auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi Cabriolet: Oliedruk melding, soms als ik gas loslaat

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 3.0 V6

Ik krijg af en toe de melding Oliedruk probleem. het gebeurd als ik het gaspedaal losgelaten heb. Filter/zeef is al schoongemaakt, sensor ook vervangen. Toen bleef het probleem weg voor 3 weken. Nu is het er weer.

Wat kan dit zijn?

Geplaatst door

gjterweeme (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Toch maar eerst de werkelijke oliedruk meten. Ik zou dat al gedaan hebben voordat ik voor de eerste keer de olie pan verwijderde. Als blijkt dat de druk werkelijk te laag wordt? moet het weer los. Meer waarschijnlijk is een verkeerde melding, bv door een niet goed werkend controle systeem.

Hoi Cor,
ze hebben idd de oliedruk gemeten toen de auto 3 weken geleden naar de garage ging. Ze zagen idd dat oliedruk bij stationnair draaien op randje zat van goed/fout. Vandaar af en toe de melding gaven ze aan. Mijn hoop dat filter/sensor schoongemaakt/vervangen moesten worden leek te helpen. Maar probleem is dus terug.

gjterweeme 0

11 jaar

In de oliepomp zit een zg overdruk klep. Omdat de oliepomp een zg verdringerpomp is (tandwielpomp), is uit veiligheidsoverweging zo'n klep nodig. Meestal is dat een kogel met daarachter een veer. Die veer drukt de kogel op een zitting en dicht zodoende af. Totdat de druk te hoog wordt. Dan drukt de olie de kogel van zijn zitting en kan er olie ontsnappen. Als nu (toevallig) op het moment van opnieuw afsluiten een slijtagedeeltje tussen klep en zitting terecht komt sluit de klep niet meer af. Het wordt nu ook lastiger een zodanige druk te bereiken waardoor de klep zover open gaat dat het deeltje kan wegspoelen..
Maar het kan ook zijn dat er teveel speling op bv glij lagers zit zodat de pomp niet in staat is om druk op te bouwen..
Het bevreemd me dat het schoonmaken van de zeef effect heeft gehad. Dan had deze wel heel erg verstopt moeten zijn??? En dan had men zeker verder moeten zoeken naar de oorzaak van de verstopping. Meer waarschijnlijk is dat er een klein beetje vuil voor de zeef zat. En dat het verschil tussen de 2 oliedruk
schakelaars voor het effect hebben gezorgd.

Je moet bedenken dat de oliezeef (gemonteerd in de aanzuigleiding van de oliepomp) geen onderhoud behoeft. Deze gaat een heel motorleven mee, en kan dus nooit de oorzaak van het brandend lampje zijn. Wat wel zou kunnen is een lek in het aanzuiggedeelte van de pomp. bv scheur erin, of defecte afdichting (pakking/O ring/oid)
Ik heb ook meegemaakt dat een klempassing van het tandwiel in de pomp, door temperatuurverschil, tijdelijk niet voldoende was en er zodoende slip op was getreden..
En dan nog iets anders, Natuurlijk moet er voldoende olie in het carter aanwezig zijn om rondgepompt te kunnen worden. Een tekort kan (ook) veroorzaakt worden door een slechte retour vanuit de cilinderkop naar het carter. bv omdat een prop papier of resten pakking zo'n kanaal voor een groot deel afsluit.

Als blijkt dat de oliepomp onvoldoende druk kan opbouwen, omdat er te veel lek in het druksysteem is, moet daar naar gezocht worden. Versleten (uitgelopen) lagers geven meestal specifieke geluiden in het carter. Speling op een hoofdlager midden in de krukas is soms niet te horen. Ik ben van mening dat eerst alles aan de buitenkant goed onderzocht moet worden, voordat de complete motor wordt opengelegd..

Daarom zou ik de oliedrukmeter opnieuw aansluiten, en gaan rijden. De verschillen in de oliedruk tijdens diverse ritten (toeren/tijd/temperatuur/belasting) kunnen duidelijk geven op welke manier er verder gezocht moet worden.


Normaal is de druk bij hoog toerental hoger. (stationair is de overdrukklep gesloten. Bij een bepaald toerental zal de klep opengaan en dan zal bij verhoging van de toeren de druk nagenoeg niet meer oplopen)
Normaal mag de druk na verloop van tijd niet minder worden. (dit duidt op een verstopping of een olie gebrek. o een defecte in de pomp.
Normaal is de druk bij koude motor hoger dan bij warme motor. (dikte van de smeerolie)
Normaal mag het belasten van de motor geen verschil in oliedruk tot gevolg hebben. (

Goed op de toerenteller en de thermometer kijken om gelijkwaardige conclusies te kunnen trekken..

Als je definitief weet bij welk toerental de overdruk klep open gaat kun je het beste vergelijken als je beneden dat toerental blijft. De pomp werkt dan volop en heeft dan geen reserve, . Dus dan is elk verschil in druk een fout.

Bedankt Cor voor de uitgebreide feedback. Waar kan het beste een oliedrukmeter kopen/lenen? dan kan ik inderdaad tijdens het rijden de waarnemingen doen

Gert-Jan

gjterweeme 0

11 jaar

Ik sloot hem aan op de plaats van de oliedrukschakelaar. Met een aan weerskanten passend verloopstuk natuurlijk. De slang met erop de meter legde ik langs een punt van de motorkap tussen het portier rubber door en de meter plakte ik op het dashbord.

Misschien wil de garage hem uitlenen?? anders koop je een manometer van 0 tot 10 bar.. Dus niet beginnend bij 2 bar oid..De slang moet ,naast oliebestendig, ook voldoende dikwandig zijn.
Zorg dat het grootste deel van de slang vol met olie komt. (ontluchten)

Een automaterialen zaak welke ook gereedschappen verkoopt kan je wel helpen denk ik..

Hoi Cor,
ik heb nu aantal weken gereden (helaas geen oliedrukmeter kunnen bemachtigen) en conclusie is als volgt:
met koude motor is er geen probleem met oliedruk
met warme motor treed het probleem op bij 1800 toeren. Op het moment dat je van lage toeren voorbij de 1800 gaat komen. Maakt niet uit vanuit welke versnelling

Is het probleem hierdoor duidelijker geworden. Is dit iets wat jij kunt verhelpen?

Gert-Jan

gjterweeme 0

11 jaar

Gert-Jan...Weet je wat het is? Als ik op deze manier had gewerkt, was nu de motor al in de soep gedraaid.. Ik heb namelijk noooooit geluk..... Bij jou kunnen we nu wel vaststellen dat er iets mis is met het signalering systeem

Wat Audi precies bedacht heeft weet ik niet... Waarschijnlijk zijn er 2 of 3 sensoren in de motor gemonteerd.

1. De olieniveau meter. Deze registreert het niveau van de smeerolie. Als het contact wordt aangezet en de motor nog niet is gestart. (oliepeil bij koude stilstaande motor)
In mijn tijd ging er bij een vermeend te laag niveau een lampje branden, of een meter gaf dat aan. Tijdens het rijden deed de olieniveau meter er niet meer toe...(het niveau is tijdens het rijden steeds anders.

2. Het oliedruk contact. Deze is aangesloten op een lampje op het dash bord. Bij stilstaande motor met contact aan brandt dat lampje omdat er geen oliedruk is.
Bij draaiende motor gaat het lampje uit als de druk volgens de fabrikant voldoende is. meestal iets hoger dan 0,5 bar.....

3. De oliedruksensor. Deze bediende de electrische oliedrukmeter op het dash bord.....

Tegenwoordig worden de signalen afkomstig van 1 of meerde gemonteerde sensoren doorgegeven aan de ECU. En hoe deze is geprogrammeerd bepaalt wat er op het dash bord allemaal te zien zal zijn of gehoord kan worden...

Ik vermoed dat er een electrisch defect is, waardoor de ECU een voorbarige conclusie trekt. Hopelijk wijst het uitlezen van de foutmeldingen in de ECU erop waar er verder gezocht moet worden.....

Cor,
bij laatste uitlezing zagen ze echter wel dat oliedruk bij laag toerental rond grenswaarde schommelde waardoor ze konden vaststellen dat sensor correct aansloeg. Ze hebben ook de sensor vervangen, maar bracht geen verschil. Als het een electrisch defect zou zijn, dan zou het toch altijd moeten gebeuren?
Ik vond jouw eerste aanname nog meest plausibel, van de kogel bij overdruk die niet goed afsluit. Komende maand moet ik voor APK. Maar weer verder gaan met onderzoek.

gjterweeme 0

11 jaar

De oliepomp verplaatst per omwenteling een vaste hoeveelheid olie. Bij vermeerdering van het toerental wordt er zodoende meer druk opgebouwd. ondanks de lekkage welke er is langs de overdrukklep of langs lagers of elders plaatsvind.. Conclusie. Normaal gesproken is de druk bij het laagste toerental het laagste....Als er opnieuw een oliedruk meter aangesloten zou worden is vast te stellen of dit verhaal klopt. bijvoorbeeld als dat niet zo is.. Dus de druk loopt niet op bij hoger toeren. Wil dat zeggen dat de pomp niet deugd, of lucht in plaats van olie aanzuigt...
Ik verdenk een misser in het indikatiesysteem... En niet in het mechanische deel.. Maar ik weet het niet zeker....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Cabriolet of stel zelf een nieuwe vraag.