auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Onbalans (hardnekkig!)

Bouwjaar: 2005

Beste techneuten,

Ik hoop dat iemand mij kan helpen.
Ik heb een A4 3.0 TDI Quattro en sinds juli is die voorzien van Borbet TS 8,5Jx18" en 235/40x18 Bridgestone Potenza RE050A.
Nu is het allemaal al 3x kompleet nagekeken (balanceren en wegdrukmeting) en zonodig gecorrigeerd geworden.
De laatste keer was 2 sept. en daar was ook Bridgestone bij. Ik had overigens al 2 nieuwe banden van Bridgestone gekregen omdat het met balanceren e.d. on-oplosbaar leek.
Balanceren was nu slechts een kleine correctie nodig, wegdrukmeting tussen 1 en 5 Nm, dus gewoon goed.
Men heeft nu twijfels of het van de wielen/banden zou komen omdat ik de 'onbalans' al bij 80km/u heftig in het stuur voel. "Als het de banden zouden zijn, zou het pas bij hogere snelheid dan 80 te voelen zijn."
Het enige dat volgens hun overblijft, zijn de centreerringen. Misschien te zacht of niet 'helemaal pas'.
De velgenleverancier een email gestuurd. Volgens Borbet (DLD) is alles met TÜV-goedkeur gemaakt en geleverd.
Ook de centreerringen.
Ben nu ten einde raad, heb een fantastische Audi, maar rijden is zo geen plezier.
Kun jij me helpen/adviseren???

Thanks!
Harry

Geplaatst door

audidriver4ever (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Wat je kunt proberen is de voorwielen demonteren en met een meetklok kijken of het aanlegvlak waar het wiel tegen de remschijf ligt vlak is. Is dit niet het geval, dan de remschijven demonteren en kijken of de naaf vlak is. Slingert deze, dan linea recta naar audi en vervangen laten onder garantie.

audia4 0
badge

19 jaar

Kan je nog aan een stel normale wielen komen om vast te stellen of er niet iets in de auto fout zit???

En wat er nog overblijft is eventueel balanceren aan de wagen; ik heb het idee dat dit nog niet is gebeurd.

Alex218 0
badge

19 jaar

@ Alex; bij het balanceren aan de auto heb ik het idee dat je meer aan het symptomen aan het bestrijden bent dan dat je werkelijke oorzaak verhelpt.


Die Tüv goedkeur is toch alleen maar voor de veiligheid en zegt toch niks over de kwaliteit van de velg?

Henk Nobach 0
badge

19 jaar

we praten hier over een splinter nieuwe auto!

zit um gewoon in de velgen! zelf (drrr af met die zooi)

ik zou maar eens een ander (orgineel set ) gaan monteren!

paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

@Henkie; dat klopt.. maar dat geldt toch altijd voor balanceren?

Vandaar dat ik ook de suggestie deed om eerst eens op standaard te gaan rijden. Ligt de oorzaak namelijk in de velg/band combinatie dan denk ik dat de eigenaar ze graag tóch wil houden als ze trillingsvrij zouden worden na balanceren aan de auto..

Alex218 0
badge

19 jaar

@ all
Tjonge wat een ondersteuning zeg! ECHT TOP!!
De onbalans begint voor mijn gevoel bij 80km/u aan de voorkant, boven de 100 wordt het minder maar heb ik het gevoel dat de achterkant, zij het in mindere mate, (mee?) gaat trillen.

De Audi was afgeleverd met 16" LM velgen en 215/55x16 banden. Heb er zo'n 8500km mee gereden, en toen was er niets van onbalans te merken.

Zo,
Ben vandaag maar iets gaan proberen.
Het rechter achterwiel wisselen met het rechter voorwiel en gelijktijdig de boel maar eens opmeten.
Wat denk je? De naafmaat moet 57,1mm zijn, klopt! Van de centreerring dus ook...klopt niet!
Er staat wel van .... naar 57,1mm op, maar hij is 57,4mm!!!
Borbet-leverancier begrijpt er niets van. Er worden ook veel (andere) velgen aan dealers geleverd, maar tot nu toe geen klachten.
Kan hier geen plaatje kwijt dus klik hier maar op:
http://foto.arcor-online.net/palb/alben/...

De leverancier heeft e.e.a. aan Borbet DLD doorgestuurd.
Vraag mij af of ik 'resurge' krijg :-)

Ik houd jullie op de hoogte!

Groeten,
Harry

Oeps!
ben niet blond, maar had haast (eten staat klaar)
Moet zijn: "research-vergoeding"

Even een update voor geïnteresseerden.
Na veel gepiel heb ik dus vast kunnen stellen dat de centreerrimgem niet conform de vermelde maat zijn. Importeur heeft geregeld dat ik een op maat geboord setje Borbets krijg (dus geen ringen meer nodig).
Vorige week vrijdag is de boel gemonteerd en de eerste indrukken zijn POSITIEF :-)
De wagen rijdt nu heel anders, voelt ook beter aan bij het bochtenwerk.
Aankomend weekend wordt het weer naar Dld (zo'n 1000km) dan weet ik het zeker.
Nogmaals bedankt voor het meedenken :-)

Groeten,
Harry

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.