Audi S8: s8 automaat in noodloop na revisie

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 4.2 40_V Kat. (4D2) (265kW) AQH

Geachte lezers,

Ik ben bezig met een S8 waarvan de bak gereviseerd is. Nu heb ik de bak weer gemonteerd en zit ik met het volgende probleem. Als je begint te rijden schakelt de automaat normaal, alleen valt het op dat bij gas los er nogal klappen op de aandrijflijn gegeven worden (lijkt vanachter te komen). Na een tijdje rijden gaat de automaat in noodloop en staat deze in een hoge versnelling. Motor uit en aan en dan is het noodloop gebeuren eruit, maar dan klapt de aandrijving er hakkelend in vanaf 2000 toeren. de auto kruipt dan ook niet meer.

Op advies van het revisiebedrijf de bak eerst koud gevuld, daarna de motor gestart en in park de bak verder gevuld. Als het goed is gaat er 9 liter olie in, maar ik heb er op deze manier 10 liter ingekregen. Mischien dat die 9 liter de normale vulhoeveelheid is en de bak is nu natuurlijk helemaal leeg geweest.
Vanochtend met audi gebeld en deze geven weer een andere vulprocedure: eerst koud vullen, dan motor starten en alle versnellingen door en weer bijgvullen, als de bak handwarm is motor uit en overtollige olie weer weg laten lopen. Dit gedaan maar zonder resultaat.

De 1e keer uitlezen gaf deze de volgende storingen P1857 lastsignaal foutmelding van motorstuurapparaat en P0730 schakelstand beweging automaat foutieve overbrengverhouding. De 1e storing blijft na wissen weg, de 2e storing is degene die steeds terug komt. Na wat googlen lees ik dat de 2e storing of te maken heeft met een foute hoeveelheid olie, of dat de bak versleten is. Het 1e lijkt mij het meest aannemelijk.

Ik ben nu dus op zoek naar de juiste vulprocedure voor deze (ZF) bak. liefst inclusief temperaturen waarbij gepijld kan worden. Of dat iemand mischien andere ideeen heeft.

PS, de bak is op advies van het revisiebedrijf gevuld met ATF Dextron 3.

Groeten Erik.

02erik02

Geplaatst door 02erik02 (0) PRO , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi S8? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

2 Reacties

johndoornbosch (0) PRO, 13 jaar geleden

Het ATF-peil wordt bij de ATF-controleplug gecontroleerd.
◆ Het ATF-peil is correct wanneer bij een ATF-temperatuur tussen 30 ° en 45 °C 1)bij de ATF-controleplug nog juist enige ATF te voorschijn komt (door stijging van het vloeistofpeil bij verwarming


Vulhoeveelheden
Planetaire bak
Automatische versnellingsbak

Nieuwe vulling
9,8 l
01L

Verversen
ca. 3,5 - 4 l 1) 3)


Smeermiddel
ATF 2)



1) Bij uitbouwen van ATF-carterpan tot maximaal 4 l.

2) Er mag uitsluitend ATF G 052 162 .. worden bijgevuld en er mogen geen additieven worden gebruikt! Kleur: kleurloos tot geel.


gr john

02erik02 (0) PRO, 13 jaar geleden

De auto is eindelijk klaar, het bleek dat de computer van de automaat zijn adaptiewaardes niet meer wilde resetten, hierdoor liepen de drukken in de automaat te hoog op en ging deze in noodloop. Computer vervangen en het probleem is opgelost.

Groeten Erik

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi S8 of stel zelf een nieuwe vraag.