Ik heb de laatste tijd een wat toegenomen olieverbruik. Deze ging van 1 op 5000 naar 1 op 4000. Ben toen overgestapt van 0W30 longlife op 5W40.
Heeft nu 259.000km op lpg gereden.
Dit gaf geen resultaat en na eens de bougies bekeken te hebben bleek er een te zwemmen in olie. De compressie van deze cilinder was (mede door de olie natuurlijk) verder goed.
Nu vraag ik mij af waar deze olie het meest waarschijnlijk vandaan komt. Via de kleppen of langs de zuigers.
Mocht het langs de zuigers komen dan zou ik een interne engine cleaner (die je bij de olie gooit en dan de boel na even draaien vervangt) willen gebruiken om te kijken of die schraapveer o.i.d. weer los wil komen.
Is dit slim om te doen of heb ik dan meer kans om mijn olieverbruik alleen maar erger te maken ?
Alvast bedankt.
Derk
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is te proberen. baadt het niet dan schaad het niet. Ik ben bang dat er toch iets mis is met de zuiger of de klepseals en dat het niet helpt.
cilinder lektest geeft uitsluitsel of de zuiger de boosdoener is
geen lekkage dan klepseals(laten)vervangen
Bedankt voor de info.
De compressie bij deze cilinder was het hoogst van allemaal. De rest was natuurlijk ook droog, dus dat verklaart het wel.
Er is dus geen mogelijkheid dat je verlies hebt van olie als de compressie goed is bergijp ik.
Wat kost een gereviseerde kop ? Ik denk dat dat slimmer zal zijn dan alleen de seals te laten vervangen (vooral met mijn km stand).
Of zie ik dat verkeerd ?
Is trouwens 10W40 nog een mogelijkheid om het verbruik te verminderen of verschilt dit te weinig van 5W40 ?
Derk
16 jaar
compressie en olie verbruik hoeven bij een benzine motor niet bij elkaar te horen vwb compressie is goed en dus geen olie verbruik
een lektest geeft aan of er een te grote lekkage is waardoor olie verbruik kan ontstaan
ik heb autos in onderhoud en zelf ook gehad met een fors gebruik en toch goede compressie(binnen de fabrieks toleranties)
de 2.0 liter vw blok is bekend om zijn olieverbruik, meestal de schraapveren..... (is inmiddels een verbeterde/gewijzigde versie voor....)
Blok kan dan totaal uit elkaar. Als ie gewoon goed rijd, en verder niet gek doet zou ik die liter olie op 4000 km gewoon bijvullen en doorrijden... Dat is in ieder geval de goedkoopste optie; hij kan er oud mee worden.
Tegen de tijd dat hij de geest geeft ga je simpel weg op zoek naar een motor uit een sloopwagen die veel minder km's en geen gasverleden heeft.
succes
Als ik zo lees dat het de schraapveren kunnen zijn begin ik weer te denken dat zo'n reiniging misschien wel weer een idee is.
Of moet ik dit spul toch meer zien als iets wat weinig kans van slagen zal hebben danwel het probleem misschien alleen maar erger maakt.
De compressiewaardes waren als volgt;
1. 9.8 bar (natte cilinder)
2. 8.4 bar
3. 8.0 bar
4. 9.5 bar
Cilinder 1 was nat (incl. bougie) en de rest was droog.
Derk
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar