Audi A4-Avant: (olie)rook uit uitlaat

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.5 v6 tdi

Auto is door ons ingeruild , had eigenlijk ( volgens klant en bij proefrit door ons ) geen noemenswaardige problemen. Motor trok niet helemaal goed. Turbo bleek helemaal dicht gekoekt te zitten. Turbo vervangen ( revisie ) en daarna begon de auto enorm te roken ( met dichte turbo rookte hij eigenlijk niet ). Daarna hebben we het carterontluchtingsfilter vervangen en leek alles ok. De auto heeft een 3 maanden stil gestaan in onze showroom en toen er iemand in kwam proefrijden begon hij na een paar kilometer weer enorm te roken. wie heeft een nuttige tip?

pfc3

Geplaatst door pfc3 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

in en of uitlaat zullen compleet dicht zitten met roet aanslag
egr afdichten/uitschakelen
wel controleren of ie echt dicht gaat en niet op de roet aanslag blijft lekken

anoniem-1573996169 (0), 15 jaar geleden

even flink doorrijden nadat de egr klep is afgedicht,omdat je turbo niet goed gewerkt heeft zal je kat wel helemaal dicht zitten

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

niet alleen de kat
wat voor kleur heeft de rook

pfc3 (0) PRO, 15 jaar geleden

rook is blauw , stinkt ook naar verbrande olie

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

is dit niet een andere oorzaak
klepseals
zuigerveren
of je moet de uitlaat een loshalen en een roet meting doen??
kan je iig zien wat de rook oorzaak is

johndoornbosch (0) PRO, 15 jaar geleden

met dichte turbo rookt hij niet dan zou je gaan denken dat de revisie turbo ook niet zuiver is.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

en als je eens zonder turbo test of ie rookt

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en als je eens zonder turbo test of ie rookt[/quote]
Dat hoef je niet te testen, die garantie geef ik je zo wel; zonder turbo rookt ie als een kolenkachel.

Is het niet zo dat de intercooler nog halfvol olie en overige weggeslagen onderdelen staat van de in elkaar gelopen turbo??

audia4 (0) PRO, 15 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]is dit niet een andere oorzaak
klepseals
zuigerveren[/quote]
Bij turbomotoren staat er altijd druk op de ketel, zou bovenstaande aan de hand zijn heb je oliegebruik en walm direct na het starten. MOet dan weg zijn zodra de turbo druk levert.

CARS&MOTORS (0) PRO, 15 jaar geleden

wel harry
maar als t de uitlaat seals zijn
en de zuigerveren kan evengoed
druk of niet als de schraapveer is overleden of de compressie veer gebroken dan kan ie plots olie gaan stoken
carter venntielatie dicht
filter in vuldop vol drap
of wat je scrft ic vol en dan lekker c
vacuum lurken

pfc3 (0) PRO, 15 jaar geleden

we hebben de EGR klep afgesloten en het probleem lijkt opgelost. niet te geloven dat deze klep voor zo'n enorme rookontwikkeling kan zorgen; het leek wel of sinterklaas dit jaar erg vroeg aan kwam varen..... bedankt voor jullie tips

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.