Audi 80: radiator ventilator werkt alleen bij hoge toeren

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3e 5 cil.

Wie o wie kan mij helpen?

Ik kan er maar neit achter komen wat er mis is met mijn auto.

De watertemperatuur van mijn auto loopt erg hoog op (boven 100 graden). De oorzaak lijkt te zijn dat de electrische radiator ventilator niet aanslaat. alleen bij hoge toeren slaat ie aan en dan allen nog in de lage stand.

Ondertussen al het volgende gedaan:

. temperatuursensor onder de radiator vervangen
. ventilator getest (doorverbonden) en doet het in biede standen
. koelsysteem geleegd, doorgespoeld en geflushed met een cleaner, geleegd en weer gevuld met schone koelvloeistof
. zit een redelijk nieuwe radiator in

Door de verwarming op de hoogste stand te zetten zakt de watertemperatuur rond de 90 a 100 graden

Weet iemand wat de oorzaak kan zijn? Kan het zijn dat er lucht rond de temperatuursensor komt waardoor deze niet goed meet? Ik snap alleen niet waarom er lucht zou moeten zitten onderin de radiator...

wie kan mij helpen?

Groet Nick

n.bosch

Geplaatst door n.bosch (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

als de ventilator alleen maar aanslaat bij hoge toeren en de beide snelheden werken,
ikzou de waterpomp eens controleren
even loshalen en kijken of de schoepen wel vast op de as zitten en of ze niet versleten/weggeroest zijn
mvg jerry

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

Thermostaat al gecontroleerd ?
Bij een koud blijvende radiator zal je ventilator ook niet aanslaan.

Dit zelfde probleem komt ook voor bij een kappote waterpomp-schoep (te weinig circulatie) evt wel bij een hoger toerental.

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=DDT]Thermostaat al gecontroleerd ?
Bij een koud blijvende radiator zal je ventilator ook niet aanslaan.

Dit zelfde probleem komt ook voor bij een kappote waterpomp-schoep (te weinig circulatie) evt wel bij een hoger toerental.[/quote]
als de thermostaat dicht blijft schakelt de ventilator nooit in omdat het thermo contact in de radiateur zit en deze bij dichte thermost niet doorstroomt

n.bosch (0), 17 jaar geleden

Veel dank, dat klinkt logisch!

Nog een simpele vraag, waar zit de waterpomp verstopt??? Op de v-snaar poli zie ik alleen de dynamo en een hogedrukpomp (stuurbekrachtiging?). Wat moet ik losmaken om erbij te komen?

Hulp weer zeer welkom!

Groet Nick

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

Distributie
De Distributie Riem Drijft Ook De Waterpomp Aan
Sleutelze
Mvg Jerry

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

waterpomp draait mee met de distributie.

paul,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

Jawel Paul Mar Hij Schrijft Dat Deze Al Vervangen Is
Mvg Jerry

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

ik zag het :)

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS][quote=DDT]Thermostaat al gecontroleerd ?
Bij een koud blijvende radiator zal je ventilator ook niet aanslaan.

Dit zelfde probleem komt ook voor bij een kappote waterpomp-schoep (te weinig circulatie) evt wel bij een hoger toerental.[/quote]
als de thermostaat dicht blijft schakelt de ventilator nooit in omdat het thermo contact in de radiateur zit en deze bij dichte thermost niet doorstroomt[/quote]
Het probleem zou wel in de thermostaat kunnen zitten.
Uiteindelijk wordt de thermoschakelaar wel warm door geleidingswarmte,alleen niet warm genoeg,vandaar dat de koelvin maar in zijn laagste stand gaat draaien.

Ricky,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

dan geleid ie wel heel veel warmte over die afstand

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]dan geleid ie wel heel veel warmte over die afstand[/quote]
Ja dat duurt ook wel even,maar uiteindelijk wordt toch alles warm.

Ricky,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

en gaat de motor koken omdat er geen doorstroming is en dus geenkoeling lees geen stroming
en dan komt ie ech wel boven de 120 graden
en blijft de radiator koud als de vent loopt
als je logisch denkt kan dit ook niet anders
de motor komt op temp
de thermostaat opend
de koele stroomuit de radiateur koelt de motor
therm gaat weer een deel dicht
warm water word weer gekoeld
tot er een verzadiging van warmte is
dan schakelt de vent in op lage snelheid
bij zware belasting of hoge buiten temp zal op een gegeven moment ook snelheid 2 inschakelen.
als de thermostaat dicht blijft schakelt de ven nooit in omdat ook de rijwind voldoende is om de geleidings warmte afte voeren en dus gaat de motor koken want ook bijgeleiding s warmte stroomt de radiateur nog steeds niet door
dus logische redenering de pomp verplaatst te weinig massa om te koelen enop hoge(re) toeren een deel van de benodigde massa
hierdoor koeltie alleen op stand 1 e gaat t met dit weer nog net goed maar bij hogere belasting en/of buiten temp niet meer,
dus waterpomp controleren.
kan je gelijk de radiateur controleren
gestreste jerry

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan vind ik het wel vreemd dat als de vraagsteller zijn kachel op de op de hoogste stand zet dat dan de temperatuur omlaag gaat,bij een defecte waterpomp is er immers geen stroming,dus zou logischerwijs de kachel geen invloed hebben op de temp. van de koelvloeistof.

Ricky,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

weinig maar er treed dan iets op wat de meesten nooit ghoord hebben diteffect heet
thermosyfoon koelings effect
ik hoor nu dus ???????????????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?????????????????????????????wat zegd de gek
ik heet jerry en ben bejaard en grijs
versleten schoeneloop met een stk
daarom weet ik dit

DDT (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=CARS&MOTORS]en gaat de motor koken omdat er geen doorstroming is en dus geenkoeling lees geen stroming
en dan komt ie ech wel boven de 120 graden
en blijft de radiator koud als de vent loopt
als je logisch denkt kan dit ook niet anders
de motor komt op temp
de thermostaat opend
de koele stroomuit de radiateur koelt de motor
therm gaat weer een deel dicht
warm water word weer gekoeld
tot er een verzadiging van warmte is
dan schakelt de vent in op lage snelheid
bij zware belasting of hoge buiten temp zal op een gegeven moment ook snelheid 2 inschakelen.
als de thermostaat dicht blijft schakelt de ven nooit in omdat ook de rijwind voldoende is om de geleidings warmte afte voeren en dus gaat de motor koken want ook bijgeleiding s warmte stroomt de radiateur nog steeds niet door
dus logische redenering de pomp verplaatst te weinig massa om te koelen enop hoge(re) toeren een deel van de benodigde massa
hierdoor koeltie alleen op stand 1 e gaat t met dit weer nog net goed maar bij hogere belasting en/of buiten temp niet meer,
dus waterpomp controleren.
kan je gelijk de radiateur controleren
gestreste jerry[/quote]
Verhaal klinkt logies, maar de kans dat de thermostaat maar voor een klein gedeelte open gaat blijft natuurlijk wel bestaan.
Het kan daarom nooit geen kwaad ook de thermostaat te controleren

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

tuurlijk,maar dan loopt de temp dermatehoog op dat ook dan op een gegeven moment(temp) de 2 e snelheid inschakeld
dit doet ie dus niet.
maar ok vervang je thermostaat en mischien is je probleem (tijdelijk)weg
maar als de thermostaat stuk is denk dan even waar om is hij stuk gegaan.
het is een was thermostaat en de was zet uit waardoor hij opent
als hij nog maar een deel opent is de was dus voor een deel weg
dit komt door te hoge temp
en dus gaanwe weer naar de slechte koeling door te weinig doorstroming wat weer door de pomp word verzorgd dus niet voldoende is dus een pomp probleem
ben ik nou gek of wel

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan rest eigenlijk alleen nog de vraag...wordt de kachel snel warm bij een koude start.

Zo ja,dan thermostaat defect.
Zo niet,waterpomp defect.

of zijn we allebei gek

Ricky,

n.bosch (0), 17 jaar geleden

Beste heren, veel dank voor jullie mooie gedachten...

De termostaat er ondertussen helemaal uitgehaald en probleem blijft helaas nog steeds hetzelfde...

de waterpomp dan toch maar?

Groet Nick

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Dan is de waterpomp defect,
Ben ik dus wel gek hi hi.

Ricky,

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

wordt je hier van zelf
dat noemen ze prettig gestoord.
als het maar opgelost wordt
jelly

n.bosch (0), 17 jaar geleden

heren,

Oke, termostaat vervangen, niets.
waterpomp vervangen: niets
alles nogmaals ontlucht: niets
radiator vervangen: bingo, probleem opgelost!

Veel dank voor jullie meedenken en hulp!

Groet Nick

CARS&MOTORS (0) PRO, 17 jaar geleden

en je had een redelijk nieuwe radiateur??????
audi 80 uit jaar van intro radiatuer???????

ricky (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja...we zijn gewoon op het verkeerde spoor gebracht...hi hi hi

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.