Ik heb in Suriname een Q7. De auto is al diverse keren naar de dealer in Frans Guyana geweest maar deze kan het probleem niet oplossen.
Als de motor koud is moet er lang gestart worden voordat ie aanslaat. Als er gestart wordt komt er nog voordat de motor loopt al wat rook uit de uitlaat. Als de auto 1x gestart is komt er behoorlijk wat zwarte rook uit de uitlaat. De dieselpomp, verstuivers en gloeibougies zijn reeds vervangen. De auto heeft 31dkm op de teller. Ik denk dat er ,misschien een defecte sensor is die de auto doet denken dat het erg koud is en er veel brandstof wordt ingespoten. Als de motor warm is start ie ook moeilijk. Ik hoop dat iemand mij een idee kan geven waar ik naar kan kijken. Ik heb een launch x431 scanner. Deze scant de auto maar voor specifieke zaken van de VAG groep moet een code ingevoerd worden. Heeft iemand de data measurment codes waar ik naar moet kijken
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij verstandig om de compressie te laten controleren en is de motortiming wel in orde?
Hoe is het met de kwaliteit van de diesel die in de tank zit gesteld?
Gr Erik
aan de compressie meten en timing nakijken heb ik niet gedacht bij een auto die amper 30dkm heeft gelopen. weet je in welke datagroep ik de timing kan vinden en wat het moet zijn bij starten? Als de auto 1x gestart en warm is loopt ie prima. De diesel is een apart verhaal, deze haalt de euronorm waarschijnlijk niet maar er rijden veel commonrail diesels probleemloos rond. De auto's die vaak naar het binnenland gaan tanken vaak diesel uit vaten waar veel vocht in zit. Dat is niet het geval bij deze. Zou een bijna (defect maar geen storingsmelding) defecte LMM het slecht starten kunnen veroorzaken? Start de auto zonder LMM?
10 jaar
De compressie niet gemeten maar duidelijk is dat de auto carterdruk heeft. Carterventilatie werkt en als de smeeroliedop eraf gehaald wordt komt er een hoop damp uit de motor e/o peilstok. Mogelijk verkeerde smeerolie in gedaan, auto heeft immers pas 30.000km gelopen
10 jaar
Auto moet gewoon starten/aanslaan al de stekker van de luchtmassameter af is.
Je kunt ook als de motor koud is de diverse temperatuurweergaves met elkaar vergelijken.(als de motor bv een nacht stil heeft gestaan moeten eigenlijk alle weergaves zoals koelvlst,brandstof en aangezogen lucht ongeveer gelijk zijn aan de buitentemperatuur)
De koelvloeistoftemp zit meestal wel ergens bij mw blok 1 t/m 5.
Komt er alleen damp uit de olievulopening of is er ook veel druk aanwezig?
zowat alle blokken tot 30 heb ik gelezen, koud en warm en alle waarden lijken goed te zijn. Uit zowel de dop van de smeerolie als de pijlstok komt er damp. als ik de dop er weer losjes op zet wordt het niet er af geblazen, het dobbert er gewoon op. Het wordt niet dicht gezogen door de carterventilatie. de auto start met starthulp altijd direct, steeds vaker kan ik de auto ook niet meer starten als de motor warm is, dit is al na een paar minuten. het lijkt erop alsof er steeds meer rook uit de uitlaat komt tijdens het starten. erik2819, ik ben dankbaar dat je de moeite neemt om met mij te zoeken naar de oorzaak van dit probleem
10 jaar
geen oplossing gevonden voor het startprobleem. start soms wel direct. Indien niet komt het busje met starthulp weer tevoorschijn.
10 jaar
Wanneer je het spanningsverlies meet onder de + pool en min pool onder de motorkap heb je dan een grote daling? En dan ook meten onder de lv stoel rechtstreeks op de accu.
Ik heb een spanningsdaling van 3v onder de motorkap en een daling van 0,5v op de accu. Zeer waarschijnlijk is er in de voedingskabel een verlies waardoor de motor langzaam ronddraaid en dan ook moeizaam start. met de startaccu op de polen onder de motorkap geen verlies en geen probleem
Heb je het waterfilter al gecontroleerd? Of eens kijken naar alle andere filters in het brandstofsysteem. Ik weet niet of je het kunt krijgen in Paramaribo, maar je zou ook eens kunnen overwegen om motor en injectorcleaner te gebruiken. Kan goed zijn dat er toch vervuiling of water in het brandstofsysteem zit.
Heb je ook gekeken of er niet een nest muizen in het luchtfilter huist?
Kan die dealer de auto niet uitlezen? Als ze de problemen niet konden oplossen, is de kans groot dat de foutcodes die ze toen hebben uitgelezen nog steeds aanwezig zijn.
Het is natuurlijk allemaal giswerk, maar ik kan me zo voorstellen dat een dergelijk technisch complexe auto moeilijk in topconditie te houden is onder die omstandigheden. Volgende keer gewoon een dikke Jeep met een V8 kopen. Die lopen ook door bij minder goede omstandigheden. :-)
10 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi Q7 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar