Audi A4-Avant: motormanagement: lampje brandt

Bouwjaar: 2003, Brandstof: LPG, Motorcode: 4-cil. 96 kW

Beste mensen,

De cilinderkop van deze auto is onlangs gereviseerd bij een officieel motorenrevisiebedrijf. Alle uitlaatkleppen zijn vervangen voor turbokleppen. De aanleiding was dat er twee uitlaatkleppen verbrand waren bij een kilometerstand van 215.000 km. Het lampje van het motormanagement (MM) brandde op een bepaald moment permanent. Het was wel een hele zoektocht en het probleem is onder garantie vervangen.

Vandaag brandde dat MM-lampje ineens weer! Ik reed gewoon in de buurt en niet harder dan 90-100. Nu vraag ik me om te beginnen af of er wel goede olie in de motor zit: Texaco Havoline Extra 10w40?? Audi schrijft VW 503 00 multigrade dunloopolie voor (LongLife Service). Is er reden om de olie (direct) te vervangen?

Denkt iemand aan een "kenmerkend probleem" voor dit type auto?

NB: ik ben nieuw op dit forum, maar niet met Audi. Dit is mijn derde!

Bedankt voor de moeite.

Groet,
Loet

Loet66

Geplaatst door Loet66 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

30 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

2 verbrande kleppen wijst op een gas-systeem dat te arm staat. Is daar wat aan gedaan? Zo nee, uitsluitend op benzine rijden totdat het opgelost is.
Als de mm-lamp brandt kun je de opgeslagen storing laten uitlezen bij de dealer of betere universele garage. Weet je in welke hoek de storing gezocht moet worden.

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. Ik zal het zeker laten uitlezen bij mijn garage. Kan je met een G-3 ook een te arm mengsel krijgen? Wordt dat niet met een computer geregeld? De monteurs (zeker goede techneuten, dat weet ik zeker) zullen naar ik hoop bij verbrande kleppen toch wel gedacht hebben aan een te arm mengsel? Meestal rij ik tussen Alkmaar en Utrecht op en neer. Enkele reis is een kleine 100 km. Maar het is nu wel koud buiten, dus de koeling zit wel goed toch? Beter dan tegen de 40 graden in Zuid-Europa. Je antwoord betekent dat ik opnieuw verbrande kleppen moet hebben. Dat is wel schrikken na 6.000 km!

De auto is voor de reparatie ook uitgelezen bij specialisten en opleiders (naam vergeten) in Heerhugowaard. Zij vinden het een compacte motor (96 kW) voor LPG, maar het kan zeker. Het is een voormalige leaseauto en het gas zit er vermoedelijk al vanaf het begin in. Een paar verbrande kleppen kun je dan oplopen tegen de twee ton. Misschien heeft ie wel een caravan getrokken, oid.

Volgens het instructieboekje geeft het MM-lampje een elektronische storing weer. Er is nog hoop, hoop ik.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Met een benzine-computer kun je een te arm mengsel krijgen door allerlei oorzaken. De gas-computer wordt geacht de benzine-computer te volgen dus heb je daar ook een te arm mengsel. En dan hebben we het nog maar niet over defect gaan/versleten zijn van specifieke componenten van het gas-systeem. Dus ja, ook met een G3 systeem kun je een te arm mengsel krijgen.
MM-lampje kan ook storingen betekenen die betrekking hebben op het mengsel (al dan niet elektronisch veroorzaakt).
Daar worden de lambda-sondes ook voor gebruikt om dat te kunnen vaststellen.

Maar eerst maar eens uitlezen en vraag dan om de foutcode (ook het nummer).

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Ik begrijp wat je bedoelt. Het is een kip of ei-kwestie. De lambda-sonde kan ook reageren omdat de kleppen verbrand zijn en het mengsel onjuist is in een cilinder. Dat lijkt een elektronische oorzaak, maar hij is mechanisch.

Je hebt gelijk, eerst maar eens laten uitlezen, met nummer.

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Uit laten lezen bij de Audidealer. Betrof een sporadische fout. Te arm mengsel in de vierde cilinder. Niemand krijgt er kippenvel van. Een algemeen advies: gewoon doorrijden en zien wat er gebeurt.

Bedankt!

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Die fouttekst ken ik nog niet. Zal wel een misfire in cylinder 4 zijn. Weet je het nummer toevallig ook?

Die misfire zal wel weer van een te arm mengsel komen, dat is een logische verklaring.
Maar pas op, te arm mengsel op LPG kan leiden tot verbrande kleppen en/of een gesmolten katalysator en dat zijn heel dure reparaties.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Om erachter te komen in welk systeem de storing zit moet je de storing resetten en op benzine gaan rijden een week.
Komt de storing dan weet je dat het in het benzine gedeelte zit.
komt de storing niet dan zet je de auto op lpg en ga je rijden,komt de storing dan weet je dat het in het lpg gedeelte zit.
dan kun je wat gerichter zoeken.
En kleppen verbrand of zetels ingezakt bij deze km stand is niet onlogisch als tie op lpg loopt.
Zeker als het een lease auto is geweest hebben ze nog lang met de kop gedaan,ik heb ze gezien waar alles weggebrand was na 80.000km.
Flink doorhalen en flink top rijden en je bent zo aan revisie toe.
Is dit een 2.0,heb je geen olie verbruik?.

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Bedankt voor je reactie. De kop is onlangs gereviseerd bij Westra in Alkmaar, die hebben een naam hoog te houden. Zoals ik al schreef: er zitten nu turbo-kleppen in. Die zijn van een betere soort staal. Als Westra een kop reviseert, dan doen ze het goed of ze doen het niet.
Leaseauto's woorden daarentegen vaak wel weer goed onderhouden.
De auto gebruikt niets, althans niet noemenswaardig, geen koelvloeistof of olie. Zowel het interieur als rondom is het een mooi en strakke auto die in een heel goede staat verkeert. Ik heb er zelf al in een jaar tijd ruim 50.000 km mee gereden. Normaal, welteverstaan.

Je aanbevolen advies draai ik om. Ik blijf op gas rijden en als de storing terugkeert, dan maar eens op benzine. Inmiddels weer twee maal op en neer geweest naar Utrecht.

Groet

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Loet

Je begrijpt het hele verhaal nog steeds niet, dat het revisie bedrijf zijn naam hoog wilt houden zou best kunnen, maar wat heeft dat nu met jou probleem te maken ?? Zei maken gewoon wat kapot is of wat ze moeten doen, het probleem is dat de motor te arm loopt, google daar maar eens wat op, Je moet de oorzaak achterhalen!

Ook je verhaal : beter een te koele motor, ook dat is slecht en niet goed!

Je bent de motor dus weer langzaam aan het slopen nu, en zoals Primera ook zegt, trek hem maar eens een tijd flink hoog de toeren in of rij volgas, dan wrijft het revisiebedrijf zich weer in de handen : Kassa....

Gr Stefan

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Hallo Stefan,

Het wordt nu een soort welles/nietes discussie. Mijn garagehouder probeerde me iets uit te leggen over de luchtmassameter. Wat ik ervan begrijp is dat het systeem zichzelf misleidt. Hij kan en wil niet ingrijpen op grond van een "sporadische fout" en adviseert om gewoon op gas door te blijven rijden. Niets aan de hand, volgens hem. Foutje van het systeem.
Ondertussen lijken de mensen op dit forum ervan overtuigd te zijn dat het mengsel te arm is, waardoor de temperatuur oploopt (de hitte van de kleppen moet toch ook ergens heen?: naar de motor!) en dat de motor onherroepelijk in de soep draait. Dat vind ik ook bijzonder. De auto gebruikt geen koelvloeistof, loopt niet heet, rijdt prima en hij geeft geen foutmeldingen (het mm-lampje kan bij een fout mengsel ook knipperen en weer uitgaan) behalve dan een sporadische.
Maar ik ben een halve leek die wel kan sleutelen, maar op kennis afhaakt in deze discussie van kenners. Daarom lijkt het me raadzaam om als vraag te stellen wat de concrete oplossing is. Dan hebben we immers de oorzaak, het gevolg en de (preventieve) oplossing. De concrete oplossing kan ik dan voorleggen aan mijn garagehouder en eventueel gaan uitvoeren. Bedankt.

Groet,
Loet

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Loet

Dat wellis / nietes gebeuren kunnen we beter achterwege laten want daar hebben we allemaal niks aan en het lost je probleem niet op, alleen is een te arm mengsel echt niet goed voor de motor..

Als je een EGT meter had en de uitlaattemp kon aflezen, zou je zien dat deze veels te hoog opliep, misschien niet altijd omdat het sporadisch voorkwam, maar dat komt dus bv door een arm mengsel.

Ik zou eens een andere garage bellen, al doe je het maar voor de flauwekul en vraag je eens wat de gevolgen kunnen zijn van een te arm mengsel, de monteur die je voorsteld om gewoon vrolijk verder te rijden, neemt die ook de gevolgen en kosten opzich, mocht er dalijk weer het e.e.a sneuvelen ?

Beter is als je de storingscode vervolg even vraagt en die hierneer zet..

En het verhaal van : Foutje in het systeem zou ik maar met een korreltje zout nemen, het is een foutje van iets anders.

Gr Stefan

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Hoi Stefan,

Nogmaals bedankt voor je reacties. De monteur kriebelde op een formulier:

Gaf cil overslag 4e cil sporadisch
Gaf systeem te arm sporadisch -> vermoedelijk luchtmassameter

Een code gaf hij niet.
Deze auto is, voordat ontdekt werd dat er twee kleppen defect waren, uitgelezen bij GMTO in Heerhugowaard. Zij constateerden dat er een mechanische fout was. vervolgens is de kop gereviseerd.
Mijn garagehouder wil vindt het niet nodig de luchtmassameter te vervangen op grond van een sporadische melding. Laten we aannemen dat het lampje niet zomaar gaat branden. Als het mengsel te arm is, hoe laat ik het dan rijker zetten en bij wie (welk bedrijf)? De gasinbouwers?

Als ik een andere garage bel, dan heb ik er weer een mening bij. Dat lees ik ook op internet (Googlen op arm mengsel). Veel meningen en veel oorzaken. Ik wil naar een concrete oplossing. Wie draait waar aan welk schroefje?

Groet,
Loet

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Auto uit laten lezen bij een universeel met EOBD/OBD2. Dan in live data de Long Term Fuel Trim opzoeken en de waarde daarvan opschrijven en hier neer zetten.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Je moet eerst uitzoeken in welk systeem zich de storing bevind.
Dus resetten,op benzine rijden een week,geen storing dan op lpg zetten en kijken of storing komt.
Dat zou ik als eerste doen.
Dan kun je ook gericht gaan zoeken.
Als de motor echt te arm staat dan blijft de storing staan en blijft het lampje branden.
Ik kan me goed voorstellen dat een garage niet zomaar onderdelen gaat vervangen op basis van een sporadische storing.
Nogmaals,als de motor te arm loopt blijft het lampje domweg branden en staat er een foutcode in met betrekking tot lambda waarde.
Het is gewoon simpel,brand het lampje niet is er ook geen storing.
Het lampje gaat zeker branden als de lambdawaarde buiten de gestelde parameters gaat.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Het is gewoon simpel,brand het lampje niet is er ook geen storing.[/quote]
Ik vindt dit toch iets te kort door de bocht. Er zijn genoeg fouten die het lampje niet aanzetten.
En die verbrande kleppen komen ook niet zomaar uit de lucht vallen.

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Je heb al aardig wat goede tips: (Volgerde aanhouden)

1 Je moet eerst uitzoeken in welk systeem zich de storing bevind.
Dus resetten,op benzine rijden een week,geen storing dan op lpg zetten en kijken of storing komt.(#15)

2 Auto uit laten lezen bij een universeel met EOBD/OBD2. Dan in live data de Long Term Fuel Trim opzoeken en de waarde daarvan opschrijven en hier neer zetten.(#14)

3 Beter is als je de storingscode vervolg even vraagt en die hierneer zet.. (#12)

4 En die verbrande kleppen komen ook niet zomaar uit de lucht vallen.(#16)

Vooral dat laatste is van belang, als je te lang doorrijd met deze storing moet je straks weer een kopreparatie
laten uitvoeren.

Ook al brand het lampje (MIL) nog niet kan er toch wel degelijk een fout zijn opgeslagen.

Oiram

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Verbrande kleppen met deze km stand is/was niet ongewoon.
Er zit nu een gereviseerde kop op en kan er weer even tegen.
Zoals ik lees ook hardere zetels in gekomen.
En nogmaals,als de motor echt te arm zou staan zou de lambda daarop reageren en gaat geheid het lampje branden

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

En nognaals als de LPG-installatie nu te arm staat vliegen de kleppen je weer om de oren.
Bij jou brandt dat lampje dus af en toe wel. Dus is er wel wat aan de hand.
Maar goed eigen keuze, 30 euro aan uit lezen uitgeven of 2000 euro uitgeven aan de volgende kop-revisie.

En ook andere hebben heel last van hikken/horten/stoten op gas terwijl er zelfs geen storingslampje brandt.
Dit is er 1 van: http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

En voor Primera: dit is een auto op benzine maar toch, jij denkt dus dat er niets aan de hand is, want het lampje brandt niet:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Na overleg met mijn garageman (v/h ANWB) bericht ik het volgende:

EOBD/OBD2 uitlezen kan ik slechts laten doen bij een autotuner in Alkmaar. Ergo: deze auto is niet getuned.

Opmerking Audi garage: niets aan doen, kom terug als hij weer brandt. Sporadisch zegt niets.

Het lampje knippert niet af en toe, maar is eenmaal gaan branden en daarna gereset. Ik rij nu rustig met de toegestane snelheid op en neer naar Utrecht. De auto rijdt prima en er brand geen MM-lampje. Start goed, loopt goed, houdt niet in.

Toen ik met lekke uitlaatkleppen (derde cilinder X 2 kleppen) reed brandde het MM-lampje omdat hij een te rijk mengsel kreeg. De motor miste een volledige arbeidsslag, blies lpg of benzine langs de lambdasonde en raakte de weg kwijt. Het MM-lampje bewees telkens zijn nut en brandde.

De kop is gereviseerd met onderdelen die bedoeld zijn voor lpg.

Door de compacte bouw van de motor is het niet absurd dat bij de kilometerstand van 200.000 een paar kleppen (tweede of derde cilinder ligt voor de hand) de geest geven.

Als het mengsel te arm of te rijk is valt het buiten het meetbereik van de lambdasonde en dan gaat het MM-lampje branden. De EGT wordt dan te hoog.

De andere twee topics heb ik gelezen, maar daar gaat het wel om andere storingen.

Het is dus hetzelfde als primera 11 schrijft. Ik zal toch eens bellen met een bedrijf die die waarden kan uitlezen en eens vragen .... Bij de uitleessessie bij GMTO is niet geconstateerd dat het mengsel te arm is. Dat bedacht ik me pas later. Alles werkte goed.

Groet,
Loet

stefan84 (0), 14 jaar geleden

We wachten even af Loet,

Als zou je gesmeden zuigers e.d. erin hebben zitten, die sneuvelen ook net zo graag bij een te arm mengsel..

Als je een EGT meter had, zou je dat mooi kunnen bekijken, als dan de temperatuur dramatisch toeneemt icm met stevig rijden, dan kan het zo gebeurt zijn..

Gr Stefan

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

EOBD uitlezen gaat zelfs met Vag-com (als het een recente versie is). Misschien is er iemand in de buurt die dat programma heeft.
De ietwat serieuzere universele garages hebben die scanners ook. Misschien niet waar je woont, maar in de buurt van je werk?
En GMTO zou het ook moeten kunnen.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Jongens,jongens als dit als dat.
Het is net wat Loet zelf ook al zegt en de garage ook.
Als de lambda buiten zijn bereik loopt flitst het lampje aan en blijft aan.
Dit soort storingen kun je al krijgen tijdens overschakelen van benzine naar lpg,waarscjinlijk het sporadische karakter ervan.
Wat voor merk lpg installatie zit erin?.
Bij Ag/teleflex komt deze storing wel eens voor door een kapotte druksensor.
Maar niet gelijk allemaal van die doemscenario's bedenken.
Want je kunt een garage gaan laten zoeken naar een sproadische storing,maar dan is je portemonnee ook zo leeg.
En vervangen wat een kastje voor schrijft leid ook vaak tot een lege portemonnee en geen oplossing.
Mijn vermoeden is dat de storing uit de lpg hoek komt.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Primera, je hebt wel een heel erg groot vertrouwen in de hedendaagse software.
Al eens gezocht op het forum? Voorbeelden te over van foutcodes die verdwijnen bij het contact af zetten (ook bij EOBD autos).
Verder dozijnen met klachten over hikkende/hortende/stotende auto's waar helemaal geen lampje aan gaat en er zelfs geen foutcode te vinden is (ook bij EOBD autos).

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ik ben het met je eens oldford,maar een garage gaat tegenwoordig prat op wat ze uitlezen en dito vervangingsdrift.
Hoe gaat het vaak bij dit soort storingen, 9 van de tien keer komt de lambdasonde als booosdoener eruit.
200 euro ben je zo kwijt inclusief uitlezen,arbeidsloon,lambdasonde.
Auto loopt ook nog eens op lpg,daar kan ook de storing zitten,nog een extra handicap.

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Vanwege die handicap zeg ik ook dat de fuel trims uitgelezen moeten worden.
Dat bewijst in welk systeem de fout zit. En 2x uitlezen is een stuk goedkoper als een koprevisie of een nieuwe kat.
En als de lambdasonde kapot is, dan moet je die ook vervangen. Wel even na doormeten of de bedrading niet de schuldige is.

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Beste mensen,

Het volgende hoofdstuk: als ik nu eens dit aanschaf? http://www.diagnoseapparatuur.nl/scantoo...

Dan kan ik uitlezen wat en wanneer ik maar wil. Toch? Graag jullie reacties.

Groet,
Loet

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wanneer je maar wil? Ja. Wat je maar wil? Nee. Alleen foutcodes en verder geen gegevens. En alleen de 4 systemen die zij opgeven.
Is VCDS een stuk beter. Daar kun je bijna alles wat de dealer ook kan, behalve lpg-systemen uitlezen.
Kost wel iets meer.

Loet66 (0), 14 jaar geleden

Beste oldford,

Dat vind ik geen goed advies! Ik ga geen garage beginnen. En, als de lambdasonde kapot is, dan gaat het MI-lampje (MIL) branden, want de EOBD controleert permanent de werking van de lambdasondes op negen punten. Dat past in de closed loop, waarin de inspuiting permanent wordt geregeld tussen te rijk en te arm. Ik heb ook gelezen dat de MIL bedoeld is voor het beperken van milieuschade. Als ik de theorie lees, dan kan ik niet anders dan concluderen dat het systeem goed werkt:

MIL uit: geen storing
MIL knippert: kan op katalysatorschade wijzen (te rijk)
MIL brandt: emissietechnische storing

De kleur van de MIL is met opzet geel. Ik heb mijn informatie hier vandaan gehaald: http://www.innovam.nl/RPTPowerUp/Zelfstu...
Ik vind het heel leerzaam en ik heb besloten een testapparaatje te kopen, want als de MIL tweemaal sporadisch brandt heb ik de kosten eruit. Als ik de code-verklaring niet vertrouw, dan kan ik altijd naar een garage. Ook in Frankrijk bijvoorbeeld.
Zoeken naar een sporadische emissiestoring gaat me heel veel geld kosten, dat geloof ik graag. Garages leven ervan. Zolang mijn auto goed rijdt en er geen MIL brandt, is er geen reden om nader onderzoek te verrichten. Ik denk dat mijn garageman dat ook bedoelt.

Allemaal heel erg bedankt!

Groet,
Loet

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Tja, het is jouw auto en jouw geld, maar niet hier komen huilen als de kleppen weer verbranden.
Ik wijs alleen op de verschillen tussen de diverse uitleessystemen en probeer je te behoeden voor het uitgeven van geld aan onbetrouwbare apparaten.
Maar goed, als dat niet op prijs gesteld wordt, prima, maar dan ook geen adviezen meer als het lampje wel brandt.

En jouw theorie met betrekking tot de Mil is leuk, zo zou het moeten werken. Alleen in de praktijk valt dat nog weleens tegen.
Software wordt geschreven door mensen en die maken nog wel eens fouten.

Loet66 (0), 14 jaar geleden

[quote=oldford]Software wordt geschreven door mensen en die maken nog wel eens fouten.[/quote]
Ennuh... geldt dat ook voor mensen die op forums schrijven?

Het gaat hier niet om gelijk hebben, maar om een beslissing nemen. Een forum is bedoeld voor discussie, zodat er beslissingen genomen kunnen worden. Dat heb ik nu gedaan.

Nogmaals bedankt. Als je wilt mag jij het laatste woord hebben. Jouw keuze.

Groet,
Loet

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.