Audi A6 avant: speling hoorbaar tijdens sturen a6 2.4V6 1999

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.4 V6 automaat

hallo,
op mijn A6 (2.4 V6 automaat 1999) zit er een hoorbare speling in de buurt van het stuurhuis als ik naar links of rechts stuur. Voornamelijk als de auto niet rijdt is dit goed hoorbaar : tok - tok , als ik het stuur heen en weer beweeg . Bij stilstand staat er immers de grootste kracht op). Het geluid komt van buiten de auto dus niet vanuit de stuurkolom in de auto.

Er zit een soort demper onder het stuurhuis, wat ook de oorzaak zou kunnen zijn.

ALLE kogels zijn spelingvrij, dit is reeds gecontroleerd.

Wie heeft een vermoeden wat dit zou kunnen zijn ? Speling tussen de tandheugel en het rondsel ? Is dit af te stellen voor dit type ?
Er is weinig ruimte onder de auto ivm de grote automatische transmissie.

Helaas heb ik (nog) geen vraagbaak om het zelf na te kijken.
Alle reacties en of suggesties zijn welkom.

Bas

yeti

Geplaatst door yeti (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A6? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

zit je stuurhuis niet los???zitten de bouten goed vast

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

[url=http://imageshack.us][img=http://img232.imageshack.us/img232/4260/...][/url]
Bekrachtigd stuurhuis afstellen
Bekrachtigd stuurhuis afstellen
Voor het afstellen zijn twee monteurs nodig. De afstelling bij niet-draaiende motor uitgevoeren.

‒ Wagen op hefbrug omhoogbrengen.
‒ Wielen in rechtuitstand.
‒ Bij een te grote stuurspeling is bij het heen en weer bewegen van het stuurwiel (ca. 30° vanuit de middenas) een ratelend geluid te horen.



‒ → De collega-monteur verdraait hierbij voorzichtig de stelschroef -pijl-, totdat het ratelend geluid binnen in de wagen niet meer te horen is.
‒ Proefrit maken.
‒ Let er hierbij op, dat het stuur na het rangeren of na een bocht weer vanzelf, zonder haperingen in de rechtuitstand terugkeert. Zo nodig afstelling corrigeren.

yeti (0), 16 jaar geleden

hallo john,
dat ziet er goed uit. Is deze afstelling SPECIFIEK voor mijn type auto geldig ?
Zit de afstelbout dus aan de bovenzijde ? Druk je hiermee als het ware het rondsel dichter naar de tandheugel toe ?

Kun je de afstelbout vanuit de bestuurderszijde goed bereiken met een sleutel ? Wat voor maat is de stelbout ?

Leidt het punt linksboven in de tekening uiteindelijk naar het stuur ?

Ook zie ik een 4-tal slangen, 2 dikke, voor de stuurbekrachtigingsvloeistof ? En de andere 2 , waar zijn die voor ?

Weer wat geleerd, bedankt voor de tip, super !

Na mijn vakantie ga ik hiermee verder en zal ik een update geven.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=yeti]Is deze afstelling SPECIFIEK voor mijn type auto geldig ?[/quote]
Ja!

[quote=yeti]Druk je hiermee als het ware het rondsel dichter naar de tandheugel toe ?[/quote]
Door de bout rechtsom (iets maar) te draaien is het stuurhuis afstelbaar.

[quote=yeti]Kun je de afstelbout vanuit de bestuurderszijde goed bereiken met een sleutel ? Wat voor maat is de stelbout[/quote]
Afstelling stuurhuis is bij een V-6 slecht bereikbaar, zo uit mijn hoofd zit de voorpijp in de weg.... voorlopig hoef je je niet te vervelen ;

Gr. paul

johndoornbosch (0) PRO, 16 jaar geleden

als je de volledige type code geeft dan kan ik kijken of deze beschrijving klopt

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=john5686]als je de volledige type code geeft dan kan ik kijken of deze beschrijving klopt[/quote]
Waarschijnlijk (uit het hoofd) motorcode ARJ.

Gr. paul

yeti (0), 16 jaar geleden

De motorcode is : AGA

Er zit trouwens een demper onder het stuurhuis (ook wel eens te zien op motorfietsen) , misschien is dat ook een aanwijzing.

En wat is een "voorpijp" ?

Verdorie, had ik nu maar een vraagbaak !

ps. de auto heeft 141.000km gelopen , is zoiets dan te verwachten ?

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

lukraak wat gissen zet je mensen op het verkeerde been.[quote=paulkelder][quote=john5686]als je de volledige type code geeft dan kan ik kijken of deze beschrijving klopt[/quote]
Waarschijnlijk (uit het hoofd) motorcode ARJ.

Gr. paul[/quote]

anoniem-1573996169 (0), 16 jaar geleden

voorpijp is je voorste gedeelte van de uitlaat.[quote=yeti]De motorcode is : AGA
Is dat een voldoende gegeven ?

En wat is een "voorpijp" ?

Verdorie, had ik nu maar een vraagbaak !

ps. de auto heeft 141.000km gelopen , is zoiets dan te verwachten ?[/quote]

yeti (0), 16 jaar geleden

[quote=robby10030]voorpijp is je voorste gedeelte van de uitlaat.[/quote]
had niet gedacht dat die zo "hoog "zit .... of zit de stelbout dan aan de ONDERKANT van het stuurhuis ?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=robby10030]lukraak wat gissen zet je mensen op het verkeerde been.[quote=paulkelder][quote=john5686]als je de volledige type code geeft dan kan ik kijken of deze beschrijving klopt[/quote]
Waarschijnlijk (uit het hoofd) motorcode ARJ.

Gr. paul[/quote]
[/quote]
Robby...

Ik heb jou al eerder gezegt, heb je commentaar graag per PM.

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=yeti][quote=robby10030]voorpijp is je voorste gedeelte van de uitlaat.[/quote]
had niet gedacht dat die zo "hoog "zit .... of zit de stelbout dan aan de ONDERKANT van het stuurhuis ?[/quote]
Stuurhuis bevind zich onder tegen de waterbak.

Gr. paul

yeti (0), 16 jaar geleden

Ik bedoel eigenlijk de plaats van de stelbout, zit die onder of boven ?

P. Kelder (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=yeti]Ik bedoel eigenlijk de plaats van de stelbout, zit die onder of boven ?[/quote]
Is van de onderzijde WEL bereikbaar.

Gr. paul

yeti (0), 16 jaar geleden

ok, prima. Er zit geen hoes in de weg ?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A6 of stel zelf een nieuwe vraag.