Audi A4: Slecht lopen/Probleem met LPG-computer?

Bouwjaar: 1999

Het gaat hier om een Audi A4 1.8-20V (motorcode APT) met een Necam G3 LPG installatie. Hierbij doet zich het volgende probleem voor: bij koude motor loopt hij zeer onregelmatig, het lijkt alsof hij op slechts 3 cylinders loopt en heeft weinig trekkracht (zowel op gas als lpg).

Uitlezen van de computer gaf aan dat de lambdasonde niet werkt en de magneetklep voor de tankontluchting niet werkt, hoewel beide in orde zijn. Na wissen van deze storingen blijven ze weg zolang de auto op benzine loopt, echter na overschakeling op lpg komen beide storingen weer terug.

Het lijkt erop dat de LPG-regeleenheid geen signaal doorgeeft aan de benzine-computer. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

Erik2793

Geplaatst door Erik2793 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A4? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

blijegeit (0) PRO, 18 jaar geleden

een defecte regeleenheid?! ;)

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Eerst zorgen dat tie op benzine weer goed loopt, want op gas neemt tie de storing gewoon over.

audia4 (0) PRO, 18 jaar geleden

Luchtlekkage in inlaattraject, meestal mondje van de carterontluchting onder de inlaatbochten. Gaat bij bijna alle auto's ooit stuk, waar hij van kunstof in rubber slang overgaat, aan de onderzijde. (dus niet zo te zien)
Even met remmenreiniger op spuiten bij statinonare loop en je hoort aan de motor of hij lek is of niet.

Erik2793 (0), 18 jaar geleden

Bij deze nog een update over het probleem.

Inmiddels is na onderzoek bij de dealer gebleken (oa. compressiemeting) dat zeer waarschijnlijk een of meerdere inlaatkleppen niet meer goed sluiten vanwege een verbrande klepzitting of de klep zelf. Hierdoor 'blaast' de motor terug het inlaatsspruitstuk in. Een compressietest bevestigde dit (nog maar 4 bar op de 4e cylinder).

Verdere navraag bij de dealer leverde op dat sinds enkele jaren Audi zelf niet meer achter het inbouwen van LPG-installaties staat, deze worden zoieso niet meer vanuit de fabriek af ingebouwd. Bij achteraf inbouwen vervalt alle aanspraak op de garantie als er motorische schade ontstaat als gevolg van het rijden op LPG. De 1.8-20V motoren blijken zeer gevoelig voor een LPG-installatie te zijn. Bij de verkoop wordt hier echter vrijwel nooit op gewezen !!

De oplossing van het probleem is dus het plaatsen van een gereviseerde cylinderkop door een revisiebedrijf (dus niet door de dealer zelf...)

Het overige probleem mbt de foutcodes in de computer was volgens de dealer normaal... Ik kan me dat echter niet voorstellen, maar dit wordt nog nagevraagd bij de LPG-installateur.

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Inmiddels staan er weer Audi's bij Vialle en Teleflex voor het ontwikkelen van gassystemen in opdracht van de importeur. Ze moeten er bij Pon niet aan denken orders mis te lopen omdat ze geen autogas kunnen aanbieden. Zo zie je maar niets is zo veranderlijk als de mens.

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Wat is trouwens de kilometerstand van die APT? De 1.8 20V staat namelijk niet bekend als overgevoelig voor autogas. Dat zijn eerder de 1.6 motoren in de Audi's A4 en VW Passat.

Erik2793 (0), 18 jaar geleden

Km-stand is 178000, hiervoor hebben we zelf ook een A4 1.6 (uit '96) gehad, ook op LPG, deze heeft nooit problemen gehad en had een km-stand van 220000.

primera p11 (0), 18 jaar geleden

Maar 178.000km is toch heel netjes voor een auto op gas met de originele kop?.
Als de klepzittingen zijn ingebrand worden in de revisiekop hardere zittingen geplaatst, zodat deze bestand zijn tegen de hogere verbrandings temperaturen.
Dit zijn ook de kosten waar je rekening mee moet houden op gas.
Maar net wat hakeem zegt, nu gas weer aantrekkelijk word kan er plotseling weer op gas gereden worden met behoud van alle garanties.
Gasautos zijn weer de meest gezochte autos op occassion sites.
Benzine en diesel is niet leuk meer om op te rijden.
Maar niet te veel op gas gaan rijden, want dan gaan ze dat weer duurder maken.

willemhs (0), 18 jaar geleden

Hakeem, je schrijft dat de 1.6 motoren bekend staan om problemen op G3. Geld dat ook voor een A3, ik ben namelijk op zoek naar een A3 op lpg. En ik dacht juist dat ik dan voor de 1.6 moest gaan omdat de 1.8 eerder verbrande kleppen heeft (ivm die 20 kleppen)

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.