close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Audi Tt: simpele vraag over lambdasensor

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: ajq 1.8 20v t fwd

Hallo allemaal,

Ik heb een audi tt. De auto rijdt verder prima, geen schommelingen in toerental of in houden. km stand 180.000, orginele motor behalve k&n

Maar ik heb het idee dat de auto toch teveel brandstof gebruikt. Ik heb zelf beschikking over vagkom, dus ik heb even een log gemaakt om te controleren of mijn lmm nog goed is.

Het blijkt dat deze nog goed aan de waarde zit.

Maar ik heb twijvels over mijn lambda sensor. De auto loopt een beetje rijk volgens het onderstaande tabel, en daarom vraag ik me af of deze misschien kapot zou kunnen zijn.

Ik heb al even gekeken wat een nieuwe kost, en dat is zo'n 140 euro.
[img]http://i50.tinypic.com/10h1rfq.jpg[/img]

Bij het uitlezen komt de volgende storing naar boven: 16514, ofwel lambda sensor.

Ik heb de volgende vragen:
-Ik heb niet echt veel verstand van lambda sensoren maar loopt mijn auto nu te rijk?
-Zou het zin hebben de lambda te vervangen?
-Binnen welke waardes zou het moeten liggen? toch tussen 0,8v en 1,0v?
-Is het zo dat bij vol gas de lambda niet werkt, maar dat de computer het kenveld van de computer pakt voor brandstof/cq onsteking? (ofwel dat ik eigenlijk niet naar de waarde van dit tabel mag kijken?)

graag hoor ik van jullie

mvg peter

Geplaatst door

peter139 (0)

al 14 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Auto moet verhoogd stationair lopen om een fatsoenlijke lambdameting te kunnen krijgen. 100% Trottle heb je helemaal niets aan, dan loopt hij altijd veel te rijk.

Nieuwe meting doen, warme motor, 1000 toeren en dan moet de lambda ongeveer elke seconde wisselen tussen 0,1 en 0,9 volt. Als dat zo is, is de regeling in orde.

hellbat 0
badge

12 jaar

Bij deze storing eerst controleren of er vacuumlekkages zijn, evt de gasklep reinigen en in de basisstand zetten met vagcom.



Gr John

Het grafiek is maar een gedeelte van het ritje die ik gemaakt heb. de lambda pendelt tussen de 0,1 en 0,8 volt bij normaal rijden.

Ergens moet de oorzaak liggen van het hoge verbruik. Ik rijd zo'n 1:8-9 met de auto bij gemiddeld gebruik.. Bovendien heb ik het idee dat de auto minder vermogen heeft als een half jaar geleden.

Vandaag heb ik de bougies vervangen door zogenmaamde ngk platium. Het heeft helaas geen verschil opgeleverd.

Of zou het ergens anders in kunnen zitten?

peter139 0

12 jaar

Die log heb je niets aan, lmm stationair controleren en dan moet de waarde tussen de 2 en de 5 mg/s liggen, indien hij dicht bij de 2 staat kan je er al vanuit gaan dat hij versleten is.
In dit geval ook controleren op vacuumlekkages en of de gasklep vervuild is, indien deze niet in zijn 0 stand komt heb je in principe ook vacuumverlies.




Gr John

die log zou je wel iets aan kunnen hebben, mits de temperatuur inlaatlucht er ook in vermeld staat. Dan zijn er wel rekenprogrammatje's te vinden waarmee je de waarde's in g/s kunt uitrekenen bij 100% trottle om te kijken of de lmm ook op die toerentallen de juiste waarde's geeft. Boost en/of vacuumwaardes kun je ook gebruiken als de gasklep niet 100% geopend is.

Trouwens, nu ik even teruglees, WAT voor K&N heb je erinzitten ????? als het er 1 is die je moet olie moet insmeren is de kans inderdaad groot dat de LMM defect is.

hellbat 0
badge

12 jaar

Dank jullie voor de reacties tot dusver!

Ik heb wel een open filter van k&n, ik weet dat dat niet goed is ivm olie.

Ik heb de log gemaakt omdat ik dit had gevonden:
http://www.wak-tt.com/vagcom/vagcomamm.h... en http://www.gerritspeek.nl/vag-com_lmm-be...
Als je dit zo leest is de lmm nog wel goed.

Mbt to vacuum zit het wel goed, zo'n 2 maanden gelden heb ik een druktest gedaan en alles onder druk van 1 bar gezet (inlaattraject), geen lekken toen. Ik heb ook een drukmeter in de auto en die geeft bij ''vol gas'' 0,85 bar aan ik denk dat dat wel aardig goed is.

Gasklep calibreren heb ik nog niet gedaan, maar dat heeft toch niks met het tekort aan vermogen/hoog brandstof verbruik te maken? ik zal dit mogen ook even doen met vagkom.

Is er ook een test waarmee ik kan controleren of de lambda nog goed is? Want mede door de fout, twijvel ik of deze goed is.

gr

peter139 0

12 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.