Audi A4: onregelmatig stationair en inhouden bij optrekken.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0fsi

Ik heb het volgende probleem. Bij stationair toerental schokt de motor zo nu en dan. Dit is duidelijk voelbaar als je in de auto zit. Bij het weg rijden mist de motor vermogen of houdt in tot een hoger toerental 3500+, dan lijkt het wel of de motor ineens pakt! Er branden geen waarschuwings lampjes op het dashboard.

Ik heb via Vag-Com de volgende foutcodes:

Control Module Part Number: 8E1 910 018
Component and/or Version: 2.0L R4/4V FSI G 0020
Software Coding: 0000000
Work Shop Code: WSC 63251
Additional Info: 8E0907807 A NOX 0304040099 002 3205
Additional Info: Geraet 00000
3 Faults Found:

17480 - P1072
nl Stikstofsensor NOx (G295), regeling verwarming storing in circuit
du Geber für NOx (G295), Heizungskontrollsignal Fehler im Stromkreis
en NOx Sensor (G295) Heater Control: Circuit Malfunction

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke oorzaken:
Bedrading en/of aansluitingen
G295

16712 - P0328
Klopsensor (Pingelsensor) 1 (G61) Signaal te Sterk
Klopfsensor 1 (G61) Signal zu groß
Knock Sensor 1 (G61) Signal too High

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Klopsensor. Kloppen (pingelen) is een ongecontroleerde vorm van verbranding. Omdat kloppen na verloop van tijd tot motorschade leidt, moet het worden geconstateerd. Een klopsensor genereert een stroom (voltage) gebaseerd op trillingen. De ECU evalueert het signaal van de de klopsensor en controleert het ontstekingstijdstip in het bereik net onder de zogenaamde klop- of pingelgrens.

Mogelijke verschijnselen:
Engine Damage

Mogelijke oorzaken:
Knock Sensor 1 (G61) loose

Mogelijke oplossingen:
Tighten Knock Sensor 1 (G61)
Check Knock Sensor 1 (G61) and Knock Control

17927 - P1519
Cilinderrij 1, nokkenasverstelling onjuiste werking
Bank 1, Nockenwellenverstellung Fehlfunktion
Intake Camshaft Contr., Bank 1 Malfunction

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke oorzaken:
Kleppenmechanisme repareren
Nokkenasverstelling controleren
Oliedruk in cilinderkop te laag

Kan iemand mij een advies hierover geven? Bougies en "bobines" zijn vervangen.

Alvast bedankt,

Lex

Lex71

Geplaatst door Lex71 (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Met dit soort storingen zou je met de vas-kast interactief moeten storing zoeken om iets verder te komen of het handboekservice techniek raadplegen in de elsa bij de dealer,maar zou als eerste kijken of de ecu een update nodig heeft,zou heel goed kunnen.

Ricky

Lex71 (0), 16 jaar geleden

De auto is naar de Audi garage geweest en de NOx sensor en NOx regelkast zijn vervangen. Echter bij een koude start maakt de motor nog steeds erg veel lawaai en loopt erg onrustig. Dit houdt zo'n 10 seconden aan, daarna loopt de motor soepel. Hoewel ik nog steeds het gevoel heb dat de auto pingelt.

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Als alle storingen zijn gewist bij het bezoek aan de garage,dan zou ik hem nu nog eens laten uitlezen en kijken of er een storing teruggekomen is.

Ricky

Lex71 (0), 16 jaar geleden

Ik heb vandaag weer de foutcodes uitgelezen. Hieronder de fouten...

Control Module Part Number: 8E1 910 018
Component and/or Version: 2.0L R4/4V FSI G 0020
Software Coding: 0000000
Work Shop Code: WSC 63251
Additional Info: 8E0907807F NOX 0511240004 007 4109
Additional Info: Geraet 00000

3 Faults Found:

16698 - P0314
nl: Overslaan van één cilinder waargenomen
du: Verbrennungsaussetzer Einzelzylinder
en: Single Cylinder Misfire Detected

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
Moeilijker te starten dan anders
De motor stottert, aarzelt, slaat over
Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk

Mogelijke oorzaken:
Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
Faulty coil (pack)
Zuurstof-sensor defect
Brandstofinjector defect
Verbrande klep
Faulty catalyc converter(s)
Geen brandstof aanwezig
Te weinig compressie
ECU defect

Mogelijke oplossingen:
Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
Check coils
Check catalyc converter
Vervang brandstofinjectoren


16712 - P0328
nl: Klopsensor (Pingelsensor) 1 (G61) Signaal te Sterk
du: Klopfsensor 1 (G61) Signal zu groß
en: Knock Sensor 1 (G61) Signal too High

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Klopsensor. Kloppen (pingelen) is een ongecontroleerde vorm van verbranding. Omdat kloppen na verloop van tijd tot motorschade leidt, moet het worden geconstateerd. Een klopsensor genereert een stroom (voltage) gebaseerd op trillingen. De ECU evalueert het signaal van de de klopsensor en controleert het ontstekingstijdstip in het bereik net onder de zogenaamde klop- of pingelgrens.

Mogelijke verschijnselen:
Engine Damage

Mogelijke oorzaken:
Knock Sensor 1 (G61) loose

Mogelijke oplossingen:
Tighten Knock Sensor 1 (G61)
Check Knock Sensor 1 (G61) and Knock Control


17927 - P1519
nl: Cilinderrij 1, nokkenasverstelling onjuiste werking
du: Bank 1, Nockenwellenverstellung Fehlfunktion
en: Intake Camshaft Contr., Bank 1 Malfunction

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke oorzaken:
Kleppenmechanisme repareren
Nokkenasverstelling controleren
Oliedruk in cilinderkop te laag

Ik heb de logs gewist, dus ik ben benieuwd wat er morgen staat.

targuist (0), 16 jaar geleden

Ik Heb Percies Het Zelfde Probleem Maar Nog Steeds Geen Oplossing Mocht Je Wat Weten Graag Hoor Ik Het Van U Andersom Ook Trouwens
M.v.g

ricky (0) PRO, 16 jaar geleden

Indien er ook bij staat welke cylinder overslag heeft gehad,zou ik die desbetreffende bobine (voor de zekerheid vervangen) vervangen,maar ik denk dat het probleem in de nokkenasverstelling zit,en dat de andere storingen gevolg zijn.
Nu maar kijken welke storing(en) en vandaag dan in staan,beste is om een stuk te gaan rijden en tussendoor uitlezen,en zo kijken welke storing het eerste komt.

Lex71 (0), 16 jaar geleden

Vanavond weer m'n auto uitgelezen. Een foutcode minder, maar om te zeggen dat hij beter rijdt...

Begin er een beetje "klaar" mee te worden. Sinds de aankoop bij de garage alle bougies + bobines vervangen, Nox sensor en Nox regelkast (onder de stoel). Nog steeds heb ik dezelfde klachten.

Component and/or Version: 2.0L R4/4V FSI G 0020
Software Coding: 0000000
Work Shop Code: WSC 63251
Additional Info: 8E0907807F NOX 0511240004 007 4109
Additional Info: Geraet 00000

2 Faults Found:


16712 - P0328
nl: Klopsensor (Pingelsensor) 1 (G61) Signaal te Sterk
du: Klopfsensor 1 (G61) Signal zu groß
en: Knock Sensor 1 (G61) Signal too High

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Klopsensor. Kloppen (pingelen) is een ongecontroleerde vorm van verbranding. Omdat kloppen na verloop van tijd tot motorschade leidt, moet het worden geconstateerd. Een klopsensor genereert een stroom (voltage) gebaseerd op trillingen. De ECU evalueert het signaal van de de klopsensor en controleert het ontstekingstijdstip in het bereik net onder de zogenaamde klop- of pingelgrens.

Mogelijke verschijnselen:
Engine Damage

Mogelijke oorzaken:
Knock Sensor 1 (G61) loose

Mogelijke oplossingen:
Tighten Knock Sensor 1 (G61)
Check Knock Sensor 1 (G61) and Knock Control


16698 - P0314
nl: Overslaan van één cilinder waargenomen
du: Verbrennungsaussetzer Einzelzylinder
en: Single Cylinder Misfire Detected

Extra info bij de foutcodes. Intermittent

Mogelijke verschijnselen:
Moeilijker te starten dan anders
De motor stottert, aarzelt, slaat over
Andere verschijnselen zijn ook nog mogelijk

Mogelijke oorzaken:
Bougies / verstuivers defect of de bedrading ervan
Faulty coil (pack)
Zuurstof-sensor defect
Brandstofinjector defect
Verbrande klep
Faulty catalyc converter(s)
Geen brandstof aanwezig
Te weinig compressie
ECU defect

Mogelijke oplossingen:
Kontroleer alle bedrading en aansluitingen naar de cylinders en bougies/verstuivers
Vervang bougies / verstuivers, bedrading ervan, distributiekap en rotor
Check coils
Check catalyc converter
Vervang brandstofinjectoren

Lex71 (0), 16 jaar geleden

5 september gaat de auto weer naar de Audi garage (Martin Schilder) ze vermoeden de bezine filter in de tank of een lucht klep de oorzaak is.

Lex71 (0), 16 jaar geleden

Ik heb mij afspraak bij Schilder afgezegd. Het verhaal van het bezine filter leek mij onzin, en ik had geen zin om weer Euro's over de balk te gooien om een vermoeden te volgen. Ik heb toen een nieuwe afspraak gemaakt bij Auto strijder in Zandvoort op aanraden van mij buurman die erg tevreden was over deze garage.

Na uitlezen en een test rit dachten ze bij Auto Strijder aan de Pingel sensor zelf. Het Vag-Com log gaf weer deze melding:

16712 - P0328
Klopsensor (Pingelsensor) 1 (G61) Signaal te Sterk
Klopfsensor 1 (G61) Signal zu groß
Knock Sensor 1 (G61) Signal too High

Deze hebben ze vervangen, maar je raad het al geen verschil.

Toch weer terug gegaan naar de Auto Strijder. Ze besloten om deze keer toch maar het kleppendeksel te verwijderen, en...? Er bleek een tuimelaar verdwenen te zijn! 2 kleppen die niet functioneerden en een hoop schade aan de Nokkenas. Ze hebben een nieuwe tuimelaar terug geplaatst in de hoop dat de schade aan de nokkenas mee zou vallen. Toen ik de auto ophaalde en de eerste kilometers reed dacht ik dat het probleem verholpen was. Echter de volgende morgen, na de auto goed warm gereden te hebben, na een stuk snelweg hoorde ik de motor toch nog een erg rauw geluid maken en wat olie lekken. Toch maar weer terug naar de garage. De olie lekkage kwam door hergebruik van de koppakking en het rauwe geluid komt volgens Auto Strijder door de slijtage aan de motor veroorzaakt door het ontbreken van de tuimelaar. Ze adviseren een ruil motor.

De auto is altijd dealer onderhouden geweest en er is nooit erg wild mee om gesprongen. Zo’n tuimelaar mag toch niet zomaar af breken?

MrMuilie (0) PRO, 16 jaar geleden

HERGEBRUIK koppakking?

Euhm, ik ben geen prof monteur, maar deze mag en zal nooit en te nimmer hergebruikt worden. Ben ik nu gek of?

Die gebroken tuimelaar, misschien al gekeken naar de oorzaak daarvan? Deze breken niet spontaan af namelijk. Hoogstwaarschuinlijk zal een klep zijn gaan zweven en heeft een cilinder aangetikt waardoor de klep en tuimelaar en klap gehad hebben. Waarschijnlijk heb je dus na een vervangen tuimelaar nu nog een kromme klep.

Zelfde verhaal ooit zelf meegemaakt met mijn BMW 325i. Tuimelaar en nok-as vervangen, bleek de klep nog krom te zijn. Dit was ondervonden na een lange zoektocht. Erg frustrerend.

Motor schade door deze gebruiken tuimelaar lijkt me niet zodoende dat een motor zodanig beschadigd is dat die vervangen/gereviceerd moet worden.

Is de klep als eens bekeken bij kop lichten?

Audidriver73 (0) PRO, 16 jaar geleden

Wat is de kilometerstand van de auto nu?
Anders probleem voorleggen bij importeur, zou toch niet mogen met een auto van dat jaar.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.