Audi 80: stilvallen motor

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.3E automaat

Afgelopen week binnen 48 uur tweemaal te maken gehad met het stilvallen van de motor van mijn Audi 80, 2.3E, type B4.
Eerst op dinsdagavond terwijl mijn vrouw vanaf haar werk in Voorburg onder weg was naar Zoetermeer. Bij de afslag Zoetermeer viel de motor in een keer stil en moest door haar worden uitgeweken naar de vluchtstrook. Startmotor draaide wel maar motor wilde desondanks niet aanslaan. Vervolgens is de auto door mij naar huis afgesleept. Thuisgekomen wilde de motor nog altijd niet aanslaan. Volgende ochtend heb ik de zekeringen van de bobine en motormanagement bekeken, maar kon niets onreglementairs vinden. Tot mijn verrassing sloeg de motor hierna aan. Een korte proefrit binnen Zoetermeer werd vervolgens zonder problemen afgelegd. Aan het eind van de middag ben ik naar mijn werkadres in Den Haag gereden. 10 minuten snelweg afgewisseld door 20 minuten stadsverkeer leverde opnieuw geen problemen op.
’s-Nachts reed ik naar huis en aan het einde van de afslag Zoetermeer viel opnieuw de motor in een klap stil en wilde vervolgens niet meer aanslaan. Wegenwacht is vervolgens geweest, die vervolgens een brandstofprobleem vermoedde. Nadat deze op de injectie een bout even had losgedraaid en vervolgens tot de conclusie kwam dat er wel degelijk benzinedruk aanwezig was, sloeg de motor aan en bleek rijden op eigen kracht naar huis mogelijk.
Vandaag even een korte rit binnen Zoetermeer gemaakt. Vooralsnog zonder problemen. Desondanks blijft de vraag aanwezig of de storing op een later tijdstip opnieuw optreedt.

Wie herkent genoemd stilvallen en weet mogelijk wat de oorzaak van genoemde storing is?
Overeenkomsten tussen beide stilvallen: 10 a 15 minuten snelweg, respectievelijk aan het begin en aan het einde van de afslag Zoetermeer.

Bij voorbaat dank en met vriendelijke groet,
Dirk

Gar57nl3456

Geplaatst door Gar57nl3456 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

hmm, deze heeft nog een brandstofverdeelspin?? (trosje leidingen boven op het luchtfilterhuis, geen elektrische aansluitingen op de injectors??)

Dan is het zaak om de luchtweger schoon te maken, deze zit onder de brandstofverdeler en boven het luchtfliterelement. hij gaat door aanslag en vervuiling wel eens stroef door het huis lopen.
Wel voorzichtig mee zijn, en niets verbuigen, het is een precisie instrument.
Hij moet 100% schoon zijn en vrij door de meetconus kunnen bewegen.

succes

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Heb je eigenlijk wel een vonk als de motor niet wil starten?
Als er geen vonk is verdenk ik de Hall sensor.

Gr.
Paul

Gar57nl3456 (0), 17 jaar geleden

Harry en Paulus,

beiden bedankt voor jullie reactie. Nadat het probleem zich de eerste maal had voorgedaan, liet ik beide mogelijkheden open zijnde een brandstofprobleem dan wel een vonkprobleem. Mbt de afwezigheid van een vonk in eerste instantie bekeken of de desbetreffende zekeringen (bobine en motormanagement) goed waren. Dit was het geval. Direct hierop sloeg de motor ook snel aan. Verrassend omdat ik niet echt iets gewijzigd had.
Toen de motor de tweede maal stilviel, heb ik de zelfde handelingen uitgevoerd. Toen had het geen resultaat.
Wellicht zou de motor ook zonder handelingen aan de zekeringen gestart hebben.
De man van de Wegenwacht voorzag een brandstofprobleem. Ik weet niet wat hij even los draaide, maar er spoot direct brandstof uit. Gaf hem de zekerheid dat er brandstofdruk was. Direct hierna startte de motor vlot.
De luchtweger waar jij het over hebt, Harry, zit deze onder de zwarte rubberen hoes?
En kan deze ook gereinigd worden door zo min mogelijk fysiek hier aan te werken?
Je hoort nog wel eens dat het leegrijden van de tank vuil in de leidingen kan brengen. Nu heb ik de tank op zich niet leeggereden maar was laatst wel nagenoeg leeg. Is dit wellicht de oorzaak? Al dan niet in combinatie met luchtweger!

Groetjes Dirk

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 17 jaar geleden

Eerst controleren (wanneer de storing zich voordoet) of de ontsteking wel vonkt.

Storing lijkt wel erg veel op een defecte Hall gever.(wat Paul dus zegt). en komt ook wel vaker voor.

Brandstof probleem is onderweg moeilijker (even snel) te controleren en komt ook minder vaak voor.
Oiram

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

WAS er nou een vonk of niet als hij niet wilde starten? Met zekeringen controleren kom je er niet. Draai een bougie eruit en leg deze met de kabel aangesloten tegen massa. Als je nu de motor probeert te starten moet je vonken zien overspringen tussen de puntjes van de bougie.

Geen vonk? Dan zit daar het probleem. Mogelijk de Hall sensor onder de verdelerkap die kaduuk is. Ik heb meegemaakt dat zo'n Hall sensor voordat hij echt helemaal kaduuk is voor de raarste storingen zorgt d.w.z. dat hij het bij koude motor wel doet maar bij warme motor niet meer.

Andere mogelijkheid is het contactslot. Rommel bij stationair draaiende motor eens aan de contactsleutel. Hoor je de motor reageren dan is het elektrische contactblokje van het contactslot overleden. En nog een paar mogelijkheden maar daar komen we later wel op.

Wel een vonk en de motor slaat niet aan?? Dan heb je waarschijnlijk een brandstofprobleem en Harry kan je daar het beste mee helpen. Zie zijn tips.

Probeer systematisch te zoeken.

Succes,

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

luchtweger hoeft niet uit elkaar, en hij zit iddonder die ronde zwarte hoes. alleen om de onderkant te bereiken moet het deksel even met brandstofverdeler en al van het luchtfilterhuis af (4 klikkertjes)

En ik denk dat die wegenwachtman gelijk heeft met brandstof.....


succes

Gar57nl3456 (0), 17 jaar geleden

Harry, Paul ea,

omdat diverse van jullie de Hall-gever als mogelijke oorzaak aanwezen en ook uit andere hoek de Hall-gever als verantwoordelijke gezien werd, deze vervolgens laten vernieuwen. Storing al enige tijd weggebleven.
Overigens diende ik bij de Audi-dealer een complete verdeler-unit te bestellen a raison van euro 209,00 ex btw, terwijl via de Bosch-organisatie een Hall-gever afzonderlijk kon worden besteld voor de prijs van euro 56,00 ex.

Allen in ieder geval bedankt voor de tip.

Groetjes Dirk

Paulus8636 (0) PRO, 17 jaar geleden

Succes! En bedankt voor het terugmelden van de oplossing!

Gr.
Paul

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.