Ik moest voor de keuring nieuwe voor remslangen monteren en heb alle vloeistof uit het remsysteem laten lopen.
Slangen gemonteerd, vloeistof er in en natuurlijk de remmen ontlucht.
Vervolgens, met iemand inde auto de remmen handmatig ontlucht. Er bleef nog ergens lucht zitten.
2e keer de boel ontlucht, zoals ik al mijn hele leven doe, en toch blijft er ergen lucht.
Koppeling is goed. Weet ook niet of die op het zelfde circuit zit.
Mijn eerste auto met abs.
Ik heb al wat gezocht op het forum, maar vind niet of en hoe ik de abs pomp zou moeten ontluchten.
Heeft iemand een idee??
groeten Niels
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Dag Niels,dan denk ik toch dat je ze niet goed ontlucht hebt,rem intrappen nippel los,nippel vast rem los,enz. mischien heb je wat wild gedaan met je rempedaal dat er luchtbellen zijn ontstaan,dit doe je in de regel vrij rustig,niet opgeven en nog een keer doen.
Ik ga het nog een paar keer doen Robby, bedankt.
Ik dacht/denk dat er misschien een truukje bij dit type auto is.
het is een facelift versie B5, verbeterde rempomp.
groeten Niels
16 jaar
komt helemaal goed,succes
16 jaar
Ik las net het probleempje bij een volkswagen;
[quote=Verlintje11759]Hoi Iedereen.
Ja, probleem is opgelost van gisteren, maar helaas nog geen tijd gehad om te posten.
Nooit het onmogelijke uitsluiten is de opdracht blijkbaar.
De nagelnieuwe hoofdrempomp was namelijk de dader van het probleem. Is een dubbelwerkende pomp en ze
gaf op de achterste zuiger niet door. Ten einde raad toch maar gewaagd om een nieuwe te halen
en te monteren en op een half uurtje was de klus geklaard, volop olie en rem op alle wielen. Arrggg.
Dealer neemt ze gelukkig terug.
Allen alvast bedankt voor het aardige meedenken.
mvg
Stefan[/quote]
Volgens mij heb ik ook een dubbel werkende pomp. Zou het daar in kunnen zitten??
16 jaar
maar jij hebt toch alleen maar je remleidingen vervangen,je bent toch niet aan die pomp geweest????
16 jaar
En toen kwam ik dit tegen passat 2002
[quote=Riesjaar]Als er veel remvloeistof verloren is dat de ABS-unit ook leeg is geraakt, dan zul
moeten ontluchten met behulp van de testkast of VAG-com, die zal dan
kleppen in het ABS-unit aansturen.
Normaler wijze als je remvloeistof ververst of er is maar een beetje lucht
bv door remslangen te vern dan lukt het wel op de ouderwetse manier[/quote]
[quote=paulkelder][Kies]
[03 - ABS Remmen]
[Basisinstelling - 04]
Groep 002
[Ga!]
De ABS pomp zal nu gedurende 10 seconden aanslaan. je zult een vrij hard geklik van de pomp horen.
Klik op [Klaar, Ga terug] en klaar[/quote]
Blijkbaar is het systeem te leeg geweest en krijg ik het zelf niet goed.
16 jaar
Ga vanavond naar een kennis via tdiclub, hij heeft Vag com.
16 jaar
een ABS auto krijg je zowiezo niet ontlucht met alleen pompen; kijk eens naar de spagethie van remleidingen rond de pomp, denk dan eens dat lucht toch echt omhoog gaat, zeker als je met de voet pompt en aan het eind van de slag bent.
Gewoon ontlucht apparaat op aansluiten, ABS apparaat ook ontluchten (ziten ook nippels op) en koppelingscilinder ook meenemen.
Ik zal er morgen bij de dealer naar informeren.
Vag com kon niets doen. Hij vond geen kanaal.
Kan elke garage die een ontluchtings app. heeft, dit doen of moet je maar de dealer?
De kennis met Vag com heeft een vriend die VW monteur is. Die wist te melden dat het ontluchten met 2 bar moet.
Hoe werkt zo een ontlucht app. dan?? de vloeistof vliegt je dan toch om de oren?
Niels
16 jaar
[quote=sauspasta]Ik zal er morgen bij de dealer naar informeren.
Vag com kon niets doen. Hij vond geen kanaal.
Kan elke garage die een ontluchtings app. heeft, dit doen of moet je maar de dealer?
De kennis met Vag com heeft een vriend die VW monteur is. Die wist te melden dat het ontluchten met 2 bar moet.
Hoe werkt zo een ontlucht app. dan?? de vloeistof vliegt je dan toch om de oren?
Niels[/quote]
Niels
ontluchten met 2 bar is iets te gek kijkuit!! kunstof reservoir wil weleens scheuren.
Gr. paul
Zelf heb ik een ontluchtset waarvan ik de druk langzaam op kan schroeven, ik gooi gewoon de nippel open en bij nul beginnen totdat dat het lekker loopt. Ervaring wil dat het met 1/2 bar al prima gaat. Ontluchtingsvolgorde van de fabrikant aanhouden.
Idd wat paul zegt, ik heb ook wel eens een auto helemaal onder de remvloeistof gezien omdat het tankie klapte. Wordt je niet vrolijk van, troep is aardig aggresief op je lak.
kan ik hem zelf ontluchten, als ik zo een ontlucht app. koop?
Ik heb deze les bekeken
500kPa is dat een halve bar?
Heb ik dan het oude systeem TEVES mkI/mkII of die andere?
Als ik het nieuwere heb begin ik dan LV dan RV, LA en laatst RA?
Ik zie bij het ontluchtingsapp. maar één aansluiting, ik neem aan dat die op het remvloeistofresevoir gaat? Waar sluit ik de remklauwnippel op aan?
Ik heb een compressor, en bij de IRA kan ik zoeen app als die vorige link, kopen voor 70. Met een beetje hulp van jullie, ga ik dat redden??
groeten Niels
16 jaar
[quote=sauspasta]kan ik hem zelf ontluchten, als ik zo een ontlucht app. koop?
Ik heb deze les bekeken
500kPa is dat een halve bar?
Heb ik dan het oude systeem TEVES mkI/mkII of die andere?
Als ik het nieuwere heb begin ik dan LV dan RV, LA en laatst RA?
Ik zie bij het ontluchtingsapp. maar één aansluiting, ik neem aan dat die op het remvloeistofresevoir gaat? Waar sluit ik de remklauwnippel op aan?
Ik heb een compressor, en bij de IRA kan ik zoeen app als die vorige link, kopen voor 70. Met een beetje hulp van jullie, ga ik dat redden??
groeten Niels[/quote]
Denk niet dat je met dit hulpmiddel (zo noem ik het even) iets mee kunt. Lucht in de ABS-pomp is normaal niet zo heel simpel te verwijderen, apparaat wat ik heb (ATE) pulseert (is de bedoeling) daarmee lukt dit wel maar kost ook 900,- in jou geval loont dit niet om dit apparaat aan te schaffen....... In jou en in dit geval zou ik het uitbesteden.
Gr. paul
Update
Volgens de dealer van Malenstein te Barneveld, kan ik de abs zelf ontluchten. De auto zou niet aan een kast moeten.
Zij zetten er een ketel (of zoiets) op.
Ik ben wat onder de kap wezen neuzen en zag dat er twee leidingen naar de abs pomp gaan. Die liggen vrij hoog. Bijna gelijk aan de bovenkant van het reservoir.
Uit de abs komen aan de zijkant twee en aan de bovenkant twee leidingen. Die laatste zijn weer net zo hoog.
Nu ben ik de hele morgen bezig geweest, een tank te maken.
Van de sloop een orginele dop, gat er in slangentule er in verlijmd en een oud koelwatervaatje van een golfje schoon gemaakt.
Het spul zit in elkaar, hopelijk dicht. morgen ga ik hem vullen en hoog ophangen en dan hoop ik dat het ontluchten beter gaat.
16 jaar
[quote=audia4]een ABS auto krijg je zowiezo niet ontlucht met alleen pompen; kijk eens naar de spagethie van remleidingen rond de pomp, denk dan eens dat lucht toch echt omhoog gaat, zeker als je met de voet pompt en aan het eind van de slag bent.
Gewoon ontlucht apparaat op aansluiten, ABS apparaat ook ontluchten (ziten ook nippels op) en koppelingscilinder ook meenemen.[/quote]
Ik heb geen nippel op de ABS pomp kunnen vinden.
Van de hoofdremcil. komen twee leidingen die naar de abs pomp gaan. Ik denk dat de koppeling, of een eigen circuit of nog beter, een kabel heeft. Heb nog niet echt gezocht.
16 jaar
heb je het al nog eens geprobeerd op de ouderwetse manier????en misschien de achterste ook even meenemen.
16 jaar
[quote=sauspasta]Nu ben ik de hele morgen bezig geweest, een tank te maken.
Van de sloop een orginele dop, gat er in slangentule er in verlijmd en een oud koelwatervaatje van een golfje schoon gemaakt.
Het spul zit in elkaar, hopelijk dicht. morgen ga ik hem vullen en hoog ophangen en dan hoop ik dat het ontluchten beter gaat.[/quote]
Vergeet het maar.. Als dit zo makkelijk ging had ik nooit zo'n duur (pulserend) apparaat gekocht. Zorg tevens dat er geen vuil in de pomp komt mocht je dit overkomen is het over en uit met de pomp.
Gr. paul
en wat die druk betreft ik denk dat het niet 2.0 bar is maar 0.2 bar
16 jaar
Van belang is dat de druk langzaam wordt opgebouwd. De remvloeistof stroomt dan niet te snel zodat de kans op schuimvorming nihil is.
Normale werkdruk varieert tussen 1,5 tot 2,5 bar.
Gr. paul
[quote=robby10030]heb je het al nog eens geprobeerd op de ouderwetse manier????en misschien de achterste ook even meenemen.[/quote]
Hoe bedoel je? heb ik iets overgeslagen??
Ik heb het zelf alleen nog maar op de "ouderwetse"manier gedaan. Uiteraard alle vier en toevallig Links achter begonnen.
Paul, het vaatje is echt schoon.
Groeten Niels
16 jaar
dan inderdaad heb je alles uit de kast gehaald en moet je tot andere maatregelen overgaan ,misschien een les voor ons allemaal om het reservoir niet leeg te laten lopen om deze situatie te voorkomen want ik neem toch aan dat bij reparatie van een remslang niet deze trubbel kan komen maar dan moet je de nieuwe natuurlijk bij de hand hebben.ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken laat dit even weten B,V.D
16 jaar
Uit dat "zelfstudie lesje "heb ik gelezen.
Laat de assistent het rempedaal enkele malen rustig intrappen.
Draai de ontluchtingsnippel los terwijl de assistent het rempedaal ingetrapt houd.
Herhaal procedure totdat via het doorzichtig slangetje te zien is dat er geen lucht meer in het systeem zit.
Zo precies, zal ik het morgen doen. Het doorzichtige slangetje ondergedompelt in remvloeistof.
Als ik hem niet goed krijg, gaat hij maandag naar Barneveld. Kost me dan 55
16 jaar
[quote=robby10030]dan inderdaad heb je alles uit de kast gehaald en moet je tot andere maatregelen overgaan ,misschien een les voor ons allemaal om het reservoir niet leeg te laten lopen om deze situatie te voorkomen want ik neem toch aan dat bij reparatie van een remslang niet deze trubbel kan komen maar dan moet je de nieuwe natuurlijk bij de hand hebben.ik ben benieuwd hoe het je gaat lukken laat dit even weten B,V.D[/quote]
Ik zal het, voor een volgende keer, altijd proberen te voorkomen. inderdaad.
groeten Niels
16 jaar
als je dit nu ooit alleen moet doen(remmen ontluchten) kun je 2 dingen doen een vacuumpomp kopen zoals ik heb gedaan voor 185 euro of een non return klepje van 50 cent wat nog veel beter werkt dan die dure pomp,dat klepje zet je op het uiteinde van je doorzichtig slangetje, nippel los en pompen maar(wel rustg) dan kan er wel vloeistof uit maar niet meer terug werkt perfect staan te koop bij marktplaats onder auto diversen ,,gereedschappen
16 jaar
Die klepjes, zijn de moeite waard, uit te proberen.
Zijn er al ervaringen?
16 jaar
jazeker heb ik tig keer gebruikt totdat ik op een gegeven moment bij een mercedes 200 diesel (ouwe gouwe) de koppelingscilinder niet ontlucht kreeg heb ik zo'n vacuum pomp gekocht,zo een gezien bij-- a car is born--leuk apparaat maar ik gebruik toch liever die klepjes dat werkt wel zo lekker en die verkocht toen iemand voor 1.50 cent of zoiets heb ik 10 gekocht maar heb nog steeds de eerste in gebruik,ik heb net nog even gekeken op mp aotodiversen ..gereedschappen intypen non return valve,krijg je echt geen spijt van
Automatische remontluchting (non return valve)
Eenweg klepje uitstekend geschikt voor het ontluchten van remsystemen Voortaan in je eentje je remmen ontluchten sluit het klepje aan open de ontluchtingsnippel en bedien de...
1,50 27 Feb. '08 255 Rijkevoort, NB
25 km
16 jaar
[quote=robby10030]jazeker heb ik tig keer gebruikt totdat ik op een gegeven moment bij een mercedes 200 diesel (ouwe gouwe) de koppelingscilinder niet ontlucht kreeg heb ik zo'n vacuum pomp gekocht,zo een gezien bij-- a car is born--leuk apparaat maar ik gebruik toch liever die klepjes dat werkt wel zo lekker en die verkocht toen iemand voor 1.50 cent of zoiets heb ik 10 gekocht maar heb nog steeds de eerste in gebruik,ik heb net nog even gekeken op mp aotodiversen ..gereedschappen intypen non return valve,krijg je echt geen spijt van
Automatische remontluchting (non return valve)
Eenweg klepje uitstekend geschikt voor het ontluchten van remsystemen Voortaan in je eentje je remmen ontluchten sluit het klepje aan open de ontluchtingsnippel en bedien de...
1,50 27 Feb. '08 255 Rijkevoort, NB
25 km[/quote]
Dat zgn non return valve speelgoed wordt veelal gebruikt bij motorfietsen bij auto's nauwelijks / helemaal niet, daar is een reden voor. De kans dat de hoofdremcilinder omzeep wordt geholpen door met de voet de vloeistof door te pompen is groot, velen zijn hier ervaringdeskundige in geworden.
Gr. paul
er zijn maar 2 manieren, om een VAG abs goed/adequaat en veilig te ontluchten, en die heeft paulkelder al aangegeven.
Al het andere is leuk voor de beun en doe -het-zelver, maar blijft gewoon geknooi, en is op de lange duur zeker die 5 tientjes waard, en stukken veiliger dan alle hier omschreven hobby-bob methodes.
Groeten Marcel
je kan lullen wat je wil ik heb dit al tientallen keren gedaan en nog niet een keer een hoofdremcilinder omzeep geholpen(ik denk dat als er een hoofdremcilinder omzeep geholpen is dat die dan al voor 90 % kapot was) en waarom wel bij motorfietsen hebben die geen hoofdremcilinder dan??en natuurlijk moet je met je voet de vloeistof doorpompen dit moet je toch ook op de oldfasion methode,alles met belijd gaat perfect.die teruglag klep vervangt gewoon de derde hand die je af en toe mist.maar ja dat is weer een meningsverschil waar geen eind aan komt.
16 jaar
gepost door sauspasta beetje hoger in deze lijst. weet je wat hier staat bij remmen ontluchten ,op 2 manieren ten eerste ,,door middel van doorpompen met het rempedaal,ten tweede,, door middel van een vul of ontluchtingsapparaat.doorpompen?????enne marcel waarom wel bij particulier en niet bij proffessionals het gaat toch om het principe.
16 jaar
Dat hoofdremcilinders na het ontluchten met de voet veelal defect raken komt omdat je met het ontluchten de rubberen cups in die cilinder verder drukt dan ze gewend zijn. Op dit niet gebruikte gedeelte in de cilinder willen nog weleens afzettingen voorkomen die in dat geval de cups beschadigen......
Gr. paul
Tja, en omdat ontluchten met een terugslagklepje van 0,50 vele malen beter gaat heb ik in een duur ontluchtapparaat geinvesteerd.....
Rijd gewoon ffe naar een garage om de hoek, die heeft vast en zeker ook zo'n geval staan; vraagt niet de hele wereld.(doe je het vanmiddag, neem dan ffe kratje bier mee voor de mannen)
De prijs die het je daar gaat kosten heb je nu al aan remvloeistof weggepompt. (of ga je me nu vertellen dat je het er zo boven weer ingooit??; dat kan namelijk fataal aflopen voor het ABS aggregaat)
De remmen ontluchten hoeft dus niet persee bij de dealer voor 55 hoor.
Robby, vergelijking motorfiets, zijn aluminium geloxeerde cilinders; die corroderen normaalgesproken niet, mede omdat de fietsjes in 98% van de gevallen een lekker leven bij de warme kachel hebben.
kratje bier voor de mannen ?????hoeveel bier heb je nodig voor een koppakking te vernieuwen,en dat kan wel zuipen en werken aan auto's,nou ik ben particulier en doe dat niet.nu weet ik ook wat het wil zeggen klein materiaal 8 euro ,op de rekening die je krijgt bij een garage,dat is natuurlijk voor het bier hahahahah[quote=audia4]Tja, en omdat ontluchten met een terugslagklepje van 0,50 vele malen beter gaat heb ik in een duur ontluchtapparaat geinvesteerd.....
Rijd gewoon ffe naar een garage om de hoek, die heeft vast en zeker ook zo'n geval staan; vraagt niet de hele wereld.(doe je het vanmiddag, neem dan ffe kratje bier mee voor de mannen)
De prijs die het je daar gaat kosten heb je nu al aan remvloeistof weggepompt. (of ga je me nu vertellen dat je het er zo boven weer ingooit??; dat kan namelijk fataal aflopen voor het ABS aggregaat)
De remmen ontluchten hoeft dus niet persee bij de dealer voor 55 hoor.
Robby, vergelijking motorfiets, zijn aluminium geloxeerde cilinders; die corroderen normaalgesproken niet, mede omdat de fietsjes in 98% van de gevallen een lekker leven bij de warme kachel hebben.[/quote]
16 jaar
Het is gelukt.
Ik heb aan de assistent ( mijn vrouw) gevraagd, te zeggen wanneer ze op de helft van de slag was. Daardoor heb ik voorkomen dat zij helemaal tot beneden trapte. Uit voorzorg ivm de hoofdremcilinder.
Dat je hem kan beschadigen zoals de profs zeggen, lijkt mij een logisch verhaal en geloof ik wel.
Ik heb hopelijk geluk gehad, want gisteren heeft mijn vrouw wel tot beneden getrapt. Zal later blijken.
Toch is, volgens mij dat terugslag klepje ook wel handig.
Ik ben vanochtend begonnen met het vaatje op tehangen en te vullen met vloeistof.
Daarna heb ik de 4 leidingen boven op de abspomp een beetje gelost tot er vloeistof uit kwam. Daarna goed schoon gemaakt.
Daarna ontucht zoals vermeld in die les.
Toen meost het vaatje met slang er af zonder knoeien.
Ik heb het vaatje laag gehangen en op een (ontluchtings tulle) een beetje druk gezet met een Luchtbedden kinderzwembad pomp.
Links achter de nippel los (met doorzichtig slangetje onder in oud vloeistof). Zo heb ik het orginele reservoir tot half Min Max gepompt.
Daarna heb ik de slang zonder knoeien los gemaakt.
Nog even voor de zekerheid, met behulp van de assistent een drukkertje op LA gezet en hij was zonder lucht.
Proefrijden en weer helemaal blij.
Maandag naar de remmenbank en hopen dat het daar ook goed is.
Jongens bedankt voor alle info en het mee denken.
Een prof met het betere gereedschap, zal ik toch niet worden. Ik zit nou weer op mijn werk iets heel ander te doen.
Ieder zijn vak.
Maar ik ben blij dat ik deze audi a4 nog een beetje zelf kan onderhouden, anders wordt de hobby en het woon/werk (160km) wel erg duur.
Als hij goedgekeurd is doe ik nog even een laatste mail.
Groeten Niels
16 jaar
Mooi zo Niels dan kan deze topic dicht om verdere discussies te voorkomen.
Hans
Onderstaand bericht van TS ontvangen met verzoek dit nog even te plaatsen.
Hans
Wil jij er aan toe voegen dat de auto gisteren de 10 e gekeurd is en de remmen zijn goed bevonden, kan weer een jaartje sturen. Groeten Niels
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar