiteindelijk aan de bougiekabels lag. De alto MY'96 heeft natuurlijk geen vag-com o.i.d. en de onderdelen zijn goedkoper, maar het blijft zonde geld.

Derk

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Het benzine systeem is vervuild door het rijden op lpg.
De remedie is 2 flesjes wynns injector cleaner in de tank te gooien en een halve tank 98 of van die verrijkte benzine.
een poosje op benzine rijden en je zal zien dat het beter word.
Als je deze storing ook op gas had, dan zou ik zeggen ga zoeken in lmm,tempsensor en andere mogelijke storingen.
De injectoren op benzine gaan dicht zitten of gaan verkleven of het brandstoffilter zit dicht door vervuiling.
Dit zou ik als eerste doen alvorens van alles te gaan vervangen.

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

Primera bedankt voor de reactie.

Aan jouw verklaringen zat ik ook te denken. Dit lijkt mij ook de snelste en goedkoopste oplossing om mee te beginnen.

Ik gooi er zowieso altijd al RON98 (meestal BPUltimate) in omdat ik de boel een beetje schoon wilde houden , maar een paar flesjes injector cleaner erbij zal wel wat extra helpen.

Ik had gehoopt door eens vlink door te trekken op benzine dat ik misschien de eventuele verstopping in het brandstoffilter enigsinds op kon heffen. Dit leek mij een logische methode of maakt dit niet uit (branstofpomp levert continue dezelfde druk?).

Derk

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Daarom die 2 flesjes wynns injectorreiniger.
Gemengd met een liter of 25 bp ultimate of shell V-power.
Gaan rijden op benzine en de auto ook wegzetten op benzine en je zal zien dat het beter word.
De injectoren die zijn verkleefd en niet goed gangbaar meer.
Daarom helpt vaak het doortrappen niet.
Het benzine filter kun je ook nog vervangen.

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

Bedankt :-)

We gaan aan de slag !!

Waar zit bij de A4 trouwens het benzine filter ? Ik heb hier ff geen werkplaatshandboek bij de hand.

Derk

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

Even een afsluiting van dit verhaal.

Ben begonnen met de 2 flesjes injectorcleaner op 25 liter VPower. In eerste instantie had dit effect, maar na een dag begon het weer slechter te worden.
Uiteindelijk liep de boel alleen nog maar op 3 cilinders. Heb er toen nogeens door de ANWB naar laten kijken en die achtten de kans groot dat de injector ermee opgehouden was.
Het was slechts een cilinder die het probleem had, dus het brandstoffilter vervangen had zodoende geen zin.

Uiteindelijk de garage gebeld en alvast een injector besteld.

Deze moest uit Duitsland komen en heeft er bijna een week over gedaan. Na de auto gebracht te hebben en de heren ernaar hadden gekeken bleek wonderwel dat de bedrading naar de injectoer het probleem bleek te zijn. Dit is toen weer netjes vastgesoldeerd en het probleem is dus verholpen.

De ander storing is verholpen door de koelvloeistofsensor te vervangen.

Sla me voor m'n kop dat ik dit zelf niet heb kunnen ontdekken, maar helaas.

Nu was de injector op mijn verzoek besteld en de dealer wil 'm niet terug hebben aangezien hij op backorder was besteld. Zit nu dus met een nieuwe injector voor de 2.0 20V.
Mocht iemand er eentje nodig hebben en geen zin hebben om er een week op te wachten dan houdt ik me aanbevolen.

Derk

Ernst Tempel (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=DerkGTT]We zullen zeker even kijken wat een vag-com te vertellen heeft en daarna onderdelen vervangen.

Heb al eens bij m'n alto het halve ontstekingscircuit vervangen waarna het uiteindelijk aan de bougiekabels lag. De alto MY'96 heeft natuurlijk geen vag-com o.i.d. en de onderdelen zijn goedkoper, maar het blijft zonde geld.

Derk[/quote]
en weer maak je de zelfde fout
had hem nu eerst laten controleren en dan pas onderdelen bestellen
meten is weten

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=tempel001][quote=DerkGTT]We zullen zeker even kijken wat een vag-com te vertellen heeft en daarna onderdelen vervangen.

Heb al eens bij m'n alto het halve ontstekingscircuit vervangen waarna het uiteindelijk aan de bougiekabels lag. De alto MY'96 heeft natuurlijk geen vag-com o.i.d. en de onderdelen zijn goedkoper, maar het blijft zonde geld.

Derk[/quote]
en weer maak je de zelfde fout
had hem nu eerst laten controleren en dan pas onderdelen bestellen
meten is weten[/quote]
Voor de volgende die hieraan twijfelt:

En de injectors zijn zo eenvoudig bij de bosch service te controleren op werking; kost voor het hele setje een paar tientjes......(exclusief eventueel reinigen, nieuwe o-ringen en filters)
Getest worden ze op het elektrisch gedeelte, de straalvorming, opbrengst en het afsluiten van de injector.

primera p11 (0), 16 jaar geleden

Een heleboel mensen weten het bestaan niet van de bosch dienst en komen alleen bij de deaeler of de universeel.
Vaak weet zo een specialist toch net iets meer en heeft vaker met dit bijltje gehakt.

audia4 (0) PRO, 16 jaar geleden

Daarom geef ik het aan; Zodat het voor andere duidelijk wordt. ffe de injectors demonteren en bij bosch op de testbank kan een hoop uitsluiten voor die paar centen. En als de straalvorming niet goed is kunnen zij ze ultrasoon met een speciaal zeer aggresief reinigingsmiddel proberen schoon te maken.

Als de dealer en de importeur bepaalde delen voor jouw auto niet in voorraad hebben kun je trouwens ook al achter je oren gaan krabben of je wel goed zit. Het zijn dan namelijk delen die niet vaak of nooit verkocht worden. Zeker als het om gangbare motortypen gaat. Dealer kan ook altijd voor je nakijken of het deel de afgelopen jaren verkocht is. Dat geeft ook opheldering.

Ernst Tempel (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=primera p11]Een heleboel mensen weten het bestaan niet van de bosch dienst en komen alleen bij de deaeler of de universeel.
Vaak weet zo een specialist toch net iets meer en heeft vaker met dit bijltje gehakt.[/quote]
In diverse gevallen biedt de bosch dienst wel uitkomst
maar in dit geval was het nog wel te vinden geweest door een beetje garage of handige doe het zelver (dan hebben we wel heel andere problemen)
of de injector van de cilinder die niet mee loopt even uitwisselen met een andere
van de zelfde auto of met een ledtester of scoop meten of de injector wel aangestuurd wordt en dan was je er nu al achter gekomen dat de injector niet aangestuurd werd en dus vermoedelijk wel goed is
als je hem dan alsnog even had uitgewisseld met een van een andere cilinder had je t zeker geweten dat hij goed was en de oorzaak elders moest worden gezocht en had je nu dus geen dure injector over gehad
daarom zeg ik meten is weten maar ook schoenmaker blijf bij je leest
en zeker niet zomaar dure onderdelen vervangen zonder zeker te weten dat ze stuk zijn
want het is tegenwoordig zo complex en duur je moet echt weten waar je mee bezig bent

DerkGTT (0), 16 jaar geleden

Heren het was weer een wijze les.

Derk

primera p11 (0), 16 jaar geleden

En Derk, deze mannen hebben er echt wel kijk op, gezien hun ervaring met de vw/audi/seat/skoda groep.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.