Mijn auto, een Audi TT 2.0 TFSI heeft al tijden last van een slechte koude start. Bij de start voel je de motor aanslaan, maar het gaat niet feilloos, pas na een seconde of 5 slaat hij stotterend aan.
Met deze koude temperaturen is het erger geworden. Auto heeft nu een kilometerstand van 61000km en heeft recent een onderhoudsbeurt gehad. Ik tank altijd BP Ultimate en de garage heeft me geadviseerd om eens RON100 bij Gulf (Gulf Challenger benzine) te tanken, toch mag dit niet lijkt me en lijkt het me meer een kwestie van het vervangen van bougies of iets dergelijks.
De auto stottert de eerste seconden, zodra ik wegrij valt het mee en helemaal wanneer deze op temperatuur is. Het inschakelen van de achteruitverwarming zorgt ook voor extra belasting na de start.
Wat kan er mis zijn?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik gok op een brandstof probleem. Te lage druk in de rail of een defecte sensor.
Sensoren zul je koud moeten laten uitlezen en dus de auto de avond van te voren brengen.,
Druk moet je kunnen uitlezen, gewenste en werkelijke druk met elkaar vergelijken.
Overigens, deze motoren zijn gemaakt om op 100 octaan te rijden. Lost je startprobleem niet op, maar hij loopt er wel veel beter.
De temperatuursensor zou nog prima werken, dit is 's ochtends uitgelezen nadat ik de auto de avond daarvoor heb gebracht.
Over welke sensor heb jij het? Dus de bougies en/of de accu kan het niet zijn? Auto is van oktober 2007.
Twee weken terug bij Aral in Duitsland dus 100 octaan getankt, reedt wel gretiger allemaal. De Challenger benzine ook.
14 jaar
Ik denk niet aan de accu, maar om dat uit te sluiten even koud meten met een voltmeter.
Eerst voor het starten, dan tijdens het starten en dan vlak daarna als de motor stottert.
Bougies zou kunnen, maar dan moet er een verkeerd type inzitten.
Sensor waar ik aan dacht is de benzinedruk. Deze motoren werken met een variabele hoge druk.
Ook kan het zijn dat de ecu niet het benodigde voltage (rond de 80 volt) wil leveren voor de bediening van de injectors.
Algemene info over dit soort motoren: http://autospeed.com/cms/title_Direct-Pe...
Wat ik nog vergeten ben te vertellen is dat zodra ik wat elektrische voorzieningen (zoals achter-ruitverwarming e.d.) aanzet na de koude start, dan begint de auto een klein beetje te sputteren.
Vanavond heb ik helaas geen koude start kunnen doen met daarop een voltmeter, maar ik heb de accu zonder de auto gestart te hebben even gecontroleerd. Spanningsmeter (heb momenteel geen digitale) gaf rond de 6 volt aan, de verlichting is dan wel ingeschakeld (coming and leaving home functie, dus staat altijd aan). Zodra de auto is gestart gaf de meter tussen de 6 en 12 volt aan, waarbij het lampje van de 12 volt heel lichtjes brandde. Naar mijn idee is de accu niet echt pluis meer. Kan dat kloppen? Een goede accu moet toch minimaal 12 volt aangeven?
En is dat normaal dat een auto-accu dan na 2 jaar kuren begint te tonen?
14 jaar
Ronny
Volgens mij klopt je meter niet helemaal..
Met 6 Volt zou je licht ten eerste al heel zwak moeten branden, als het nog brand, en starten zit er dan helemaal niet meer in!
Heb je geen multiemeter o.i.d. ?
14 jaar
Vandaag even met de multimeter aan de slag. Zonder de auto gestart te hebben geeft de accu aan: 12 volt, eenmaal gestart 14 volt... gok dus niet dat het aan de accu ligt.
14 jaar
Die waardes zijn dus wel goed..
Heb je ook eens gemeten tijdens het starten ? Hij mag niet onder de 10 - 10,5 Volt komen.
14 jaar
Laatste dagen maar even opgelet. Bij een koude start zet ik de auto vooraf eerst op het contact aan. Ik druk het gaspedaal zo'n 3 keer in en vervolgens start ik de auto. De auto heeft dan minder moeite om te starten. Kan dit een brandstoftoevoer-probleem zijn?
De brandstofpomp is laatst vervangen door een beter exemplaar. Auto is getuned, echter daarvoor had ik ook al startproblemen. De oude brandstofpomp kon in bepaalde toerengebieden niet de juiste brandstofafgifte geven, dit is gemeten op de rollenbank, vandaar dat de brandstofpomp is vervangen.
14 jaar
Intussen een aantal maanden verstreken. De koude start verloopt nog steeds niet feilloos. Het is wel beter geweest. Kan er geen lek zitten in een van de slangen en dat er dus nog ergens lucht zit in een van de leidingen? Het is net als een douchekop die na lang ongebruikt te zijn geweest even moet sputteren.
14 jaar
Getuned zeg je, weet je zeker dat de software 100% goed is ?
Ben zelf ook nog bezig met een KMS, ook problemen met stationair lopen bij koude motor, maar dat luisterd vrij nauw en het moet allemaal goed zijn..
14 jaar
Getuned inderdaad, maar de motor startte ook al slecht voordat hij getuned was.
14 jaar
Het is alweer een tijd terug, maar de auto rijdt nu continue op 100 octaan van Gulf Challenger benzine en ik heb al enige tijd geen startproblemen meer.
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi TT of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar