auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A6 Avant: Riemspanning/afstelling distributie audi a6 2.4 bouwjaar 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 V6 APS

Van mijn Audi heb ik vorige week de complete distributie vervangen. Dus de riem, meelooprol, spanrol, waterpomp.
Als de auto een dag stil staat hoor ik bij het starten heel kort een raar geluid. Het lijkt alsof een spanner op (olie)druk moet komen.
De spanrol van de distributie wordt gespannen door een hydraulische spanner. Maar als de riem eenmaal gespannen is (bij montage)
moet de spanrol met een imbus bout vast gezet worden. Voor zover ik weet kan de sparol dus niet meer verlopen. Deze zit namelijk vast.
Of blijft de riem permant onder spanning van de hydraulische spanner en kan het zijn dat deze hydraulische spanner lek is?
Alle gemonteerde onderdelen zijn origineel Audi, dus daar zou het niet aan kunnen liggen.
Heb ik iets over het hoofd gezien? of ben ik iets vergeten? of werkt het principe van de hydraulische spanner/riemspanning toch anders?
Graag reacties. Alvast bedankt.

Don

Geplaatst door

dee_pee_bee (0)

al 16 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Waarschijnlijk staat de riem nu veels te strak, vraag me af of je wist waar je mee bezig was? je zet een motor op het spel........

Riem hoeft enkel 15nm worden voorgespannen na dat de borgpen uit de hydraulische spanner is getrokken.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Bedankt voor de reactie.
De voorspanning van 15 Nm had ik al gelezen in een eedere reactie.
Als ik de spanrol een voorspannig geef van 15 Nm, wat is dan het nut van
de hydaulische spanner/demper. Na het vastzetten van de spanrol kan de
spanner toch niet meer gedempt worden door de hydaulische demper.
Het geluid is maar heel even hoorbaar (+/- 0,5 sec.). Alleen als de motor een tijdje
heeft stil gestaan. Is de motor warm, dan hoor je niets.

dee_pee_bee 0

16 jaar

[quote=dee_pee_bee]Bedankt voor de reactie.
De voorspanning van 15 Nm had ik al gelezen in een eedere reactie.
Als ik de spanrol een voorspannig geef van 15 Nm, wat is dan het nut van
.[/quote]
De riem zelf heeft een bepaalde voorspanning (15nm) de hydraulische spanner zorgt dat de riem op de juiste spanning blijft.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

[quote=dee_pee_bee]de hydaulische spanner/demper. Na het vastzetten van de spanrol kan de
spanner toch niet meer gedempt worden door de hydaulische demper.
Het geluid is maar heel even hoorbaar (+/- 0,5 sec.)[/quote]
Indien ik dit lees, heb ik er geen goed gevoel bij.... in dit geval zit er iets niet goed of staat niet juist afgesteld, doe er iets aan zet de motor niet op het spel dit is geheel niet nodig.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Ik ga het nogmaals controleren!
Is het verstandig de hydaulische (trillings)demper alsog te vervangen?

dee_pee_bee 0

16 jaar

[quote=dee_pee_bee]Ik ga het nogmaals controleren!
Is het verstandig de hydaulische (trillings)demper alsog te vervangen?[/quote]
Indien de spanner flink zweet (nat is) wel.

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

De spanner was helemaal droog.
Nogmaals bedankt voor het meedenken.

Groet,

Don

dee_pee_bee 0

16 jaar

Don

Succes....

Gr. paul

P. Kelder 0
badge

16 jaar

Hallo Paul,

Ik heb alles nogmaals gecontroleerd, en er zat inderdaad iets niet goed.
Achter de spanrol hoort een ring te zitten. Bij demontage was mij niet opgevallen dat deze er zat.(stom!!)
Bij de nieuwe rol (origineel Audi) zat wel een losse ring, maar deze kon ik niet thuisbrengen.
Hierdoor liep het met metalen stiftje wat achter de spanrol zat vast tegen het motorblok.
De riem zat zeker niet te strak, eerder te los. Dit probleem is nu opgelost.
Maar het geluid tijdens koude start zit er nog steeds.
Bij de dealer zei men dat het ook in de nokkenasverstellen kon zitten. Wel typisch dat dit gelijk
loopt met vervangen van de riem. Zij hadden dit eerder meegemaakt, zeker als de auto veel korte
stukken rijdt. Zij stelden voor de olie eerst maar te verversen.
Heb jij ervaring met deze nokkenasverstellers? Kun dit de oorzaak zijn van dit geluid?
En wat voor geluid maakt een defecte nokkenasversteller?
By the way, de multiriem en spanner/trillingsdemper van de mulitriem is ook vervangen (origineel audi)

Groet,

Don

dee_pee_bee 0

16 jaar

Dat van die nokkenasverstelling kan heel goed kloppen. Je moet eens het blok spoelen met Forte of zo en dan niet die heel dure longlife gebruiken, maar gewoon wat vaker olie wisselen, zeker als je relatief veel kortere stukjes rijdt. Die nokkenasverstelling komt wel vaker voor, wordt ie echt wel heel oud mee.

Maar je had ook direct een Honda kunnen kopen ;-)

Pivavar 80

16 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.