Vandaag viel al rijdende de motor plotseling stil bij 130km/h.
De toerenteller ging naar 0 ondanks dat de auto in de versnelling stond. Hij ging vanzelf weer aan alleen bleef de EPC
lamp branden, kreeg ik een oliedruk melding en werkte de cruise control niet meer.
Toevallig reden we toen langs een uitvoegstrook naar een benzine station alwaar zich zelfs een ANWB auto bevond.
Probleem voorgelegd (olie was geen oorzaak), maar toen hij de auto startte was alles weer normaal. De OBD kast gaf geen foutmelding (buiten de normale meldingen die ontstaan als de motor tijdens het rijden uit is gevallen (voor zover dit normaal is)). Hij kwam tot de conclusie dat het gas op zou moeten zijn ondanks dat er nog 10 liter in zou moeten zitten. We kwamen net de tunnel uit toen het gebeurde en door de toegenomen vraag naar brandstof zou dit volgens hem kunnen gebeuren.
Toen zijn we op benzine verder gereden en gebeurde het nogmaals met hetzelfde resultaat. Het gas verhaal kan dus worden vergeten.
Ik had voor de eerste uitval een minuut of 10 eerder gemerkt dat mijn CC het liet afweten. Ik was aan de decellereren d.m.v. de CC (90 naar 70) en vervolgens stopte het systeem ermee. Dit was dus zonder motoruitval en EPC lamp.
Wie heeft een idee ?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
"De OBD kast gaf geen foutmelding (buiten de normale meldingen die ontstaan als de motor tijdens het rijden uit is gevallen (voor zover dit normaal is))."
Wat waren die zogenaamde "normale" meldingen?
De ANWB leest uit met een algemene OBD2/EOBD lezer en onder die regels worden niet zo gauw foutcodes gezet. Dus deze kunnen een aanwijzing bevatten wat er aan de hand is.
Anders wordt het nogmaals uitlezen, maar dit keer met een merk-specifieke lezer want dan kun je meer informatie krijgen. Dat hoeft niet speciaal bij de dealer, de meeste goede vakgarages kunnen Audi ook wel uitlezen als ze beschikken over b.v. Vag-Com of een goede aftermarket scanner.
Die normale meldingen ben ik helaas vergeten op te schrijven.
Volgens mij was het een combinatie van ontsteking, brandstof en nog 1 of 2.
Ik zal nog een afspraak maken om er gericht naar te kijken. Het is alleen wel fijn als je een idee hebt waar er gezocht moet worden.
Ik vermoed dat het misschien een stekker of verbinding kan zijn waardoor de ontsteking geheel wordt verbroken voor een paar seconden.
Als het probleem zich heeft voorgedaan en er wordt opnieuw gestart d.m.v. het contact dan dooft het EPC lampje, werkt de CC weer en draait alles prima. Alleen als tijdens het rijden de motor weer strart doordat de auto nog in de versnelling staat dan blijft het EPC lampje aan en wijgert de CC dienst.
Derk
16 jaar
Motor is uitgelezen en bevatte eerst 5 meldingen.
Er is toen mee gereden en toen het probleem zich weer voordeed gaf het management aan dat het de krukassensor moest zijn.
Deze wordt nu vervangen en dan maar even kijken of het probleem is opgelost.
Derk
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar