auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Audi A3: Spanning op koelvloeistof.

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0

Auto geeft steeds waarschuwing dat de kvs. beneden peil staat.,is du s wel op peil.

heb het expansievaatje met de sensor al vervangen maar probleem is gebleven,de sensor bestaat uit twee "voelsprieten die gedeeltelijk ondergedompeld zijn in de kvs.

Op de sensor meet ik een oneindige weerstand,(ook in de megaohm stand),wel meet ik een spanning van 200 mv.

Weet iemand of het klopt dat deze sensor de oppervlaktespanning meet van de kvs en zo aan de informatie van dit nivo komt?
En waar kan het aan liggen dat dit niet juist is?
Misschien door een toevoeging in de koelvloeistof?

Geplaatst door

garage van horne3459 (0)
badge

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Zo gauw als de 2 voelsprieten zijn ondergedompeld gaat de kvs stroom tussen de 2 voelsprieten geleiden.

Ik ga er even van uit dat je ze "droog" gemeten hebt. Dat je op de sensor oneindige weerstand meet klopt, de voelsprieten staan niet in verbinding met elkaar als ze niet in de kvs staan.
Ik weet niet of er G12 kvs in zit anders zou het daar aan kunnen liggen, VAG schrijft dit (G12) voor. Dit is makkelijk te testen. Oude expansie vaatje afdoppen en vullen met G12 en de stekker er op aansluiten. Gaat het lampje dan uit, dan zit er verkeerde kvs in het koelsyteem. Blijft het lampje dan nog branden, de 2 voelsprieten met elkaar verbinden en kijken of het lampje uit gaat.

BjornSP 0
badge

13 jaar

gemeten heb ik met een gevuld expansievat met zo te zien g12,en dan is er een oneindige weerstand.

(meer dan 20 megaohm)

Het gekke vind altijd nog die 200 mv.

er zit toch geen olie bij het koelwater indien wel kan er een verkeerde meting gebeuren

8luna 0
badge

13 jaar

van olie is niets te zien,ik ga binnenkort het koelsysteem spoelen en verversen.laat wel weten wat het resultaat is.

Als je de stekker of de 2 voelsprieten door verbind brand het lampje dan nog steeds?

BjornSP 0
badge

13 jaar

met doorverbinden of loskoppelen brandt het lampje nog steeds.

koelvloeistof is ververst,met g12 en gespoeld.
Ik heb het leeg expansietankje gevuld met alleen water en meet dan een spanning van 650mv.(dus zonder stekker),
gevuld met g12 meet ik 100mv,De voelsprieten zijn dus een anode en een kathode die spanning afgeven.
wanneer de kvs warmer is dan 60 graden is de spanning meer dan 220 mv gaat het lampje uit.

Hoe krijg ik de spanning met koude motor hoger?,of zie ik iets over het hoofd?

update,ben erachter gekomen dat als ik de sensorkabel eraftrek is de melding er direkt, en als ik de kabel doorverbind gaat de melding weg.

gisteren is de melding weggebleven, vandaag geeft hij weer die melding en gaat weg zodra de motor ongeveer 60 graden is.

Dus de melding koelvloeistof heeft in dit geval niet met het nivo te maken,maar wat dan wel?

De koelventilator gaat dan ook op de harde stand draaien.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.