Audi Audi A4: olie stuurbekrachtiging

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 19 TDI 66 kw type AHH

Hallo,

Ik wil mijn servo olie verversen, heb nl vastgesteld dat er wat vuil in het reservoir zit.
Vuil = zwart en zit vooral bovenaan in het reservoir
Volgens de garagist is dit schuim van de olie. maar niets ergs.

Maar ik wil de olie toch verversen hoe ga ik best tewerk:
-reservoir eerst leeg maken en uitkuisen of best reservoir demonteren.
Bij demonteren hoe kan ik dit best doen leidingen loskoppelen of moet ik
nog met andere factoren rekening houden.
Heb wel een bus olie gekocht bij de dealer, alleen is deze groen en de olie die in het reservoir zit is aan de gele kant.

Graag jullie advies,

Alvast bedankt.

Y.

YOUS

Geplaatst door YOUS (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

als je olie een beetje aan de gele kant is duidt dit op slijtage de olie hoort groen te wezen je moet je hele systeem leeghalen dit doe je door de slang van de stuurpomp te halen en de auto te starten stuur even helemaal naar rechts eb links draaien totdat olie er helemaal uit is motor afzetten nieuwe olie erin doen motor weer starten stuur weer helemaal naar links en rechts draaien olie pijlen dit moet met draaiende motor gebeuren

succes

gr.marco

YOUS (0), 16 jaar geleden

Bedoelt u dat de olie versleten is of slijtage aan de onderdelen ?
Is het niet voldoende om de olie in het reservoir te verversen, heb eigenlijk weinig ervaring. en het lijkt mij geen makelijke klus. Wil ook geen stukken maken.

mvg,
Y

Hisham (0), 16 jaar geleden

ik heb het zelf nog nooit gedaan,
maar zoals ik die uitleg van poppekast lees,
moet het niet moeilijk zijn.

slijtage daarmee bedoelt hij denk ik dat die olie gewoon op is. net zoals motorolie ook versleten raakt na een x aantal kilometers.

als je die slangen vanuit je reservoir volgt, zal je zien dat ze naar een pomp lopen die (als ik het zo goed zeg uit mn hoofd) ook door de multiriem wordt aangedreven. die slang moet je dan loshalen. leg hem ff in een emmertje ofzo. Dan de auto gaan starten. een keeertje met je stuur helemaal links draaien. dan weer helemaal rechts draaien. zo zal de pomp al de olie die in de slangen en in je reservoir zit eruit pompen.

als nog niet al de olie weg is, nog een paar keer naar links en rechts draaien. zodra alle olie weg is, slang weer aanluiten op de pomp. en vullen maar. als je denkt dat hij vol is, eerst ff auto starten, weer een paar keer naar links en rechts draaien, zodat alle slangen gevuld worden met olie. daarna (met een lopende motor) nog de olie pijlen/controlere om te kijken of er voldoende in zit.

lijkt misschien moeilijk maar is het niet.
(maar zoals ik al eerder zei, heb het zelf nog nooit gedaan, denk dat ik dat ook maar eens een keer ga doen, mijn olie is ook niet echt groen meer maar is donker)

YOUS (0), 16 jaar geleden

Kan iemand mij zeggen hoeveel olie er in gaat als ik alle olie aflaat.
Het is maar om voldoende olie in voorraad te hebben, heb nu een bus gekocht van denk ik 1 liter.

Alvast bedankt,

Y

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

ik heb t over slijtage van de pomp laat t anders door de garage doen gaat er niks fout

gr marco

YOUS (0), 16 jaar geleden

Kan ik ook de olie aflaten door de slagen los te koppelen aan het reservior?
daar zie ik dat ze bevestig zijn met een darmklem, aan de pomp zelf zijn ze
volgens mij erop geperst of zie ik dat verkeer.
Kan ik deze aan de pomp gewoon lostrekken.

Alvast bedankt,

Y

poppekast (0) PRO, 16 jaar geleden

bij het rfeservoir moet ook wel kunnen idd
is ook makkelijker
gr.marco

YOUS (0), 16 jaar geleden

Bedankt Marco,

Nog 2 vraagjes moet ik de nieuwe olie niet laten aanzuigen via 1 van de leidingen.
Kan er geen lucht worden aangezogen ?
of ga ik als het volgt tewerk;

Reservoir leeg maken, leidingen aan het reservoir demonteren, motor starten en olie opvangen aan de leidingen, met de stuur naar links en recht draaien.

Daarna reservior terug plaatsen nadat deze volledig gekuist is, de leidingen aansluiten,
reservoir vullen tot max, motor starten met de stuur draaien naar links en rechts,
daarna aanvullen tot max, met de wagen rijden tot de moter op tempratuur is, laatste check peilen met draaiende moter en eventueel aanvullen tot max.

Met dank voor jullie advies.

mvg,
Y.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.