Audi A6: nokkenassen

Bouwjaar: 2000

Hallo allemaal, ik zou in de loop van volgende maand graag mijn nokkenassen vervangen (2.5tdi AFB) Is er iemand die mij wat tips kan geven op wat ik zoal moet letten en wat er best allemaal mee vervangen moet worden? Wat kosten die 4 nokkenassen nu ongeveer of zijn ze al te verkrijgen in namaak? Groetjes Tom.

moobi123

Geplaatst door moobi123 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

Fredo (0), 18 jaar geleden

Tom,

voor het probleem dat je (denk ik) hebt, hoef je niet de nokkenassen te vervangen, maar de steunpunten waar die nokkenassen in liggen. Deze zijn van een te zacht materiaal...
Succes
Frederik

moobi123 (0), 18 jaar geleden

Frederik, het zijn wel degelijk de nokken die volledig weggesleten zijn hoor ik heb de kleppendeksels er eens afgenomen en er waren zelfs 5 tuimelaars ( allemaal van inlaatkleppen) die gewoon vantussen de nokken en de hydrolische kleppenstoters gevallen zijn doordat de speling te groot geworden is!!!

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

tom..

de nokkenassen zitten op 184,- per stuk, alleen met nokkenassen ben je er nog niet! daarbij komen ook nog alle klepstoters,tuimelaars,keringen ect, ect, tom je vraagt advies heb je enig iedee wat je je aanhaalt? heb je het gereedschap daar voor in huis?

paul,

moobi123 (0), 18 jaar geleden

Paul, werk momenteel in de multimediabranche voor auto's maar heb eigenlijk o.a. een garagehouder-herstelleropleiding gehad, natuurlijk doe ik dat maar sporadisch meer, maar ben wel redelijk op de hoogte, heb ook een goede vriend die bij VW-Audi tewerkgesteld is en me zal helpen bij het terug monteren.
van stukken heb ik al nieuwe klepstoters, tuimelaars, waterpomp, distributieriemen, spanrol en de cilinderkoppen zal ik erafnemen en in orde laten zetten, kleppen controleren, vlakken,...
Groetjes Tom.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

tom..

die cilinderkoppen zou ik maar laten zitten, niet aankomen indien er verder geen gebreken zijn, en zeker nooit onodig gaan vlakken.. zoals in dit geval, deze koppen zijn maar beperkt te vlaken, gaat dit onodig mis! dan ben je 1700,- per kop verder.

paul,

moobi123 (0), 18 jaar geleden

Paul, zoals ik in mijn vorige berichten al zei zijn er vijf kleppen
die al geruime tijd niet meer werken doordat de tuimelaars ervantussen gevallen zijn, zouden deze dan niet vast kunnen zitten door niet gebruikt te worden of zoiets?... niet gevaarlijk om ze zomaar terug op te starten??? p.s injectoren ook laten nazien? of niet nodig?

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

tom,

haal je geen onodig werk op je hals, behalve dat er nokkenas problemen voorkomen in bepaalde motorcode's zijn deze blokken onverwoestbaar! kleppen die vast zitten zul je niet tegenkomen, besteed liever wat aandacht aan het carter ventilatie (deze bevind zich onder de inspuitleiding aan de brandstofpomp) deze filters zijn avondtuurlijk bij de v6 TDI..

paul,

moobi123 (0), 18 jaar geleden

deze heb ik enkele maanden geleden vervangen, auto rookte nogal en verloor olie, deze werd door de te hoge druk in de carter gewoon langs de dichtingen naar buiten geduwd!!! achter de vervanging van het carterfilter was alles gewoon opgelost!!! Geen rook meer en geen olieverlies meer!!!
Groeten Tom.

P. Kelder (0) PRO, 18 jaar geleden

tom

wees verstandig laat die koppen mooi zitten, wel alle klepstoters gaan vervangen, ook alle looprollen,waterpomp,keringen,brandplaatjes (opletten dat de goede kant van dit plaatje boven ligt) de verstuivers zou je evt, kunnen laten testen..

paul,

moobi123 (0), 18 jaar geleden

Zal ik doen, bedankt Paul! heb eigenlijk nog een klein probleem met mijn achterste ruitenwisser als ik hem gewoon aanzet op interval gaat hij in snakjes en als ik vanachter sproei werkt hij normaal!! denk dus niet dat het aan het motortje ligt , heb het motertje eigenlijk al eens opengedaan om de interne contacten na te zien maar alles leek normaal, zou het de hefboom aan het stuur kunnen zijn? heb jij of iemand anders dit al voorgehad?
Tom.

moobi123 (0), 17 jaar geleden

Hallo,allemaal
Ondertussen zijn de nokkenassen vervangen en hij loopt weer als een trein!!!
Maar één probleem is er wel gebleven waarvan ik dacht dat het ook de versleten nokken waren die zo'n hels lawaai maakten bij het starten en stilleggen van de moter. Dus als ik de moter start of stilleg maakt hij een ratelend metaal geluid dit duurt wel maar 1 seconde ik heb nu eens heel goed goed geluisterd waar het vandaan komt, continu starten en stoppen van de moter en volgens mij komt het geluid vanuit het carter helemaal vooraan de moter, iemand enig idee wat dit geluid zou kunnen veroorzaken???
P.S: achterste ruitenwisser is ook hersteld, het waren toch de interne contacten van het motertje ze zagen er proper uit maar ze gaven toch slechte contacten, even opgekuist en alles was ok.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=moobi123]Hallo,allemaal
Ondertussen zijn de nokkenassen vervangen en hij loopt weer als een trein!!!
Maar één probleem is er wel gebleven waarvan ik dacht dat het ook de versleten nokken waren die zo'n hels lawaai maakten bij het starten en stilleggen van de moter. Dus als ik de moter start of stilleg maakt hij een ratelend metaal geluid dit duurt wel maar 1 seconde ik heb nu eens heel goed goed geluisterd waar het vandaan komt, continu starten en stoppen van de moter en volgens mij komt het geluid vanuit het carter helemaal vooraan de moter, iemand enig idee wat dit geluid zou kunnen veroorzaken???
P.S: achterste ruitenwisser is ook hersteld, het waren toch de interne contacten van het motertje ze zagen er proper uit maar ze gaven toch slechte contacten, even opgekuist en alles was ok.[/quote]
moobi

wat heb je allemaal vervangen? alleen de nokkenassen?

paul,

moobi123 (0), 17 jaar geleden

Neen hoor , nokkenassen, tuimelaars, klepstoters, plaatjes, twee kleppen ,alle kleprubbertjes, heb de cilinderkoppen er toch moeten afhalen want er zaten effectief twee kleppen vast, waterpomp, ALLE looprollen, thermostaat, de metalen waterbuizen, distrib. riemen en de andere riemen dichting + tandrol krukas en al het roet uit de inlaat collecters gehaald, egrklep afgesloten, gloeikaarsen, injectors laten nazien, en nog wat kleinigheden vervangen (twas de moeite van prijs!!!)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=moobi123]Neen hoor , nokkenassen, tuimelaars, klepstoters, plaatjes, twee kleppen ,alle kleprubbertjes, heb de cilinderkoppen er toch moeten afhalen want er zaten effectief twee kleppen vast, waterpomp, ALLE looprollen, thermostaat, de metalen waterbuizen, distrib. riemen en de andere riemen dichting + tandrol krukas en al het roet uit de inlaat collecters gehaald, egrklep afgesloten, gloeikaarsen, injectors laten nazien, en nog wat kleinigheden vervangen (twas de moeite van prijs!!!)[/quote]
dit lijkt er wel op niet? :) je heb gelijk meteen goed doen!

heb je toevallig de hoogte van de zuigers gemeten?

paul,

moobi123 (0), 17 jaar geleden

Ik heb de cilinderkoppen binnen gedaan om in orde te zetten en ze zeiden dat er 3 diktes waren van cilinderkop pakkingen en zij hebben me de juiste meegegeven (deze waren wen niet origineel van audi)

antiekeradio (0), 17 jaar geleden

het rammelgeluid klinkt als de kettingaandrijving van de oliepomp.

moobi123 (0), 17 jaar geleden

ik heb de onderste carterpan eens erafgenomen en helemaal vooraan zat er inderdaad een kettingaandrijving, zou deze dit lawaai veroorzaken? wat moet er gebeuren? is er hier een kettingspanner? gewoon of met oliedruk? is er iemand die hem al eens vervangen heeft?
Groetjes Tom.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=moobi123]ik heb de onderste carterpan eens erafgenomen en helemaal vooraan zat er inderdaad een kettingaandrijving, zou deze dit lawaai veroorzaken? wat moet er gebeuren? is er hier een kettingspanner? gewoon of met oliedruk? is er iemand die hem al eens vervangen heeft?
Groetjes Tom.[/quote]
iets uitsluiten kun je niet, maar ik heb het nog niet meegemaakt.. ook nog nooit iets over gehoort.

paul,

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

zit er niet toevallig een krukaspoelie met demper op deze motor; zo ja, kijk eens of er nog rubber tussen de twee delen zit, of dat ie veel speling heeft.
Bij 5 cilinder diesels komt het vaker voor dat deze de strijd opgeeft en rammelgeluid maakt tijdens start en stop, maar nogmaals, ik weet niet of hij bij deze V6 motor ook gemonteerd is.....

moobi123 (0), 17 jaar geleden

Bedankt voor je reactie! dat zal ik eens bekijken, ik laat je zeker iets weten!!!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

waar terhoogte zit ongeveer dat tik geluid?

paul,

moobi123 (0), 17 jaar geleden

De carter bestaat uit 2 delen, het geluid komt uit het onderste deel dat je eigenlijk gemakelijk kunt afnemen zonder veel demontage van andere onderdelen en dan nog helemaal vooraan tegen de neus van de auto, ik heb hem over een smeerput gezet en iemand continu laten starten en terug stilleggen, het kwam zeker niet van de bovenkant van de motor.

moobi123 (0), 13 jaar geleden

Er zat inderdaad een demper op een polie, en deze was stuk, opgelost: lawaai verdwenen!!! Bedankt.

P. Kelder (0) PRO, 13 jaar geleden

En dit na 4 jaar...... (had iets eerder gemogen)

Dank voor de feedback

Gr. paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.