Sinds een tweetal weken bemerk ik een vreemd ratelend, tikkend geluid. Het geluid kan ik niet direct herleiden. Volgens de Audi dealer zou dit de distributie riem kunnen zijn die te slap gespannen is, echter een andere Audi dealer denkt aan de klepstoters. Verder valt me op dat naarmate hij warmer wordt (meer 15 km heeft gereden) het geluid aanzienlijk minder wordt, cq het geluid helemaal verdwijnt. Verder rijdt de auto heerlijk soepel, geen startproblemen, geen onregelmatige toertallen of verlies aan vermogen.
Technische Gegevens:
Audi A6 2.5 TDI, 103 KW, EGII M6S
Motorcode AEL----ARX LY9B/LY9B N4R/CK
Bwj 7-1995
LT-SV-53
km-stand 216.000
distributieriem vervangen bij 166.000
de spanning van de distr.riem lijkt goed.
Enige idee / suggesties hoe ik een juist diagnose kan stellen om vervolgens het probleem adequaat op te lossen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kijk eens naar het oliepeil! Is er wel voldoende olie in of te veel!
succes
Oliepeil staat goed, olie is 10.000 km geleden vervangen door Visco 5000 (206.734km)
20 jaar
Ik zou de olie eens vervangen met een goede motorreiniging.Wellicht zijn het de klepstoters en die willen nog wel eens door vervuiling vast gaan plakken.Natuurlijk kan het best de distributie zijn, maar ik zou beginnen met de klepstoters.
Is het misschien de vacuumpomp net als bij de 2.4 diesel. Of zit deze niet op de nokkenas met stift bij een 2.5 TDI? Ik kan me even niet herinneren waar deze dan wel zou zitten.
Toen ik weg wilde rijden van mijn werk hoorde ik bij het starten meteen een geratel en een getik, dat veel harder klonk dan voorheen. Nog geen 10 meter verder stond ik stil. Nu blijkt dat de distributieriem losgeschoten is, en dat is eigenlijk alleen te verklaren door een mechanische vastloper of iets dergelijks. Maargoed, wat nu te doen? Heeft er iemand tips om tot een juiste analyse te komen of betekend dit een bezoek aan een revisie bedrijf?
20 jaar
ja dat is moelijk te zeggen, is de riem echt gebroken of zijn er tanden af?
als je de kappen hebt gedemonteerd en de riem als die er nog om licht natuurlijk, kun je kijken of er wat is vastgelopen door de componenten een voor een te verdraaien.
let wel op dat de kleppen de zuiger kunnen raken.
als de schade te groot is voor reparatie(maar dat is vanaf buiten moeilijk in te schatten) kun je er een ruildraaiend gedeelte inhangen of een sloop motor in monteren
een veel voorkoment probleem bij deze motoren distributie op tijd vervangen en zeker niet bezuinigen op de spanrollen want die lopen na een tijdje geheid vast
groetjes marco
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar