close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi A4: rauwe motorloop

Bouwjaar: 2006, Brandstof: Diesel, Transmissie: Handgeschakeld, Motorcode: BRD, Motorinhoud (cc): 1900, Vermogen (kw): 85

Ik heb een A4 1.9 TDI van 2006 met 115 pk. Ik heb deze auto nu 4 jaar en hij heeft nooit fijn gelopen zoals ik dat van een audi verwacht. Het is een pompverstuiver, die zijn rumoeriger dan de common rails, maar evengoed. Ik heb in andere audi pompverstuivers gereden die veel fijner waren. De auto is dealer onderhouden en heeft nu 230.000 km gelopen.

Na aankoop bleek dat de auto was getuned. Ik heb hem laten retunen door een ander bedrijf, dat bracht een verbetering maar ook niet wat ik ervan verwacht had.

Nu blijkt de nokkenasdistributie 2 graden verkeerd te staan. Ik neem aan dat dat bij de 1e distributiewissel gebeurt is.
De auto heeft daarmee nu 120.000 km gereden. Ik vraag mij nu af of:

1. de foute distributie oorzaak is van de rauwe motorloop en of herstel leidt tot een soepele motorloop.
2. de motor extra slijtage heeft opgelopen door de foute distributie.

Geplaatst door

Peet2727 (0)

al 8 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Op het nokkenastandwiel zitten 3 boutjes welke een halve slag losgedraaid moeten worden tijdens het vervangen van de riem. Als de riem gemonteerd is en de timing tussen de krukas en nokkenas dus 100% klopt, kunnen deze 3 boutjes vastgezet worden. Dus als dit destijds niet goed gedaan is, kan de motor iets van tijd staan. Ik vermoed dat er geen motorschade is ontstaan, want anders had je daar al veel eerder iets van gemerkt d.m.v. compressieverlies.

Dank voor de reactie.
Ik hoop maar dat dit niet tot motorschade heeft geleid.

Ik heb in het verleden veel pech gehad met diesels en dat heeft me al duizenden euros aan onderzoeken en extra afschrijving gekost.
* Peugeot 308, bwj 1988, met 280.000 km versleten
* Vectra 2.0 DTI, bwj 1999, met 270.000 km startproblemen waar 2 garages niet uitkwamen
* Mazda 6, bwj 2006, met 155.000 km lekkende brandplaatjes en gebroken zuigerveer.

Ik dacht dat de 1.9 TDI van Audi als betrouwbaar bekend stond en heb daar bewust voor gekozen maar weet inmiddels dat ik problemen met de verstuivers kan verwachten (slaan uit in de klepdeksel) en kapjes van tuimelaarassen die loskomen en door oliegebrek tot nokkenasschade leiden)
En dan nu een distributie die niet goed staat.
Wat is tegenwoordig nog een goede, betrouwbare diesel?

Peet2727 0

8 jaar

Mijn vorige 2 Audi diesels 1.9 TDI probleemloos meer dan 5 ton opgezet. Behalve banden, versie olie om de 15.000 km en remblokken en -schijven niks nodig gehad. Some heeft een mens pech.

Vorige week distributie vervangen en op tijd gezet. Auto begint nu eindelijk te lopen zoals ik van een audi verwacht. Hopelijk heeft de foute timing geen schade of exxtra slijtage opgeleverd.

Peet2727 0

7 jaar

Dead Silence, die vorige diesel waren dan zeker B6 en B5?

Peet2727 0

7 jaar

B5. Heb nu een B8 met bijna 2 ton op de teller...en die gaat niet een software upgrade krijgen :-).

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.