Audi A4: Olie verversen Automaat

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: AHL

Heb een automaat met de code DMU.

Wil binnenkort de olie en het filter verversen heeft 158.000 km achter de rug.
Weet dat er G 052 162 olie in moet klopt het dat dat 5,4 liter is?

Zie ook dat er veel types zijn wat beteft automaat.
Dus ik zou graag weten wat is de goede werkwijze die ik
moet gebruiken? en waar zit de nivo plug?

En zijn er nog goede sides mijn duidelijke plaatjes van mijn type bak?

Alvast bedankt voor de hulp.

M.G.R

Geplaatst door M.G.R (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Om te verversen heb je speciaal vulgereedschap nodig en de testkast om de temp. van de bakolie af te lezen,je kunt dit beter laten doen in de garage.

Ricky,

M.G.R (0), 17 jaar geleden

Heb op internet setjes gezien compleet met vulgereedschap .

kijk pan er onderuit schoonmaken nieuwe filter met oring en nieuwe pakking.
is geen probleem
Maar zover ik weet plugje los draaien aan de rechter zijkant van de bak.
Dan vullen tot de olie uit het gaatje loopt.
Dan warm draaien tot 60 graden en dan weer bijvullen tot het uit het
gaatje komt plugje er weer in en klaar?

Dit heb ik een beetje hier en daar opgevangen.

Is dit juist?

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=M.G.R]Heb op internet setjes gezien compleet met vulgereedschap .

kijk pan er onderuit schoonmaken nieuwe filter met oring en nieuwe pakking.
is geen probleem
Maar zover ik weet plugje los draaien aan de rechter zijkant van de bak.
Dan vullen tot de olie uit het gaatje loopt.
Dan warm draaien tot 60 graden en dan weer bijvullen tot het uit het
gaatje komt plugje er weer in en klaar?

Dit heb ik een beetje hier en daar opgevangen.

Is dit juist?[/quote]
vulgereedschap ? zat daar ook een testkast bij ? let wel m.g.r vullen van een automaatbak, deze in het bijzonder komt heel precies.

paul,

M.G.R (0), 17 jaar geleden

Hallo Paul,

Nee er staat niets bij over een test kast.

Dus met andere woorden beter toch naar de specialist.

Wat kost zo iets om te laten doen ?

Zit het probleem in de hoeveelheid olie.

Maar als er bv 4liter uitkomt moet er toch ook als er geen lekkages zijn weer 4 in?



M.G.R

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=M.G.R]Hallo Paul,

Nee er staat niets bij over een test kast.

Dus met andere woorden beter toch naar de specialist.

Wat kost zo iets om te laten doen ?

Zit het probleem in de hoeveelheid olie.

Maar als er bv 4liter uitkomt moet er toch ook als er geen lekkages zijn weer 4 in?



M.G.R[/quote]
echt even laten doen, misschien vind je 150,- veel geld ? maar dan gebeurt het wel goed, en dat was toch ook de bedoeling..

paul,

M.G.R (0), 17 jaar geleden

Beste paul,

Normaal doe ik bijna alles zelf maar hoor van alle reacties dat jij heel veel weet
dus denk ik maar niet eigenwijs zijn en dan toch naar de specialist.

Wat is het beste Audi dealer of een automaten specialist?

Alvast weer bedankt Paul.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=M.G.R]Beste paul,

Normaal doe ik bijna alles zelf maar hoor van alle reacties dat jij heel veel weet
dus denk ik maar niet eigenwijs zijn en dan toch naar de specialist.

Wat is het beste Audi dealer of een automaten specialist?

Alvast weer bedankt Paul.[/quote]
voor 150,- red je het bij de dealer niet, hun uurtarief ligt wat hoger. wellicht is een automaatbakspecialist een goed alternatief.

paul,

ronald60 (0), 17 jaar geleden

Hallo Marcel,
Kijk eens op onderstaande link.


http://62.116.119.245/geri/Upload/Getrie...

Gr Ronny

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ronny

deze afbeeldingen/foto'd zijn van een tiptronicbak... is geheel anders. hier praten we over een 4 traps automaabak.

paul,

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img]http://img158.imageshack.us/img158/3136/...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img158.imageshack.us/img158/844/n...[/img][/url]

[url=http://imageshack.us][img]http://img256.imageshack.us/img256/8281/...[/img][/url]
ATF-peil controleren en ATF bijvullen
ATF-peil controleren
Testvoorwaarden:

● Wagen staat horizontaal.
● Versnellingsbak mag niet in het noodprogramma staan.
● De ATF-temperatuur mag aan het begin van de test niet hoger zijn dan 35 °C.
● Keuzehendel in "P", motor stationair laten draaien.
● Airconditioning en verwarming uitgeschakeld.

Aanwijzing:

Er mag alleen ATF "G 052 162 A." (kleur: kleurloos-geel) mag worden bijgevuld; er mogen geen extra smeermiddelen worden gebruikt!

Verpakkingsgrootte:

◆ 0,5 l - onderdeelnr. G 052 162 A1
◆ 1,0 l - onderdeelnr. G 052 162 A2
◆ 20 l - onderdeelnr. G 052 162 A6
Aanwijzingen:

◆ Het ATF-peil is afhankelijk van de ATF-temperatuur.
◆ Wanneer het ATF-peil wordt gecontroleerd bij een te lage ATF-temperatuur, bestaat de mogelijkheid dat er te veel ATF wordt bijgevuld.
◆ Wanneer het ATF-peil wordt gecontroleerd bij een te hoge ATF-temperatuur, bestaat de mogelijkheid dat er te weinig ATF wordt bijgevuld.
◆ Te veel of te weinig ATF belemmert de werking van de versnellingsbak.
◆ De ATF-temperatuur wordt van elektronicatester VAS 5051 afgelezen.
Voorwaarde:

● Elektronicatester VAS 5051 aangesloten, zelfdiagnose en wagensysteem "02 - elektronica versnellingsbak" gekozen.




wezenlijk verschil van afvullen

ronald60 (0), 17 jaar geleden

Oke Paul.
Niet goed genoeg gelezen

Gr Ronny

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=ronald60]Oke Paul.
Niet goed genoeg gelezen

Gr Ronny[/quote]
geeft niet, nu kun je de plaatjes ook mooi vergelijken en het verschil zien..

gr,
paul,

M.G.R (0), 17 jaar geleden

Heb net de automaten specialist gebeld en die zegt het volgende:

Ik zou het niet doen ten eerste er zit totaal wel 7 liter olie in een automaat waar je er
maar 4a5 liter uit tapt dus er blijft oude olie achter die je mengt met de nieuwe in de nieuwe olie zit
week middel waardoor evt vervuiling loskomt en schade kan toebrengen.

En de wagen heeft bijna 160000km en de meeste bakken krijgen toch problemen rond de 2ton

Dus zijn advies gewoon doorrijden ken deze man al langer en heeft me met de automaat vaker
geholpen.

Dus blijft moeilijk.

gr Marcel.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=M.G.R]En de wagen heeft bijna 160000km en de meeste bakken krijgen toch problemen rond de 2ton[/quote]
frappant zo'n uitspraak, kennerlijk heeft dit bedrijf een andere glazenbol waar je dat in kunt zien dan ik ? met andere woorden, ruim de auto maar vast op want een automaatbakrevisie staat in het vooruitzicht, OF je kunt EEN PROBLEEM maar beter afwachten, en het filter dan? die zit er waarschijnlijk in voor JOKER, of misschien wel omdat het zo snoezig staat ? M.G.R ik zou er nog maar es een belletje aan wagen dit verhaal rammelt een beetje. maargoed ik voorkom liever een probleem. kennerlijk heeft dit bedrijf meer zin in een automaatrevisie van een kleine 2250,- dan in olieverversen... maar ik snap hem al, daar zit meer winst, vlees aan.

paul,

M.G.R (0), 17 jaar geleden

Dat is zeker de moeite waard vragen kost niets dus probeer zeker nog anderen te bellen.

Maar zeker bedankt voor de tip hoor ik meer laat ik het weer horen.

Gr Marcel.

M.G.R (0), 16 jaar geleden

Nu toch tijd gehad om een afspraak te maken om over drie weken olie en filter te vervangen
van de automaat .

Nu het volgende : was wezen rijden nadat de auto ongeveer een half uur had stil gestaan
starten ik de auto zet de airco aan(weet niet of dit er wat mee te maken heeft)
Automaat in D en rijden deze bleef in de eerste gang rijden?? zag op de toeren teller 3000 terwijl
deze gewoon bij 2200 overschakeld

Gas los en even gestopt (airco aan ,uit,aan)weer weg gereden en hij schakelt weer gewoon.
Heb dit vanaf afgelopen donderdag drie keer gehad.

Drie maal de airco ook aan maar voel soms dat het rem pedaal harder aanvoelt als of er
iets minder bekrachtiging is????
Heb twee maande geleden wer de radiator vervangen en daarbij is toen wel wat olie weggelopen
maar dat was nagenoeg niets.

Wat kan het zijn en is het het beste om eerder naar de specialist te gaan?

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=paulkelder][quote=M.G.R]En de wagen heeft bijna 160000km en de meeste bakken krijgen toch problemen rond de 2ton[/quote]
frappant zo'n uitspraak, kennerlijk heeft dit bedrijf een andere glazenbol waar je dat in kunt zien dan ik ? met andere woorden, ruim de auto maar vast op want een automaatbakrevisie staat in het vooruitzicht, OF je kunt EEN PROBLEEM maar beter afwachten, en het filter dan? die zit er waarschijnlijk in voor JOKER, of misschien wel omdat het zo snoezig staat ? M.G.R ik zou er nog maar es een belletje aan wagen dit verhaal rammelt een beetje. maargoed ik voorkom liever een probleem. kennerlijk heeft dit bedrijf meer zin in een automaatrevisie van een kleine 2250,- dan in olieverversen... maar ik snap hem al, daar zit meer winst, vlees aan.

paul,[/quote]
Mee eens. Deze automaten kunnen heel lang mee. Buurman heeft een Caravelle met 3 ton met originele bak, ik heb zelf een VW-bak erin liggen zelfde verhaal. Een kennis haalde 420000 (!) km.
Deze automaten zijn behoorlijk slijtvast. Bij problemen is er meestal een zuiger stuk. Regelmatig olie verversen *voorkom* je gedonder mee.
ATF heeft een sterk reinigende werking. Bij twijfel kun je beter twee maal kort na elkaar verversen (bij de laatste keer ook de zeef vervangen).

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=M.G.R]Drie maal de airco ook aan maar voel soms dat het rem pedaal harder aanvoelt als of er
iets minder bekrachtiging is????[/quote]
Klinkt als een vacuum lek. Dat kan ook invloed hebben op je automaat. Controleer eens op lekke slangen.

[quote=M.G.R]Heb twee maande geleden wer de radiator vervangen en daarbij is toen wel wat olie weggelopen
maar dat was nagenoeg niets.[/quote]
Motor- of bakolie?

M.G.R (0), 16 jaar geleden

Gisteren zijn olie en filter vervangen er was volgens de specialist geen rare slijtage te zien.
Er lag ook geen vuil in het carter van de automaat en filer niet er vuil.
Maar merk wel dat trillingen van de aandrijving nu wel voelbaar zijn in de wagen was ervoor niet daar ben
ik dus minder blij mee!!(nieuwe olie is dunner)
Het hangen in de eerste versnelling was volgens de man te wijten aan het indikken van de olie
naar al die kilometers.

Al met al hoop ik dat het hangen over is anders 165 euro kwijt en trillingen er voor terug schakelen is
nog goed maar ik zou zeggen geen problemen lekker laten zitten die olie!! allemaal prettig weekend.

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=M.G.R]Al met al hoop ik dat het hangen over is anders 165 euro kwijt en trillingen er voor terug schakelen is
nog goed maar ik zou zeggen geen problemen lekker laten zitten die olie!! allemaal prettig weekend.[/quote]
lekker laten zitten = vroeg of laat zeker (onherstelbare) problemen
op tijd verversen = problemen voorkomen

M.G.R (0), 16 jaar geleden

Alle problemen komen voor 99% door oververhitting vande olie in de automaat door te hoge belasting bij lage toeren waardoor de olie te langzaam door de koeler stroomt en niet doordat de olie te oud zou zijn.
Op een gegeven moment is het een keer op olie verversen kan natuurlijk geen kwaad maar het is ook niet altijd de manier om problemen te voorkomen .
Bij mijn auto was dit de eerste verversing.

Elk geval is bijna altijd anders.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=M.G.R]een keer op olie verversen kan natuurlijk geen kwaad maar het is ook niet altijd de manier om problemen te voorkomen[/quote]
problemen zijn zeker wel te voorkomen, bak om de 60.000km verversen. onderhoud = behoud............

Gr. paul

AS1 (105), 16 jaar geleden

[quote=M.G.R]Alle problemen komen voor 99% door oververhitting vande olie in de automaat door te hoge belasting bij lage toeren waardoor de olie te langzaam door de koeler stroomt en niet doordat de olie te oud zou zijn.[/quote]
Automaatproblemen komen vaak door de olie inderdaad. De reden is vervuiling, oververhitting of veroudering van de olie.
Onderschat veroudering niet. Er zitten toevoegingen (dopes) in welke raken uitgewerkt. Ik heb vaak genoeg de positieve effecten gezien van olie verversen (soepeler schakelen).

[quote=M.G.R]Op een gegeven moment is het een keer op olie verversen kan natuurlijk geen kwaad maar het is ook niet altijd de manier om problemen te voorkomen .[/quote]
daar ben ik het pertinent mee oneens. Het is juist wel de manier om problemen te voorkomen.
Als je niets doet, is zeker dat de olie vervuild en z'n goede eigenschappen verliest die nodig zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.