auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: piept en knarst als een oude kinderwagen

Bouwjaar: 1997

Ook ik ben de klos: Mijn Audi A4 Avant piept en knarst als een antieke kinderwagen. Op z'n zachtst gezegd past dat niet echt bij de auto. De dealer diagnosteerde een defecte draagarm, onder-achter. Ik heb thuis het wiel er eens afgehaald en ik had het idee dat het geknars meer van de draagarm onder-voor komt, dwz de draagarm van de terugroepactie, waarvoor 'ie een paar maanden geleden nog gecheckt is en goed bevonden. Paar vraagjes:
1. Wat is een goede manier om erachter te komen om welke draagarm het gaat?
2. Om welke kogel gaat het nu? Wielzijde, chassiszijde, verbinding stabilisatorstang, of ?
3. Ik lees dat het een smeerprobleem is en dat sommigen de kogel inspuiten met teflonspray. Vergt dat een handigheidje? Die rubbers zien er niet uit alsof je ze met je duim even omhoog duwt.
4. De dealer wil de draagarm gewoon vervangen, en naar mijn mening nog de verkeerde ook. Wanneer is dat echt nodig? Bij teveel speling? Hoe controleer ik dat?
5. Als het inderdaad om de draagarm van die terugroepactie 40G4 blijkt te gaan, schijnt er een "coulanceregeling" te zijn. Weet iemand wat dat inhoudt?
Alvast bedankt voor jullie reacties!

Geplaatst door

adb (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

hoi, alte


wat het meest word vervangen dat zijn de grote krommen achter onder de auto,

en de rechte lange draagarm waar oa, de shokbreker mede aan vast zit.

ze zijn eigelijk gemonteerd niet altijd goed te controleren dit vanwege de spanning waaronder ze staan. je zou ze eigelijk beter los kunnen halen dan pas kun je speling voelen ( op de kogels )

de draagarmpjes boven aan bij de schokbreker die kun je controleren als er iemand even heen en weer draait aan het stuur en jij houd je hand er boven op dan verneem je ( indien )speling duidelijk dat het deze zijn..


wat betreft coulance, dat kunnen ze zien bij de dealer of jou auto daar nog voor in aanmerking komt dit betekend echter dat je zelf ook een deel betaald.


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Paul,
Bedankt voor je reactie. Ik zie dat ik niet helemaal duidelijk was, maar het gaat om een van de vier draagarmen van een VOORwiel. Dealer dacht dat het om de achterste van de twee onderste draagarmen gaat, ik had thuis het idee dat de voorste meer de boosdoener was.

Zou het demonteren en (eventueel) vervangen van een draagarm eenvoudig zelf te doen zijn of heb je daar een brug of speciaal gereedschap voor nodig?

adb 0

20 jaar

hoi,alte

tja een brug is altijd gewenst maar dit hoeft niet speciaal.

een frisse blik op techniek is altijd nodig. maar speciaal gereedschap is er niet nodig bij deze klus.

pss,voor de bovenste 2 draagarmen in de wielkast moet helaas de hele veerpoot er onderweg. ( je komt niet weg met de lengte van de bouten )
wel wil ik je meegeven is dat je de nieuwe draagarmen wel in je juiste stand moet monteren ( dus zoals je ze ook demonteerd ) de zelfde stand aan houden dit voor het wringen van de rubbers in de bussen, ( anders kun je ze blijven vervangen )

even dit.,, op het punt waar de bovenste 2 kogels van de draagarmen in zitten daar zit een bout doorheen spuit deze eerst goed in met een kruipolie. deze bouten kunnen enorm vast zitten
je bent niet de eerste die deze af breekt. ( dan kun je hem uitboren...)

ook zit er een bepaalde montage volgorde in dus even goed kijken.


paul,

P. Kelder 0
badge

20 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.