auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Slecht schakelen in 1e versnelling en variabel aangrijpen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 TDI 90 pk

Hallo,

Ik heb de volgende problemen met mijn A3 met 228.000 op de teller:

1) Weigert soms vanuit stilstand in z'n 1 te gaan (koppeling volledig ingedrukt). Ik moet vaak de koppeling loslaten en opnieuw proberen om hem in z'n 1 te krijgen. Dit gebeurt ook wel eens als ik vanuit stilstand in z'n achteruit schakel.
2) Al ik de koppleing loslaat bij optrekken in z'n 1 pakt deze vrijwel altijd geleidelijk, maar soms ook met een schokje (hij pakt direct en te gretig)
3) Schakelt enigszins houterig van 4 naar 3 bij terugschakelen.
4) Er zit een kleine speling op de pook als deze in z'n versnelling staat.

Ik heb niet de indruk dat de koppeling slipt, want door de handrem trekken of volgas is geen probleem en levert geen slip-effect op. Is er iets met mijn schakelmechanisme (slijtage, uitlubbering, etc). Wat is jullie advies? Nieuwe bak / koppeling en wat gaat dit grapje kosten? Alvast bedankt.

Geplaatst door

Dead Silence (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dead Silence, ik heb dit probleem gehad met mijn Passat TDI. Bleek dat het toplager in het vliegwiel helemaal aan gort was en dat de drukgroep eveneens ten einde was (allemaal loszittende dempingsveren) Dit was een koppeling van het merk LUK, geplaatst door de dealer en heeft het nog geen 90.000 km uitgehouden! Omdat het duidelijk NIET aan mijn rijstijl ligt, ik GEEN zware aanhangwagens trek en geen zin had in weer zo'n LUK-ding, meteen maar eentje van SACHS erin gezet. Nieuwe koppelingsplaat, drukgroep en toplager en mijn probleem was weer over.
Het lijkt er dus op dat jouw koppeling niet vrij komt. Hierdoor krijg je dat hakerige schakelgedrag.

Santa 0

18 jaar

Hallo Santa,

Bedankt voor je info, al word ik hier niet blij van. Wat koste je dat grapje? Een euri of 1000?

Dead Silence 0

18 jaar

Daarmee zit je niet ver uit de buurt..

Santa 0

18 jaar

[quote=Dead Silence]Hallo Santa,

Bedankt voor je info, al word ik hier niet blij van. Wat koste je dat grapje? Een euri of 1000?[/quote]
dat zal jou nog best mee gaan vallen, voor rond 700,- is het wel weer klaar.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Nou, dat valt dan alweer zo'n 300 euri mee, of niet?

Santa 0

18 jaar

Yo Santa en Paul,

Dat valt mij nog mee. Als ik er dan weer een paar ton aan kilometers tegenaan kan, is mij dit het geld zeker waard. nogmaals bedankt voor jullie reacties.

Paul, nog een vraagje, Santa geeft in z'n eerste reply aan dat er aanzienlijke kwaliteitsverschillen in de koppelingen zitten. Welke is de beste? Die Sachs? Welke is uberhaupt de orginele voor de bak van mij?

Dead Silence 0

18 jaar

Hi Dead Silence, ik heb die Sachs koppeling er op advies van Paul in gezet.....
Die van LUK schijnen nogal eens voor trillingsproblemen te kunnen zorgen. Ik HAD een goed werkende koppeling, maar na vervanging bij de dealer door die van LUK, zat ik ineens met een trillende koppeling. Dat zou dus het advies van Paul slechts bevestigen....

Santa 0

18 jaar

Hallo Santa,

Dat is duidelijk. Dan hoeft Paultje niets meer te zeggen. Heb alleen begrepen dat de Sachs een iets zwaardere drukgroep heeft. Hoe zit het met de vermogensoverbrenging?

Dead Silence 0

18 jaar

Zou ik je zo niet kunnen vertellen maar ondervond geen problemen met mijn 90 pk TDI.

Santa 0

18 jaar

[quote=Dead Silence]Hallo Santa,

Dat is duidelijk. Dan hoeft Paultje niets meer te zeggen. Heb alleen begrepen dat de Sachs een iets zwaardere drukgroep heeft. Hoe zit het met de vermogensoverbrenging?[/quote]
ik monteer uitsluitend! valeo koppelingsets (zit sachs in) eerste montage, nooit geen omkijken meer naar, met luk heb ik in het verleden slechte ervaringen opgedaan, die komt er dus niet meer in.

paul,

P. Kelder 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.