close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Gesprongen multiriem

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: AHU

Bij mijn auto is de multiriem van de alternator gesprongen tijden optrekken in 2 de versnelling.
een hele hoop kabaal, motor direct stilgelegd.naar huis gesleept.
thuis gekeken multiriem stuk en de multieriem van de airco was er mee afgelopen door de resten van de multieriem.
had nog reserve riemen liggen, maar na montage start ik de auto en wat blijkt:
De motor maakt een ander geluid, en accelereert niet naar behoren?
Ik vermoed dat de distributieriem een tandje versprongen is.
graag had ik een tekening gehad met de merktekens er op en hoe deze moeten staan.
heb nu de hele handel open liggen (leuk voor een zonnige zondagmiddag).
hopend op een spoedig antwoordt.
alvast bedankt!

groeten,
erik.

Geplaatst door

BBert (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Een multiriem loopt er niet zomaar af...... er is iets aan de hand 1) achterstallig onderhoud ? 2) spanner staat uit het lood ten opzichte van de poelie ? dit laaste komt vaak voor.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Aan gebrekkig onderhoud zal het zeker niet liggen, riem (met spanner) heb ik bijna 30.000km geleden zelf vervangen.
Heb wel vorige vakantie in Frankrijk in panne gestaan met een lekkende waterpomp.
men vermoeden is dat toen de multiriem beschadigd is geraakt door de garage in Frankrijk waardoor deze nu snapte?
Paul, voor alle veilgheid ga ik zker een nieuwe spanner monteren. ik echter geen andere oorzaak vinden?
Kan jij hier een tekening posten Paul met de merktekens en hoe deze moeten staan? of kan je me het zo uitleggen.
Merci,
erik.

BBert 0

16 jaar

[url=http://imageshack.us][img]http://img510.imageshack.us/img510/6567/...[/img][/url]

Nokkenas met afstelliniaal 2065 A vastzetten.
‒ Afstelliniaal als volgt richten:
Gefixeerde nokkenas zo draaien tot een uiteinde van de afstelliniaal tegen de cilinderkop botst. Aan het andere uiteinde van de afstelliniaal met een voelermaatje de ontstane speling meten. Voelermaatje ter dikte van de helft van de gemeten speling tussen afstelliniaal en cilinderkop schuiven. Nokkenas nu zover draaien tot de afstelliniaal tegen het voelermaatje aanligt. Een tweede voelermaat met dezelfde dikte aan het andere einde tussen liniaal en cilinderkop steken.

[url=http://imageshack.us][img]http://img141.imageshack.us/img141/6173/...[/img][/url]

Bevestigingsbout van nokkenastandwiel 1/2 omwenteling losdraaien. Drevel door boring van achterste gedeelte van tandriemkap steken en nokkenastandwiel met een hamer van de nokkenas-conus tikken.
‒ Nogmaals controleren of BDP-markering op vliegwiel en stelmerkteken samenvallen.
‒ Getande riem op krukastandwiel, tussenas, inspuitpomptandwiel en spanrol plaatsen (let op looprichting).
‒ Nokkenastandwiel samen met getande riem plaatsen en met bevestigingsbout fixeren (nokkenastandwiel moet nog kunnen worden gedraaid).
‒ Omlooprol inbouwen.


[url=http://imageshack.us][img]http://img510.imageshack.us/img510/1869/...[/img][/url]

Inspuitpomptandwiel met pen 2064 blokkeren.
‒ Looprichting van de getande riem met krijt of viltstift markeren.
‒ Spanrol losdraaien.
‒ Omlooprol uitbouwen.
‒ Getande riem eraf nemen.

[url=http://imageshack.us][img]http://img141.imageshack.us/img141/7091/...[/img][/url]

Krukas in BDP 1e cilinder zetten -pijl- (wagens met schakelbak).

[url=http://imageshack.us][img]http://img141.imageshack.us/img141/2897/...[/img][/url]
Spanning van getande riem controleren.
‒ De markeringen -pijlen- moeten tegenover elkaar staan.
‒ Zo nodig getande riem naspannen.
‒ Controleren of het inspuitpomptandwiel met pen 2064 kan worden vastgezet.
‒ Met afstelliniaal de stand van de nokkenas controleren

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de snelle reactie Paul. Ik hou je op de hoogte.
Groetjes Erik

BBert 0

16 jaar

Voila,

Ben er net mee klaar!
Riem stond 1 tandje verkeerd, en lag ook veel te los!
nieuwe distri riem, spanrollen, multiriemen en hun spanrollen, waterpomp allemaal vervangen.
Wagen rijd weer prima.

Paul, is het raadzaam om langs een dealer te rijden en de dieselpomp te laten juist zetten? of is dit niet nodig? ( prijskaartje?)

Bedankt!
Groeten,
Erik.

BBert 0

16 jaar

[quote=BBert]is het raadzaam om langs een dealer te rijden en de dieselpomp te laten juist zetten? of is dit niet nodig? ( prijskaartje?)[/quote]
Pompen staan af-fabriek al niet (zuiver) op tijd.... kan veel beter, dat verschil is zeker merkbaar. Wat de dealer hier voor rekent weet ik zo niet.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Paul,
Wagen gaat morgen naar dealer om pomp af te laten stellen.
hij zegde mij wel dat heel het front er terug af moet om de pomp op tijd te zetten? klopt dit? (motor code AHU) zou bijna evenveel werk zijn als distributieriem te vervangen!
merci.
Erik.

BBert 0

16 jaar

[quote=BBert]Paul,
Wagen gaat morgen naar dealer om pomp af te laten stellen.
hij zegde mij wel dat heel het front er terug af moet om de pomp op tijd te zetten? klopt dit?[/quote]
Klopt niet...... om de pomp af te stellen kan het front geheel blijven zitten.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Totaal goed 20min werk.....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Dacht ik toch ook al, tijdens de riem te demonteren waren er geen bouten te zien ter hoogte van de pomp aan de riemkant! dat kon ik me nog goed herinneren
Pomp staat toch met bouten vast dacht ik, waar je bijkan zonder iets af te breken!
ik zal even met de garage contact opnemen, dat schept misschien meer klaarheid / of niet! :)

groeten,
erik

BBert 0

16 jaar

Mmm, net gebeld met garage en hij blijft bij z'n standpunt (toch voo 99%).
is er een eenvoudige maniet om het 100% te weten te komen dan? chassis nummer? motor code ...? kenteken?

merci.
Goeten,
erik

BBert 0

16 jaar

Front hoeft er zeker niet af als alleen de timing moet gecontroleerd worden.

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

[quote=BBert]Mmm, net gebeld met garage en hij blijft bij z'n standpunt (toch voo 99%)[/quote]
Dan kun je maar één conclusie trekken, bij die dealer moet je dus niet zijn. Heb tig van deze pompen gecorrigeerd weet echt wel waar ik over praat.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Daar Twijfel ik niet aan.
Ik ga op zoek naar een andere.
Niemand een tip? Ik woon in Malle tussen Antwerpen en Turnhout!

bedankt Paul.
groeten,
erik.

BBert 0

16 jaar

Zoek iemand die veel aan VAG werkt, het hoeft echt geen dealer te zijn, die denken namelijk dikwijls net iets anders, meestal niet in het voordeel van de klant.

Hendrik4290 0
badge

16 jaar

Voor het prijsverschil rijd je met gemak naar Ommen -:))

paulmichiel 0
badge

16 jaar

ligt eraan waar je huis woont

3/4 uur zit je bij mij

Graag hoor, maar enkel is het toch al gauw 230 km schat ik!...
Misschien een idee voor de toekomst... een kloon van Paul voor in Belgie!!! :)
Morgenvroeg rij ik naar een garage (alle merken) maar bekend met VAG.
Zullen zien wat het wordt, ik hou jullie op de hoogte...

groeten,
erik.

BBert 0

16 jaar

Waar zit jij dan John?

BBert 0

16 jaar

heb het naar je toe gestuurd

John,
ondertussen is pomp terug op tijd gezet (stond 3° verkeerd).
De technieker heeft toch het voorfront moeten lossen om alle drie bouten te kunnen loszetten (één bout zit achter de distributiekap thv pomp polie.)
een andere manier zou er in bestaan om slechts 2 bouten los te zetten en dan door op te pomp lichtjes te kloppen de pomp te verdraaien.
In ieder geval, staat ze nu terug op tijd.
allemaal bedankt voor de reacties!

groetjes,
erik.

BBert 0

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.