Ik heb onlangs een a4 115pk gekocht.er staan 90000km op de teller.de wagen is van een kennis van me en weet dat er steeds rustig mee gereden is.toen ik de wagen kocht was de luchtmassameter stuk, die heb ik laten maken.daarna heb ik de wagen door een professioneel bedrijf laten chiptunen.heb ni 148pk volgens testbank.bij onderhoud zij mijn garagist me dat de motor versleten zou zijn vermits er (witte) rook uit de oliedop en pijlstok komt,volgens hem onderdruk.hij vroeg me of ik vermogenverlies voelde maar dat was niet het geval.ondertussen ben ik al naar verschillende mensen geweest en allen hebben er een verschillende mening over.de garage heeft de auto al uitgelezen maar geen foutcodes.de auto verbruikt ook NIET aanzienlijk veel olie.in mijn ogen bolt hij dus prima.maar kan iemand me zeggen of die rook gevaarlijk is en of er iets aan te doen is.
Mvg. Wouter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Die witte rook zijn carterdampen of te wel lekgassen die langs de zuigers in het cater terecht komen.
Als de carterventielatie verstopt zit krijg je dit ook.
Gezien de kilometerstand zou de motor nog lang niet versleten moeten zijn,mits deze ooit eens veel te heet geworden is,door koeling gebrek.
Hans
Sorry twee maal gedrukt
Bij een pompverstuiver motor en een V6 tdi is het heel normaal als je de olievuldop ervan draaid, dat er wat rook uitkomt. Ligt ook aan de constructie van de motor. Dit kan dus absoluut geen kwaad.
Maar wat je zegt van de oliepijlstok dat daar ook damp uitkomt ga ik de komende tijd eens in de gaten houden. volgens mij is hier ook niks mis mee.
de mensen vaarvan ik de auto hebben me ook gezegd dat er roetvorming was aan de in en uitlaatcollector, vermits met de auto nooit ercht doorgereden is, misschien heeft dat er ook iets mee te maken? en de rook die eruit komt is niet een wolkje dat daarna stopt maar het blijft echt roken...de motor word ook nooit warmer dan 90graden, zelfs niet na lang file met airco op...integendeel als het wat kouder is blijft hij dikwijls op 75 hangen. Alvast bedankt voor de informatie
Mvg. Wouter
20 jaar
de tempmeter moet strak op 90 graden blijven staan, doet hij dit niet (koelt dus weer af terwijl de motor draait) dan is de thermostaat defect, deze moet vervangen worden. Verder zou ik me om de karterdampen geen drukte maken, als het olieverbruik normaal is. Het kan best dat het over is als de motor eens flink bereden wordt (vakantierit autobahn)
succes
Ik denk dat er koelvloeistof bij de olie komt, die weer verdampt als hij langs de cilinderbussen komt samen met de olie.
Heeft de motorolie een wit / lichtbruine kleur??
Verbruikt de auto koelvloeistof??
20 jaar
Motoren die te koud blijven en motoren die nooit dusdanig bereden worden dat ze goed heet worden verzamelen condens in de olie (daarom belangrijk dat er ververst wordt na een jaar, ongeacht km) Waarschijnlijk zie je dit uitdampen. Kan dus dat je na een keer echt warmdraaien ineens een halve liter olie moet vullen. Verbruikt ie water dan zou het goed kunnen dat het idd koelmiddel in de olie is.
succes
het koelmiddel ziet nog steeds fluo rose en dat niveau zakt niet.de olie die eergisteren juist ververst is zag gewoon zwart (zoals normaal denk ik)het is wel zo eens de temperatuur op 90 staat zakt ie niet meer tot de ventilator opspringt, dan zakt ie 1 streepje, maar na een tijdje staat hij veer op 90.qua olieverbruik, toen ik de wagen kocht stond de pijlstok op max, en 2500km verder is het oliepijl 3mm gezakt.is dat overdreven veel of normaal?hetgeen ik ook nog ogemerkt had; als je voor de wagen staat hangt er onder de zwarte kap die over het motorblok zit een grote klep (vanboven aan het blok). daar komt een klein beetje zwarte olie uit.ik weet niet of dat erg is?
Mvg. Wouter
20 jaar
Lijkt mij dus niets mis mee, zou gewoon doorijden met deze auto en nix aan doen. Olieverbruik is niet extreem zo te zien.
succes ermee
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar