hoi,
kan iemand me helpen? als ik tijdens rijden gas geef of ik rijd in een hoge versnelling met een laagtoerental schud de auto extreem ene keer voor mijn gevoel erger als de andere keer maar is altijd wel waarneembaar ook als ik de koppeling snel laat opkomen dan lijkt het of er een motorsteun los zit want elke keer hoor je een soort geklapper alsof de motor heen en weer beweegt. soms ook bij het aanpakken van de motor en uitzetten ervan.
alles wat ik dacht dat het kon zijn is vervangen schokbrekers, binnenste homokineten, stuurstangen, draagarmrubbers, remschijven, motorsteunen, dinamo, multiriem + spanrol.
de motor of iets schud heen en weer gevoelsmatig.
bij stationair iets een schommeling in het toerental en bij normaal afremmen is het net of mijn remmen op een bepaald punt aanlopen niet zoals bij kromme schijven maar net of het slingerd.
Ik hoop een beetje duidelijk te zijn maar het is moeilijk omschrijven wat ik voel aan de auto.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
koppeling?
Rij je niet gewoon onder zijn toeren ? ( hoge versnelling / laag toerental )
15 jaar
nee koppeling slipt niet ofzo het is net of er ergens speling zit als ik de wielen van de grond heb en in de versnelling zet en dan draai snel vooruit en met een ruk achteruit klakt het en zit er spelling onderling in die klak komt uit de wisselbak
nee en ik rijd niet onder zijn toeren als ik gewoon rijd en druk de koppeling in dan beweegt er iets lijkt wel de motor die heen en weer beweegd schudden deed ie alleen bij optrekken maar nu inmiddels altijd. de ene keer heftiger dan de andere keer
alvast bedankt.
15 jaar
t'zou heel goed kunnen zijn dat de kabelboom van de pompverstuivers defect is . die zit onder het kleppen deksel, kost zo'n 65euro bij de dealer .
2 massa vliegwiel
15 jaar
2 masa vliegwiel waar zit deze en weet je zeker dat het dit is ik heb het probleem vaker gehoord
welke funktie heeft dit ding en kan ik er makkelijk bij ik doe meestal alles zelf aan de auto geeft dit ook een schommel in de motor bij starten en uitgaan van de motor bij voorbaat dank
15 jaar
dit is je vliegwiel waarop je koppeling zit gemonteerd dan moet de bak eraf dan de koppelingsset dan kom je bij je vliegwiel en inderdaad als deze kapot is heb je deze symptomen,en de functie van dit ding is om schokken bij wegrijden op te vangen het alom bekende systeem heeft een vast vliegwiel en veren in de koppelingsplaat om de schokken op te vangen bij dit system hebben ze de veren uit de plaat gehaald en een systeem in je vliegwiel ontwikkeld die deze functie vervangt en is inderdaad een grote trubbelaar bij veel auto's
15 jaar
maar als ik de versnellingsbak eraf haal dan kom ik toch het hoofd vliegwiel tegen waar ik tegen aan kijk
ik zal het wel niet goed hebben mmar ik kan m e wel in het antwoord vin den ik heb alles al vervangen wat er mee te maken kan hebben dus wie weet weet je ook of het duur is om tevervangen ik doe het zelf en zal dan ook de koppeling drukgroep en lager meenemen. of kan ik de auto beter inruilen. bvd dennis
15 jaar
Beste Dennis
Indien je een juiste / goede diagnose had laten stellen waren je een hoop kosten bespaart gebleven.
Dus nu niet meer vragen of iets duur is ;) de nu al gemaakte kosten had je deels zelf in de hand.
Gr. paul
juist,,je hoofdvliegwiel is je 2-massa vliegwiel daar zit een systeem in verwerkt wat schokken opvangt echter gaan deze graag kapot als je alles eraf hebt en op je vliegwiel kijkt pak dit maar eens beet en draai er maar eens aan links en rechtsom dan hoor je dit wel klakken en ook bij een nieuwe hoor je dit alleen is bij een kapotte het zaakje te ver uitgeslagen anders typ maar eens in bij google 2 massa vliegwiel kun je het een en ander uitzoeken,en inderdaad dit is een duur onderdeel varieert links en rechts maar tel maar gerust op 500 of meer
15 jaar
Hoi, Paul ik ben het met je eens maar er waren veel van deze onderdelen erg aan vervanging toe. ik vind dat audi en alle merken en types die hier mee te maken hebben erg zwak in de draaiende delen het kan aan mij liggen maar het is geen toeval dat er zoveel zelfde soort klachten zijn.
Robby das zeker geen kattepis + de kopeling er nog bij alleen die kost me inkoop al tussen 3 en 4 honderd euro
dat heb ik weer ik zal ook ff googlen.
15 jaar
Robby, inmiddels worden er gewoon weer geveerde platen toegepast op voertuigen met een 2-delig vliegwiel.
Wat heeft de auto gelopen? Levensduur van een 2-delig vliegwiel in een TDI is ong 1,5 tot 2 ton afhankelijk van de berijder. Het is gewoon een slijtage onderdeel, echter geen goedkope...
ik was er wel bang voor de auto heeft om en nabij de 2 ton gelopen ik meen 203.000km
ps ik heb contact met pon gehad hierover want het komt zoveel voor dat het een probleem van audi is vind ik. Deze heeft me doorverwezen naar de dealer om zo tot een oordeel te komen.
maar ja ik weet nu al wel waar dat na toe gaat leiden.
bedankt iedereen voor de hulp voor zover.
15 jaar
[quote=deli]het komt zoveel voor dat het een probleem van audi is vind ik. Deze heeft me doorverwezen naar de dealer om zo tot een oordeel te komen[/quote]
Niet alleen Audi....., veel meer merken hebben en kennen dit probleem.
Gr. paul
[quote=paulkelder][quote=deli]het komt zoveel voor dat het een probleem van audi is vind ik. Deze heeft me doorverwezen naar de dealer om zo tot een oordeel te komen[/quote]
Niet alleen Audi....., veel meer merken hebben en kennen dit probleem.
Gr. paul[/quote]
Is geen probleem, maar een slijtage onderdeel.
Ik weet niet of je de onderhoudshistorie kent van de Audi? Wat namelijk ook kan, is dat er bij het vervangen van de koppeling en vliegwiel (indien dit dus ooit gebeurt is), een conversie kit van Valeo gebruikt is. Hiermee vervang je het 2-delige vliegwiel voor een vast vliegwiel. Een goedkopere oplossing namelijk, maar kan soms voor problemen zorgen.
nee ik weet de historie ook niet ik kreeg de auto toen er 162.000km opstond maar dat vervanging setje van valeo
kan het hem daar dan inzitten en als het dan zo is dan had ie toch ook al zo`n probleem anders vervang je hem niet toch?
andere vraag kan ik hem zelf daarmee vervangen of is het een lap middel ik bedoel is het een tijdelijke oplossing of kan ik zelf zo`n vervangsetje gebruiken of moet in orgineel bestellen.
15 jaar
Met zo'n setje vervang je het 2-delig vliegwiel voor vast. Financieel aantrekkelijke oplossing, scheelt maar zo 200 euro of zelfs meer. Probleem is, dat het 2-delig vliegwiel een functie heeft: trillingen van de motor opvangen. Een vaste kan dat niet.
Ik zeg niet dat dit de veroorzaker is, maar dat het wel mogelijk is.
Via een forum diagnose stellen op basis van 'gevoels'info is lastig. Gewoon een monteur naar laten kijken. Vrees wel dat het het vliegwiel is. Of het nu een vaste is wat er niet in thuishoort, of een 2-delige die gewoon versleten is.
In beide gevallen wordt het repareren (en een dure ook). Indien je de boel moet laten vervangen, niet beknibbelen en gewoon weer een 2-delig vliegwiel monteren.
Helaas, zoals gewoonlijk hangt aan ieder voordeel ook een nadeel......
Het 2 massavliegwiel is voor deze motor gemaakt en neemt dermate veel oneenparige draaimomenten op zodat de constructie van versnellingsbak lichter uitgevoerd kan worden. Doel van het 2 massavliegwiel is bij ontstaan van versnellingsbakgeluiden, zoals versnellingsbakratelen, trillingen bij lastwissel en het dreunen van de carrosserie deze trillingen zo dicht mogelijk bij de bron te dempen en te scheiden van de aandrijflijn. Het absorbeert met zijn geïntegreerd veer/dempingsysteem de oneenparigheid, met als resultaat vermindering van geluiden en trillingen, dus meer comfort en minder slijtage.
Gr. paul
[quote=Wauter]Met zo'n setje vervang je het 2-delig vliegwiel voor vast. Financieel aantrekkelijke oplossing, scheelt maar zo 200 euro of zelfs meer. Probleem is, dat het 2-delig vliegwiel een functie heeft: trillingen van de motor opvangen. Een vaste kan dat niet.
Ik zeg niet dat dit de veroorzaker is, maar dat het wel mogelijk is.
Via een forum diagnose stellen op basis van 'gevoels'info is lastig. Gewoon een monteur naar laten kijken. Vrees wel dat het het vliegwiel is. Of het nu een vaste is wat er niet in thuishoort, of een 2-delige die gewoon versleten is.
In beide gevallen wordt het repareren (en een dure ook). Indien je de boel moet laten vervangen, niet beknibbelen en gewoon weer een 2-delig vliegwiel monteren.[/quote]
Weer een gevalletje klok en klepel.............
De 5-bak kan altijd voorzien worden van een vast vliegwiel zonder klachten of bijwerkingen (6-bak is een compleet ander verhaal), sterker nog, deze combinatie (02A bak, dwarsgeplaatste motor) word notabene door VAG bij de zwaarder te belasten motor/5-bak zelf gebruikt! Ook bij sommige Seats (bj.'99) en de eerste Audi A3 AGR, alsmede al de eerder geleverde Passat's, Corrado,enz.
De set van Valeo vindt ik geen aanrader, echter een origineel (vast)vliegwiel i.c.m. bijv. een Sachs koppelingsset doet het zeer goed. Verhalen over brekende priseassen, krukassen e.d. zijn echt flauwekul.
Jos.
Bedankt iedereen voor de oplossingen ik ga met de auto bezig ff een paar dagen wachten tot ik de poen bij elkaar heb om eerst die verrekte koppeling te kopen want die gaat er sowieso nieuw in als ik het toch los moet halen. en dan dat (massel ding) massa ding.
15 jaar
[quote=deli]Bedankt iedereen voor de oplossingen ik ga met de auto bezig ff een paar dagen wachten tot ik de poen bij elkaar heb om eerst die verrekte koppeling te kopen want die gaat er sowieso nieuw in als ik het toch los moet halen. en dan dat (massel ding) massa ding.[/quote]
Haal dan eerst de koppeling eruit en ga dan pas kijken wat je nodig denkt te hebben aangezien wanneer je het tweemassa vliegwiel wel stuk is en je wilt er een vast exemplaar inzetten hier een ander type koppeling bij hoort.
Jos.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.
15 jaar