Ik heb een A4 avant uit 1996, motor ADR en heb na rondvragen en voelen aan draagarmen, ivm rammel linksvoor, alle 4 de draagarmen vervangen. Helaas rammel is er nog. Alleen bij langzaam rijden over putdeksel of hobbelweg. Stab.stang rubbers zijn ok, motorrubbers zijn ok, stuurkogels zijn ok, draagarmen zijn ok. Mijn ideëen waren op. Krijg ik van een monteur de tip dat de remklauw / blokken kan rammelen.(Als je de rem er licht ophoudt is rammel weg blijkt na proberen) Heeft iemand hier ervaring mee? Het betreft een ATE remklauw voor een massieve schijf. De veer op de klauw lijkt ok en als ik de druk eraf haal kun je hem wat bewegen op de geleidepennen. Niet extreem.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
komt idd, wel eens voor... vervangen van de beide remklauwen (wel 2) is de oplossing..
paul,
Bij mijn weten is bij de dealer voor deze remklauwen een nieuw setje geleidebussen en bouten te koop waarmee de speling te reduceren valt. Misschien ben je hiermee geholpen, ten opzichte van een paar nieuwe remklauwen scheelt het veel geld.
Ook is de pasvorm van sommige immitatieblokken extreem slecht, waardoor ze ook kunnen klapperen.
klopt harry.. vaak zijn ze al zo ver ingesleten dat dit probleem niet meer is op te lossen door alleen nieuwe stiften te gaan monteren!
overgens heeft audi geen losse (kunstof) geleide bussen zoals bij de golf het geval is.... wel losse geleide pennen
paul,
Moet idd bij demontage even goed kijken, als het gat helemaal uitgelubberd is heeft het geen zin meer. Als je de geleidebussen vervangt, smeer dan de hele boel dik in de molykote, dan gaan ze nog best een aantal jaar mee.
Als ik blokken vervang doe ik insmeren met molykote meestal preventief bij dit type remtang.
Dank Harry en dank Paul, ik had idd op ETKA de geleidepennen gevonden. Deze worden als een set aangeboden, net als de blokken, dus ik denk dat het vaker voorkomt. Ga de pennen en de veer vervangen (en insmeren met molykote) en weer proberen. Remklauwen zijn zelfs gereviseerd idd erg duur..
19 jaar
Ik vermoed dat ze bij gereviseerde remklauwen de uitgelopen gaten ruimen en deze van een ingeperst busje voorzien; dit kunnen we ook zelf.......
Ben eigenlijk benieuwd of iemand al eens gekeken heeft hoe dit er bij gereviseerde klauwen uitziet.
Update op rammelende ATE klauw: Bussen blijken van rubber en bij de VAG dealer voor ongeveer 15 euro te koop als origineel ATE revisiesetje. (klauw kan dus vrij veel bewegen op geleidepennen, meer dan bij bijv. bronzen bussen. Nieuwe rubbers zijn iets stugger) Ook nieuwe veer geplaatst. Blijkt dat bij dit type remklauw het (imitatie)blok aan de buitenzijde (niet bij de zuiger dus) ook voorzien wordt van antipiep materiaal wat vastplakt aan de remtang.Hierdoor wordt blok een stukje uit ondergeleiding getild door de remtang, tijdens rijden over bobbels en dit rammelt.Je moet dit materiaal (dikke sticker) verwijderen en de achterzijde van het blok goed schoonmaken. Daarna koperpasta erop en ook wat aan de remtang. Nu is de rammel verdwenen.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar