Hallo,
Zit met het volgende probleem: Auto slaat niet aan. Heel veel lucht in de brandstofleidingen. Te zien aan de transparante leiding richting inspuitpomp.
Hoe krijg ik het systeem ontlucht. is dit automatisch d.m.v. pomp in de tank. Deze kan ik echter niet vinden en bij auto op contact komt er ook geen brandstof uit de leiding bij het brandstoffilter.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Diesel directinspuitsysteem repareren
Brandstofsysteem ontluchten
Benodigde speciale gereedschappen, apparaten en hulpmiddelen
◆ Slangklemset 3094
◆ V.A.G 1348/3A met V.A.G 1348/3-2
◆ V.A.G 1390 met V.A.G 1390/1
Attentie!
◆ Voor het ontluchten van het brandstofsysteem steeds controleren of het binnenste gedeelte van het stuwhuis (inhoud ca. 0,5 liter) continu met brandstof is gevuld.
◆ Als de motor niet draait (elektrische opvoerpomp draait dan niet), is het binnenste gedeelte van het stuwhuis alleen bij een vloeistofpeil van de brandstoftank van meer dan / vol voldoende met brandstof gevuld.
◆ Daarom bij een brandstoftank die minder dan / vol is, als volgt handelen.
Handelwijze bij een brandstoftank die voor minder dan 1/3 is gevuld
Als de brandstoftank vanwege aansluitende controlewerkzaamheden niet kan worden gevuld, het stuwhuis als volgt tijdens het ontluchten vullen:
Deksel van de zekeringenhouder aan de linkerzijde van het dashboard openen.
Zekering nr. 28 uit de zekeringhouder trekken.
→ Afstandsbediening V.A.G 1348/3A met adapterkabel V.A.G 1348/3-2 op het rechter contact van de zekeringsokkel nr. 28 aansluiten -pijl-.
Krokodillenklem op de accu (plus) aansluiten.
Schakelaar van de afstandsbediening tijdens het ontluchten indrukken; de opvoerpomp moet hoorbaar lopen.
Ontluchten
→ Retourleiding met slangklem 3094 op de volgende plaatsen afklemmen:
o tussen filter en brandstoftank
o tussen filter en inspuitpomp
Als dit nog niet was gebeurd:
Beschermkappen van motorafdekking verwijderen.
→ Motorafdekking losschroeven -pijlen-.
→ Retourleiding naar verstuivers van rechter cilinderrij bij inspuitpomp lostrekken.
Een kort stukje slang -3- op de vrije slangaansluiting van de inspuitpomp aanbrengen.
Een passend reduceerstuk -2- uit V.A.G 1390/1 in het stuk slang steken.
Reduceerstuk verbinden met slang -1- en ontluchtingsfles V.A.G 1390/1.
Handonderdrukpomp bedienen en de ontluchtingsfles drie keer vullen.
Attentie!
Ontluchtingsfles tijdig legen. In de handonderdrukpomp mag geen vloeistof terechtkomen.
Aanwijzing:
Ook na drie keer vullen van de ontluchtingsfles kunnen nog luchtbellen in de leiding zichtbaar zijn.
Retourleiding weer op inspuitpomp aansluiten.
→ Slangklemmen 3094 van de retourleiding verwijderen.
Als zekering 28 werd verwijderd, deze weer plaatsen.
Motor starten en een visuele controle op lekkage van het brandstofsysteem uitvoeren.
Attentie!
Niet langer dan 15 seconden proberen te starten. Wanneer de motor niet aanslaat de ontluchtingsprocedure herhalen,
Groeten Ronald
gaat vrij simpel allemaal, van dit bovenstaande kun je zeker de helft van overslaan niet nodig kan veel sneller.
daar de brandstofleiding afknijpen..
deze tekening aan houden, daar de brandstof dmv een vacuum handpomp aanzuigen tot er geen luchtbellen meer zichtbaar zijn, dit enige malen herhalen.. meer is het niet.
paul,
Alle bedankt voor jullie tips. Ik heb de boel ontlucht en proberen te starten. echter als de motor nu weer loopt zie ik allemaal luchtbellen en brandstof voorbij vliegen in de transparatnte brandstofleiding naar de inspuitpomp. moet nog even verder zoeken denk dat er ergens een lek in het systeem zit.
18 jaar
In het begin is dit normaal hoor. Gewoon effe met de auto een stukje gaan rijden of hem even een tijdje stationair laten draaien...
Succes
18 jaar
Had een nieuw brandstoffilter van FRAM gemoteerd. Dit filter was de oorzaak deze trok valse lucht aan. Ander nieuw filter opgehaald en voorverwarmingsfilter ook gelijk vervangen. Geen lucht meer in de leidingen en auto loopt nu weer goed. allen bedankt voor jullie reactie.
18 jaar
het ringetje bij de thermostaatklep verduurt, en als je dan een nieuw brandstoffilter monteert begint ie te lekken. alleen het ringetje vervangen was destijds bij onze A6 voldoende om het weer mooi dicht te krijgen.
het ontluchten vond ik trouwens maar irritant, je moet veel vacuum zetten om enige stroming te krijgen.
18 jaar
ontluchten?? indien ooit weer een filter vervangt gooi deze dan vol met een reiniger mede voor de verstuivers, zo sla je 2 vliegen in 1 klap.. en je hoeft niet te ontluchten en je hebt de boel weer mooi schoon...
paul,
dat zal ik zéker doen... en volgende keer zal ik ook niet meer proberen wat er gebeurt als je het aftap schroefje van het filter losdraait terwijl hij draait.....
(dat was de reden dat ik de eerste keer mocht gaan ontluchten :-) )
de keer erop was het omdat ie afgeslagen was door lucht via de O-ring onder het thermostaatklepje.
die keer alleen weer aan de gang gekregen door de injectorleidingen bij de injectors los te draaien en motor kortstondig te laten cranken. alle injectors laten spuien, weer dichtgedraaid en gestart. het ging gewoon NIET op de voorgeschreven manier.
18 jaar
[quote=E.Nijland]Had een nieuw brandstoffilter van FRAM gemoteerd. Dit filter was de oorzaak deze trok valse lucht aan. Ander nieuw filter opgehaald en voorverwarmingsfilter ook gelijk vervangen. Geen lucht meer in de leidingen en auto loopt nu weer goed. allen bedankt voor jullie reactie.[/quote]
Ben niet zo gek van FRAM brandstoffilters, al vaker ellende mee gehad. Kunt beter voor Bosch, MANN of Mahle/knecht gaan. (de laatste zijn degene die de dealer met een te duur vw/audi stempeltje levert)
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar