close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A6 1998: Pakt slecht aan, rookt en motor ratelt, nagelt.

Bouwjaar: 1998

Goede morgen collega`s, Ik kreeg gisteren een A6 2.5 TDI van 1998 binnen met de klacht: pakt slecht aan, rookt heel erg, en de motor rateld, nagelt, kortom veel herrie.

Motor gestart, en inderdaad enorme herrie, het klink alsof de distributie een tand verkeerd staat.

Ik heb gecontroleerd voor zover mogelijk de spanning van de Distr.riem, dit lijkt goed.

DTC met autodiagnos tester geeft code: 550 injectie start-regeling

Bij het meten van meetwaardeblokken zie ik bij het inspuitmoment geen waarde deze blijft op 0 staan, terwijl de berekende waarde dan op 7 graden staat.



Verstuiver-bewegingsensor (ohmse waarde) gemeten: 110 Ohm

Inspuitmoment verstel solenoid (in de br.st. pomp) 9,6 Ohm

Spanning/aansturing op solenoid gemeten, ongeveer 1 volt, blokspanning met een dutycycle van 95 % naar massa, dus bijna geheel aangestuurd.



Ik heb het idee dat of de distributie versprongen is ???

Of dat de inpuitmomentregeling niet juist functioneert ???





Vraag:

Moet de solenoid (inspuitmoment versteller) ook een tikkend geluid maken bij het aanzetten van het contact ?

Is het inspuitmoment mininmaal of maximaal bij een dutycycle van 95 % ?

Welk scope-beeld moet zichtbaar worden bij de verstuivernaald-bewegingsensor ?

Is er een simpele manier om de distr. timing te controleren ?

Geplaatst door

jos joersen (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

distibutie versprong bij de eerste serie wel vaak. dit had als oorzaak een spanrol die als het ware vastgeroest zit op zijn draaipunt. Deze spanrol wordt hydraulisch gespannen en omdat deze in de drukkende zijde zit wordt die wel teruggedrukt maar komt niet meer in de goede positie terug. vaak verspringt de riem 1 tand. de riem staat op goede spanning erg strak, zo stak zelfs dat de riem aan de niet getande kant hol staat.

caddy1492 0
badge

21 jaar

Hoi Caddy,

Ik heb de timing gecontroleerd en inderdaad, 1 tand versprongen

ik kan aan de spaninrichting zo niets zien, maar zal toch wel de oorzaak zijn geweest.

thanks.

jos joersen 0
badge

21 jaar

Hallo, nieuwe riemen, spanner enz, gemonteerd, motor loopt goed op 6 cil alleen is er een tikje te horen.

volgens mij toch een hydr. stoter stuk gegaan ? wie heeft hier ervaring mee.

jos joersen 0
badge

21 jaar

je zou de verstuivers eens kunnen meten of deze nog binne de waarde liggen,ik dacht tussen -1.5 en+1.5mg.had ik ook bij mijn 2.5,was een verstuiver die had 3,6mg en een tik.ander verstuiver er in probleem opgelost.

Hans4045 0
badge

21 jaar

Hoi , het tikje werd inderdaad door een hydraulische klepstoter veroorzaakt, ik kon wel horen dat het tikje uit de rechter cilinderkop kwam en heb daarom alle hydr. stoters aan die kant maar vernieuwd.

Loopt weer als een zonnetje, (wel veel werk)

jos joersen 0
badge

20 jaar

ben benieuwd hoe het met het "tikje" is.Heb je het op kunnen lossen?

Siem Bijman 680
badge vip badge

20 jaar

waar vintdt ik de merktekens v.d nokkenassen bij vervanging ??

HM 0
badge

19 jaar

hoi, henk



op de achterzijde van de nokkenassen ( vacuumpomp er af )( anderezijde een plaatje eruit) daar kun je 2 plaatjes insteken. ( vrij simpel )

voor het blokeren van de krukas.. daar kun je onder in het motorblok een lock.. indraaien.. deze valt dan precies in de krukas.

het is idd veel werk.. je haald je wel wat aan....

beste collega's. (ik weet niet of jullie dit al wisten) bij dit type motor.

het tikken word niet alleen veroorzaakt door vervuilde/slechte klepstoters.. vaak komt het ook door de restdrukkleppen.

na het vervangen van de restdrukkleppen.. word de motor een stuk stiller.. ( vooral na 100000,km )

deze bevinden zich onder de de voet van het oliefilter, 2 stuks deze zitten tussen 2 olie kanalen geplaatst..

de montage hier van is goed tedoen.




paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

De riem is gebroken dus hebben niet veel keus en de assen zijn ook al erg versleten.
Ik bedoel eigenlijk de timing v/d assen tov elkaar ?

HM 0
badge

19 jaar

hoi,



dan heb je een groot probleem nu


deze nokkenassen staan nog 2 maanden in backorder

niet aan tekomen..



paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

daar ben ik ook achter maar hoe weet jij dat het 2maanden is ik wil de klant niet helemaal wanhopig maken

HM 0
badge

19 jaar

hoi,



zit er zelf ook op te wachten... voor een klant
maar deze heeft geen haast.. ( centen op )

ik vind 2 maanden ook veel te lang maar ja......

EN DIE VAN MIJ LATEN LIGGEN HE.... :^)

let wel even op.. dat je alles vervangt he..
dat je niet de mist in gaat..

bij de dealer kost dit grapje 3300, euro...
dit kan zeker 300, goedkoper :^)

maar je bent dan ook anderhalvedag van de straat af..
met deze klus..

maar probeer eens via duitsland als de klant haast heeft




paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.