close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: Press clutch...om auto te starten

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0TDI

Weer een klein probleempje:

Audi a4 2.0TDi 8K/B8

Als ik de auto wil starten gebeurt weleens (niet altijd) dat de auto niet wil starten. Hij geeft wel contact maar daar blijft het bij.
De opmerking: "PRESS CLUTCH...." blijft nog eventjes in de display hangen, terwijl ik koppeling goed indruk.
Lijkt net of de sensor van de koppelingspedaal dit niet opmerkt.

Als ik de sleutel eruit haal en weer probeer, dan lukt het wel.

Heb de contactslot uitgelezen en geen foutmeldingen. Sleutel gaat makkelijk eruit en blijft nooit steken.

Waar moet ik naar zoeken?

Geplaatst door

blok5 (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zou dan niet het probleem in de schakelaar kunnen zitten van je koppelingspedaal?

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

Zou kunnen, maar weet echt niemand anders waar ik moet zoeken?

blok5 0

12 jaar

Hoezo is mijn antwoord niet tevredenstellend , van mij dus geen reactie meer succes

kaleido 1 6875
badge vip badge

12 jaar

idd het antwoord is gegeven door ferrie, probeer eerst dit maar eens.
Je hebt trouwens een jonge wagen , waarom niet even langs de dealer? dit lijkt me gewoon een schakelaar/sensor storing

C.Jonker 0
badge

12 jaar

ferrie,

ik bedoelde het niet zo...
Maar ondertussen word ik letterlijk str*nt ziek van die auto:

- Gasklephuis vervangen
- Binnenkort waarschijnlijk 2 massa vliegwiel
En nu dit ook.
Gisteren gaf die auto geen eens meer aan dat "Press Clutch...". Ging wel op contact, maar gebeurde niets.

Weten jullie misschien waar die schakelaar/sensor of relais zit?

Toch waarschijnlijk bij de volgende buurt aan de dealer melden.

blok5 0

12 jaar

[quote=blok5]Maar ondertussen word ik letterlijk str*nt ziek van die auto[/quote]
Met dit type Audi is helemaal niets mis mee, er zit momenteel om het euvel te vinden een verkeerde man aan de knoppen.
En die man wordt er ziek van om dat hij niet begrijpt hoe het werkt en het dan ook niet makkelijk zal vinden.

Vervang die schakelaar wat al eerder is aangedragen. Schakelaar bevind zich boven het koppelingpedaal.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

12 jaar

Paul,

Heel erg bedankt! :)

blok5 0

12 jaar

Die twee massavliegwielen heb ik idd ook meer slecht dan goeds over gehoord maar dat staat hier nu even los van.
Waarom heb je de dealer niet gewoon even gebeld waar zich de schakelaar bevind? Dan was je net zo Str**t ziek nu :D

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Zit als het goed is geen losse pedaal schakelaar in maar een hall voeler verwerkt in je koppelingcilinder!
Kun je de koppeling wel helemaal tot de aanslag intrappen of hou je nog bv 1 cm over als je niet hard genoeg trapt?(verend gevoel op het eind)
Kan nl ook te maken hebben met je twee massa vliegwiel/koppeling.
Gr Erik

erik2819 0
badge

12 jaar

[quote=C.Jonker]Die twee massavliegwielen heb ik idd ook meer slecht dan goeds over gehoord maar dat staat hier nu even los van.
Waarom heb je de dealer niet gewoon even gebeld waar zich de schakelaar bevind? Dan was je net zo Str**t ziek nu :D[/quote]
Je zag hem al aankomen. Hahaha
Gisteren bij de dealer geweest en zoals Erik zegt er is geen schakelaar...
En de dealer wil er nog niets aan dit probleem doen omdat het niet zo'n probleem is waar je gelijk iets aan moet doen. Afwachten totdat het erger wordt.

Maar wat Erik nu zegt over tweemassa vliegwiel en koppeling, zou kunnen. Koppeling is nog perfect volgens de dealer, maar de tweemassa vliegwiel begint te slijten en zal binnen nu en enkele maanden vervangen moeten worden.
Koppeling kan ik helemaal intrappen.

Verder is me opgevallen dat het toch niet koppeling + start probleem is, maar ergens anders moet zoeken.

Maar misschien ligt het aan de sleutel zelf (transponder/chip).

Ik ga nu enkele dagen/weken met de reservesleutel rijden en zien wat er gebeurt, anders is het wachten tot ergens half mei wanneer de auto voor tweemassa vliegwiel en koppeling vervanging gaat.

Het zal eventjes duren totdat ik met een echte oplossing kom.

Misschien komt iemand komt iemand langs die zelfde probleem gehad heeft en de oplossing geeft, maar ik schat de kansen klein omdat het om een jonge auto gaat.

blok5 0

12 jaar

[quote=erik2819]Kan nl ook te maken hebben met je twee massa vliegwiel/koppeling.
Gr Erik[/quote]
Kan je dit misschien nader uitleggen, want vandaag is het weer voorgekomen met de reservesleutel.

blok5 0

12 jaar

Dit geld alleen als je koppelingspedaal de eindaanslag niet haalt en dat daardoor het motorregelapp. niet een volledig ingetrapte koppeling herkend.(geeft dan melding op BIS display:clutch pedal oid)
Controleer eens of je het pedaal met de hand helemaal in kan drukken en dan kijken of hij tegen de aluminium eindaanslag komt.
Als hij de eindaanslag niet haalt kan het veroorzaakt worden door vliegwiel/koppeling.
De hall sensor in de koppelingscilinder kan natuurlijk ook nog gewoon de oorzaak zijn.(of bv stekker/bedrading)
Als je zelf kunt uitlezen dan kun je misschien ook het meetwaardenblok van de koppeling bekijken als hij wel start en als hij niet start.

erik2819 0
badge

12 jaar

[quote=erik2819]Kun je de koppeling wel helemaal tot de aanslag intrappen of hou je nog bv 1 cm over als je niet hard genoeg trapt?(verend gevoel op het eind)
Kan nl ook te maken hebben met je twee massa vliegwiel/koppeling.
Gr Erik[/quote]
Erik, ik denk dat dit het is.
Heb vandaag 2 keer probleem gehad met het starten.
Toen merkte ik het op, als ik de pedaal normaal indruk dat er 1-2 cm overblijft aan het eind en als ik ietsje harder op de pedaal druk (ook die 1-2 cm) dan start de auto prima.
Eerst had ik dit niet.

De koppeling pakt ie goed op tijdens het schakkelen want ik hoef de pedaal echt lichtjes in te drukken.

Wat is dat die 1-2 cm op het laatste punt? Waarmee heeft dat te maken en hoe los ik het probleem op?

blok5 0

12 jaar

Waar het ecaxt inzit weet ik niet maar op een gegeven moment is de koppelingswerkcilinder aan het eind van zijn aanslag.
Dit word veroorzaakt door koppeling of vliegwiel.
In verleden allebei vervangen en toen was de klacht verholpen.(was toen volgens mij ook een ander probleem maar ik weet niet meer wat)
Misschien red je het alleen met een vliegwiel die bij jou toch al slecht is maar ik zou dan toch een koppelingsplaat/drukgroep en druklager meevervangen als de boel al losligt!
Ook is er voor de koppelingshevel en het draaipunt hiervan een gewijzigde versie maar dit is volgens mij niet voor dit probleem maar ik zou het wel meevervangen.

erik2819 0
badge

12 jaar

Erik,

Dus als die vliegwiel in mei vervangen wordt dan dit vervangen (was ik al van plan):

- Koppelingset
- Tweemassavliegwiel
- Druklager

Ook koppelingscylinder?
Omdat ik veel onderdelen tegen de inkoopprijzen krijg uit Duitsland, moet ik 2 cylinders vervangen (in het Duits: Nehmerzylinder en Geberzylinder)?
Of zou het probleem met het vervangen van de bovenste 3 verholpen moeten zijn?

Maar tot nu toe ben ik je echt ernom dankbaar!

blok5 0

12 jaar

Hij word niet alleen ziek van het gaspedaalsensortje,de rest eromheen is ook van die geweldige kwaliteit.
En dan kan ik me best voorstellen dat je er een beetje ziek van word.

primera p11 0

12 jaar

I love mijn C kadettje :D

C.Jonker 0
badge

12 jaar

Ziek wordt ik er niet meer van, nu ik tenminste weet wat er vervangen moet worden.

Audi ... door techniek (vul maar zelf die 3 puntjes in, goede woord is niet VOORSPRONG) :)

Binnenkort voor de dure klus, maar niet naar de dealer omdat deze weigert om mee te werken aan coulance aan een iets meer dan 3 jaar oude auto!

blok5 0

12 jaar

Koppelingscilinders hoef je niet te vervangen!
Werkcilinder kun je achteraf altijd nog makkelijk bij en de commandocilinder kun je met de bak eruit ook niet makkelijker vervangen.
Ik zou alleen de koppelingshevel waar het druklager opzit met bijbehorende drukstift/draaipunt vervangen door de gewijzigde versie.(weet niet of deze zo in ETKA te vinden zijn)
Wat is eigenlijk de km-stand en is de auto dealeronderhouden?

erik2819 0
badge

12 jaar

Auto is dealer onderhouden en de km stand is 152.000 km 10-2008
Jammer dat er zoveel mee gereden is, anders kon het coulance zijn, maar met 150k KM lukt dat niet

blok5 0

12 jaar

150.000km voor een koppeling is toch eigenlijk niet veel?.
Dan zou je dit soort problemen nog niet mogen hebben.
Mits je er natuurlijk normaal mee omgaat.
En mij ontgaat het nut van een schakelaar om je koppeling helemaal in te drukken bij het starten.
Je drukt toch sowieso je koppeling in bij het starten,daar hoeft toch geen beveiliging op.

primera p11 0

12 jaar

Probleem is opgelost, volgende zaken zijn vervangen:

- 2 Massavliegwiel
- Druklager
- Koppeling
- Bakolie

En nog een plaatje hoe de massavliegwiel eruit zag: (gat hoort er niet in)

[img]http://img845.imageshack.us/img845/4527/...[/img]

Nog een aanvulling:

Dat het auto moeilijk startte is ook niet raar. De koppelingspedaal kon ging wat zwaarder en kon soms niet helemaal ingedrukt worden waardoor de sensor voor het starten van de motor niet geactiveerd kon worden. Probleem is nu helemaal opgelost.
Door dit probleem is mijn hoofdcilinder 2 weken geleden gesneuveld, door zoveel krachten.

Mijn advies: Rijd er niet lang mee met kapotte massavliegwiel, want het kan je de versnellingsbak kosten!

blok5 0

12 jaar

Bedankt voor de feedback.

moderator 0
badge

12 jaar

Beste,

Bovenstaande probleem heb ik ook met mijn audi a4 b8 uit 2009.

Press clutch pedal to start engine

Koppeling haalt eindslag niet waardoor auto niet start.

Diagnose van dealer: koppelingsset vervangen.
Iemand hier ook ervaringen mee?

Alvast bedankt

Yucel 0

5 jaar

Antwoord staat hier boven Yucel , begin anders even een eigen topic .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.