auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A4: Probleem koelvloeistof temperatuur

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI BKE

Ik heb sinds vorige week een a4, geweldige auto, het enige wat me wel opvalt is dat de temperatuur nooit boven de 80 graden komt. Ook als hij stationair draait dan gaat hij schommelen tussen 70 en 80. tijdens het rijden zit hij rond 75 graden. Moet ik het probleem in de thermostaat zoeken? Of kan er iets anders mee zijn ook

Geplaatst door

sirovi (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

De 1e vraag is hoe warm de motor echt wordt.
Of te wel geeft je temperatuurmeter te laag aan of blijft de motor aan de koude kant.

Als je de motor een tijdje stationair laat draaien gaan dan de koelvinnen aan? Dan zou deze namelijk warmer zijn als je dashboard aan geeft.
Hoe werkt je verwarming? Krijg je wel hete lucht?

oldford 0
badge

12 jaar

Ik heb vandaag even gecheckt toen ik op mn werk aankwam. Ik heb hem even stationair laten draaien en de koelvinnen waren aan t draaien toen ik keek, maar ik weet niet zeker of ze toen aangingen of al draaiden toen ik al aankwam. Ze werkten wel in ieder geval.

De verwarming werkt ook.

De koelvloeistoftemperatuur blijft ten alle tijden schommelen tussen 70 en 80 graden.

sirovi 0

12 jaar

net ook nog s gecheckt, deze keer liet ik m gewoon 10 minuten stationair draaien. Temp ging naar zon 70 graden en koelvinnen bleven uit! ze gingen pas aan als ik met de verwarming begon te spelen. Om precies te zijn gingen ze aan als ik de kachel ook aan zette (22 C)

sirovi 0

12 jaar

Dan zijn de koelvinnen kennelijk door de airco aangezet.

Ik vind 70 graden wat aan de koele kant en dan is het niet eens echt koud nu.
Voel 's morgens na de koude start aan de bovenste radiateurslang.
Wordt die gelijk geleidelijk warmer, dan staat de thermostaat (iets) open en moet dan vervangen worden.

oldford 0
badge

12 jaar

Kga zo s even kijken, weet jij trouwens of deze motor ook een egr koeler heeft met thermostaat?

sirovi 0

12 jaar

Ik heb net even gekeken. De slang wordt nadat de temp 70 graden is pas warm, maar niet gelijk, eerder over een tijdspam van 30-60 sec. Dus ik weet niet of dit voldoet aan het ''geleidelijke'' wat jij noemde :)

sirovi 0

12 jaar

Dat zou betekenen dat de thermostaat bij 70 graden open gaat. Volgens mij hoort dat 87 te zijn.
Dat is ofwel te vroeg of je temperatuur meter geeft te laag aan.
Zijn we weer terug bij de 1e vraag: hoe warm de motor echt wordt.
Uitlezen kan laten zien hoe warm de motor in werkelijkheid is.

oldford 0
badge

12 jaar

Ik ga maandag eens laten uitlezen, eens kijken of de temperatuur op VAGcom en meter overeenkomen. Mij lijkt het eerlijk gezegd onwaarschijnlijk dat het aan de meter ligt, maar dat moet dan maar blijken.

Weet je trouwens ook of mijn auto een egr koeler met thermostaat heeft??

sirovi 0

12 jaar

Gewoon thermostaat vervangen is 99% de oorzaak.

paulmichiel 0
badge

12 jaar

ja morgen sowiezo even laten uitlezen, weet iemand of het nut heeft om bij warme motor een thermometer in het expansievatje te stoppen? moet deze dan hetzelfde aangeven als op je teller? of wijkt dat af?

sirovi 0

12 jaar

De koel vloeistof circuleert wel via het expansievat ,maar ik ga met paulmichel mee . Ti's meestal de thermostaat . Problemen hiermee doen zich vaak in de zomer voor omdat deze dan dicht blijven zitten . Het probleem kan zich echter ook keren doordat deze open blijft staan of niet geheel meer terug gaat dus niet meer sluit. Hierdoor word de vloeistof al direct door de koeler geleid en daardoor ook dus direct al gekoeld terwijl deze eerst warm moet worden . Hierdoor zal jij dus nooit jouw bedrijfs temperatuur krijgen.vervangen is niet veel werk en niet duur dus ...

wimrillmann 0

12 jaar

Ik heb exact dezelfde auto als de jouwe, en heb ook dit probleem gehad.
Bij uitlezen van foutcodes met de vagcom gaf deze een intermitterende fout op temp sensor G62.
Ik heb er zo een tijdje met gereden, tot de temp meter helemaal niets meer deed.
Uiteindelijk heb ik zelf de sensor vervangen, en alles was terug OK!
Let wel: deze zit achteraan op je motor, onder een dikke slang, en is vrij moeilijk bereikbaar.
Ik zou zeggen dat dit het goedkoopste is om eerst te vervangen. (36 euro in Audi garage)

auweray 0
badge

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.