Audi A3: Roestprobleem van deuren en dak een bekend probleem?

Bouwjaar: 1999

N.a.v. een forum in Duitsland stel ik deze vraag.
Er zijn in Duitsland veel klachten over roestvorming bij A3 's en dan met name onderkant portieren en de achterzijde van het dak, zo'n 20 centimeter voor de achterklep.
Het betreft hoofdzakelijk de modellen 1997-2000.

Wie weet hier iets meer van?

Santa

Geplaatst door Santa (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Dead Silence (0), 19 jaar geleden

Hallo Klaas,

Ik heb een A3 uit 2000 en voor zover ik weet, kan ik nergens roest ontdekken. Niet aan de onderkant van de portieren, en ook niet op de achterzijde op het dak. Persoonlijk heb ik hier, waarschijnlijk evenals jij, nog nooit van gehoord.

fitter (0), 19 jaar geleden

hallo klaas

je heb gelijk de a3 heeft een roest probleem op die plaatsen
is ook bekend bij de importeur
heb het probleem ook gehad is netjes opgelost door de dealer (garantie) dit word veroorzaakt door de strip op de deur en het dak deze beweegt iets onder het rijden door de wind en trilling schuurt de lak eraf en het gaat oxideren meestal aan het einde van de strip.(meeste beweging daar)hoop dat je hier mee wat wijzer bent geworden.

CYBERBOB (0), 19 jaar geleden

??? roest op A3

dacht carroserie is van alluminium ??

Fredo (0), 19 jaar geleden

Geeft Audi geen 12 jaar garantie op doorroesten??

Dead Silence (0), 19 jaar geleden

Hey CYBERBOB,

Dat dacht ik ook, vandaar dat ik het vreemd vind. Ik moet wel zeggen dat ik een steenslagje heb gehad op de metalen flanken waar de voorruit is ingeklemd. Voor het bijwerken zag ik tot mijn verbasing een roestvlekje.

Santa (0), 19 jaar geleden

Voorzover bij mij bekend is de carrosserie van de A3 gewoon verzinkt en dus niet van aluminium. Als de steenslag door de zinklaag gaat, krijg je inderdaad roestvorming, maar door de zinklaag zou deze zich niet verder moeten uitbreiden.
Rene, ik neem aan dat het herstellen van deze roestplekken alleen geldt wanneer de auto in onderhoud is bij de dealer?

arie549 (0) PRO, 19 jaar geleden

schade door roest wordt aleen gereapeerd als het van binnen uit is en het onderhoudsboekje volledig is afgestempeld.

deze roest kan de importeur moeilijk over doen, immers het komt niet van binnen uit.

fitter (0), 19 jaar geleden

de auto is niet volledig in onderhoud geweest bij de dealer heb um gekocht bij een universele garage die hebben voor mij dit samen met de dealer opgelost het is ook geen roest van dat de gaten erin vallen maar wel kunnen het lelijke blaren worden waar de lak dan gewoon afbreekt en dat mag gewoon niet bij een merk dat 8 en later 12jaar garantie geeft op de carrosorie bij de latere types van af de facelift 2001 zijn de strippen anders gemonteerd en komt dit op die plaatsen niet meer voor

CYBERBOB (0), 19 jaar geleden

Ik ben op de site van audi eens gaan uitpluizen wat er nu van is
En ik moet zeggen ik ben er nog steeds niet aan uitgekomen Enerzijds spreken ze van een verzinkt koetswerk en anderzijds van een aluminium

Ik denk een simpele magneet zal de oplossing brengen ,blijft hij plakken heb je staal zoniet dan weet je het

http://www.audi.be/mix.asp?lg=nl&T=CHA&G...

Santa (0), 19 jaar geleden

Zie je roestvorming na steenslag? Dan heb je een stalen carrosserie, want aluminium roest (oxideert) anders dan staal.
De Audi A8 is van aluminium.
Ik heb nog een originele folder van de A3 en ook daar staat in dat de carrosserie volledig verzinkt is.
Staal wordt verzinkt, aluminium niet.

Al met al een vreemde gewaarwording. Kopen we een Audi om van de roest af te zijn, heb je DIT weer....

Dead Silence (0), 19 jaar geleden

Ik heb inderdaad roest gezien op de voorflank, waar de autoruit inzit, na steenslag. Echter op de motorkap, die ik dit niet, en die heeft veel steenslag.

Santa (0), 19 jaar geleden

Hallo Dead,

jij doelt dus waarschijnlijk op de A-stijl.

Het hangt er vanaf hoe diep de steenslag is geweest. Als het niet zo diep is, is slechts de laklaag zelf weg en is de primer zichtbaar. Komt het steentje nog harder aan en gaat deze ook door de primer-laag, dan neemt de zinklaag de bescherming over. Als ook de zinklaag is beschadigd, zoals bij mij op de motorkap bij steenslag, ligt het metaal bloot en gaat roesten. De omliggende zinklaag echter zou ervoor moeten zorgen dat de roest zich niet uitbreidt.

Dead Silence (0), 19 jaar geleden

Hey Klaas,

Inderdaad, de A-stijl. En ook moet ik toegeven dat de steenslag op de motorkap vaak niet dieper gaat dan de zinklaag. Die op de stil was dieper.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.