Hoi
Ik heb een vraag mbt geratel in de wielophanging van mijn audi TT. vergelijkbaar met een golf 4. Ik zal het probleem eerst even uitleggen.
Het probleem is het ergst als de motor koud is. Ik woon naast een klinkerweg en elke ochtend als ik wegrij rammelt het als een gekke. Het probleem heb ik al een half jaar, maar ik kom er niet meer uit. Namate de motor warmer wordt, en onderdelen uitzetten lijkt het probleem minder te worden maar nog wel steeds aanwezig.
Mijn TT is voorzien van een schroefset (verlagingset). Deze heb ik nieuw gekocht en zit nu zo'n 15000km onder de auto. Een half jaar geleden heb ik er een nieuwe koppeling + andere versnellingsbak onder gegezet omdat de oude kapot gelopen was. Hier gelijk nieuwe olie in gedaan, en de bak schakelt gewoon goed.
Wat heb ik geprobeerd te doen:
Alles is vervangen met originele vw/audi onderdelen.
-toplagers
-voorpootrubbers (van een seat leon cupra, want deze zijn iets harder)
-stabilisatorstangetjes zaten bij de schroefset en zijn speling vrij.
-stabilisatorstangrubbers (op het subframe , trouwens een hel om te monteren :) )
-nieuwe rubberen draagarmbussen (ingespeerd met vet)
-nieuwe axiaallager tbv stuurstangen (bijde kanten)
-fuseekogels zijn nog goed net als de stuurkogels. (voel geen speling)
zoals jullie zien al een hele waslijst met onderdelen en het probleem is nog niet opgelost..
Voor de rest heb ik alle bouten en moeren in de motorruimte gecoltroleerd, alsmede van het subframe. Ook de uitlaat tikt nergens tegen aan.
Ik heb zelf al een beetje speurwerk gedaan en kwam tot mogelijke oorzaken:
Teveel speling in de aandrijfassen: gecontroleerd en er zit inderdaad wel een beetje speling in.
Ruime wiellagers: Verklaarbaar want bij opwarmen wordt het geluid wel minder, verder geen gebrom of getik op de krik is er geen speling voelbaar.
produktiefout in schroefsetdempers? zou kunnen.
wat denken jullie waar ik moet zoeken? of zie ik iets over het hoofd?
Ik kom er niet echt meer uit en wordt er zolangzamerhand een beetje gek van. hulp is welkom.
mvg peter
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij de golf 4 kwam het weleens voor dat de wiellagers in de fuseebehuizing "rammelden".
Dit is niet op de brug waarneembaar.
Gr Erik
Je bedoelt dat het lager los in het fusee zit (en eventueel meedraait?
En wat is de oplossing hiervoor?
12 jaar
[quote=erik2819]Bij de golf 4 kwam het weleens voor dat de wiellagers in de fuseebehuizing "rammelden''[/quote]
Van dit bovenstaande heb ik nog nooit van gehoord of meegemaakt.
Dat wiellagers rammelen in het fuseestuk lijkt mij ook onmogelijk omdat het wiellager geheel zit opgesloten en het een geperst deel betreft.
Gr. paul
Heb reeds gisteren ook al een antwoord gegeven op dit probleem , misschien vonden ze het een dom verhaal en daarom verwijderd.
Het is niet het katalisator element wat toevallig rammelt.
Gebeurt trouwens regelmatig dat reacties verdwijnen?
nee cat zit er niet meer onder :)
Ben verder wezen zoeken van het weekend heb de aandrijfassen gecontroleerd en voorzien van nieuw vet. Helaas geen resultaat.
Verder heb ik de motorkap even afgesteld kreeg het idee dat deze kon rammellen.
Ben er nog steeds niet achter we zoeken verder..
12 jaar
goed we zijn een stap verder....of terug.
Vandaag begaf het stuurhuis het, ofwel allemaal olie aan de bestuurderskant langs het rubber. Vanavond het stuurhuis eronder weg gesleuteld viel trouwens enorm mee. Alles gedemonteerd en het bleek dat het stuurhuis ruim is. Veel roest op de stuurstang waardoor de keering het begeven heeft. Bovendien kon ik de stang in het huis vel 3-4mm heen en weer bewegen... Er zat altijd voor het gevoel al speling in het stuur vooral als je stil stond met de motor uit. De vrije slag was best groot.
Hopelijk is dit de oorzaak :)
[img]http://i45.tinypic.com/34o3ts8.jpg[/img]
let vooral op het linker gedeelte -veel roest-
[img]http://i48.tinypic.com/35ktw6u.jpg[/img]
Morgen weeten we of dit de oorzaak was.
mvg peter
12 jaar
zo we zijn nu een week verder en het probleem is nog niet opgelost.
Ik dacht dat het wellicht in het stuurhuis zou kunnen zitten, maar na vervanging van het stuurhuis blijkt dat dit nog niet de oorzaak.
Zelf denk ik aan de versnellingsbak, het zou me niks verbazen.
We blijven voorlopig gewoon doorijden.
12 jaar
Je hebt van alles al vervangen.
en je hebt de auto verlaagd.
Hoe zijn je schokbrekers? Zijn deze destijds aangepast aan die lagere schroefveren? Wat is de staat van je schokbrekers.? D-ie kunnen ook weleens een ´bonkerig´ geluid produceren.
Goede tip
Echter heb ik in januari een kompleet nieuwe schroefset gekocht van het merk fk. Dit zijn veren en dempers. het kan zijn dat ik gewoon te laag rijdt, misschien is dat wel het probleem. Echter is er genoeg veerweg tussen bumpstop en schokbreker.
Ik probeer al tijden te verzinnen wat het nu kan zijn. Zoals gezegd is het het meest aanwezig bij koude motor en een klinkerweg. Laast reed ik met warme motor over een klinkerweg en toen hoorde ik het ook maar veel minder erg. ik moest dus echt goed luiteren. Dat is toch gek want als er ergens speling zou zittten in de ophanging dan zou de motortemperatuur geen verschil moeten maken.
Het is dus iets wat in koude toestand veel speling heeft en in warme toestand haast geen speling.
er zijn nu 2 dingen wat het zou kunnen zijn denk ik
-aandrijfassen
-versnellingsbak
om deze onderdelen maar ''even'' te vervangen vind ik te ver gaan.
zodra ik het vind post ik het hier.
12 jaar
Hallo, heb onderstaande oplossing gevonden op een audi forum.
Hopelijk ben je er iets mee
Reactie van: Sv_toska, datum: 7 mei 2012
Antwoord: Het gekraak komt van de verroeste ophanging van de stabilisatorstang, de koperen bus gaat ruimer zitten. Het probleem is bekend bij Audi. Ipv. een nieuwe stang a 80 euro ex montage, is het beter om de oude stang van de koperen bus te ontdoen en de roest weg te halen, met hamerite insmeren (goed laten drogen!) en een andere ophangrubber monteren van de 98-er TT, (19mm) 1J0 411 314 R (7,90/Stk), deze is nauwer.
Valt me keer op keer op dat er deskundigheid mist bij de VW/Audi werkplaatsen, altijd gissen en kosten maken... daarom zoek ik principieel de dealer vlak over de grens in Duitsland op, goedkoper en kwalitatief betere service en advies.
Groetjes
12 jaar
Hoi pierre,
Dank je voor de tip. Ik heb de bewuste rubbers al eens vervangen door 19mm exemplaren (mijn stabilisatorstang is 20mm). Ik heb dus al de aangepast versie onder de auto zitten (dit was een terug roepactie van audi destijds.)
Op de stabilisator zit wel een aanslag, zodat de stabilisatorstang niet zijdelings kan verplaatsen. Dit heb ik echt nog nooit goed gecontroleerd of dit wel degelijk bevestigd zit. Ik heb wel zitten denken om deze stabilisatorstang er even tijdelijk onder weg te halen om te kijken of hier misschien toch het probleem in zit. Echter moet het subframe dan weer los.. maar het is het controleren waard. 9 van de 10x is het gerabbel bij een tt te weiten aan de stabilisatorstang.
12 jaar
Je kunt de stabilisator ook loskoppelen bij de schokdempers en dan de stabilisator tijdelijk even vastzetten met kabelbinders o.i.d.
Gisteravond de stabisatorstangetjes vervangen door de orginele. Bij de schroefset zaten kortere (-6cm) geleverd. Het geluid is helaas nog hetzelfde.
Ook even de stabilisator gecontroleerd op advies van pierre
linkje http://www.tt-eifel.de/index.php?id=66,0...
Mij stabilisatorstang heeft deze ''bussen'' niet dus daar komt het ook niet vandaan.
Vanavond zal ik de stabilisator helemaal loskoppelen om 100%uit te sluiten dat het hier in zit.
Verder kreeg ik van iemand de tip om mijn motorsteun naar het subframe eens te controleren. Deze heb ik nog nooit bekeken, vond het wel een goede opmerking.
12 jaar
nou eindelijk het probleem gevonden:
Het zat hem toch in de schokdempers van de verlagingskit. Deze schokdempers zijn apparte dempers, die je in het huis van de schroefset schuift. Bovenop zit een soort moet waarmee je alles opsluit. Het probleem is dat de dempers kwa diameter te klein zijn t.o.v de schroefset behuizing. Ofwel de demper zat te rammellen in de behuizing.
Bij het starten van de koude auto waren de schokdempers koud, waardoor er zoveel speling opzat, zodat het kon rammellen. Na een stukje gereden te hebben warmen de dempers op (de energie van de oneffenheden van de weg worden omgezet in warmte) waardoor de demper iets uitzet en de demper spelingsvrij in de behuizing zit.
Ik heb het opgelost met tape en kit, puur om de speling op te vullen. Het resultaat is dat het gerabbel eindelijk na lang zoeken toch weg is.
12 jaar
Mooi dat het uiteindelijk toch gevonden is. Succes verder
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar