Audi 80: temperatuur koelwater

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1Z

Geachte problem solver,

Ik heb net een tweedehands audi 80 bj 1993,1.9 tdi, motor 1z, gekocht. Onderweg viel het mij op dat de temperatuurmeter maar tot aan het derde streepje komt (+/- 70°C). Dit is te laag, dus verdenk ik de thermostaat ervan dat hij tijdens het rijden te lang blijft open staan. Ik heb de temperatuur ook gemeten in het buffervat, net na rijden: dit gaf 75°C aan. Dus de temperatuursensor en meter lijkt mij in orde.

Tijdens stationair draaien loopt de temperatuur wel op en dat zelfs tot voorbij de 90°C. Ik heb dan ook de watertemperatuur gemeten met een digitale meter en dat gaf een temperatuur aan net onder de 100°C vooraleer de ventilator opspringt. Dat lijkt mij nog normaal, het water kookt immers niet.

Dus ik vermoed dat er geen probleem is voor stationair draaien, maar wel voor rijden. Te veel koeling door thermosthaat die te ver blijft open staan?

ZOU HET PROBLEEM BIJ RIJDEN AAN DE THERMOSTHAAT KUNNEN LIGGEN, of zit ik hier volledig fout (elektronisch probleem misschien)?

Dank bij voorbaat en vriendelijke groeten,
Geert Vanlommel.

vanlommel

Geplaatst door vanlommel (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi 80? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

kan de thermostaat zijn, zit in de onderste flens van de waterpomp.

Haal wel een echte, er zijn namelijk goede immitatie's maar ook hele slechte. Helaas is het koren van het kaf scheiden lastig.

Hisham (0), 17 jaar geleden

waar herken je een echte aan?

(ik heb hetzelfde bij mijn a4 en wil ook de thermostaat gaan vervangen)

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Hisham]waar herken je een echte aan?

(ik heb hetzelfde bij mijn a4 en wil ook de thermostaat gaan vervangen)[/quote]
een echte is voorzien van een orgineel parts-nummer.

paul,

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

die van de dealer zijn goed, staat vw audi merk en 9 cijferig onderdeelnummer in. Kun je er eentje van baehr bemachtigen bij de automateriaalzaak heb je ook een goeie (dezelfde in een niet vw doosje)

De rest; laat maar staan; slechte ervaring mee en dit deel is bij de dealer niet veel duurder dan elders. (dus geen risico mee lopen en gewoon korting vragen aan de onderdeelbalie van meneer vw)

Hisham (0), 17 jaar geleden

bedankt!

Henkk (0), 17 jaar geleden

Hallo,

ik heb ook een audi 80 van dit bouwjaar, alleen een 2.0. ook ik heb mijn thermostaat defect vermoet ik hij word tijdens het rijden niet warmer dan 40 a 0 graden!!! HELP is dit ook de thermostaat?

En mijn temp meter in de auto werkt niet altijd heeft iemand een idee waar dit aan ligt? kabbelbreuk of haarscheurtjes in de print van de cockpit?? misschien een bekend probleem bij een van jullie?

graag hoor ik het

alvast bedankt

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

temperatuur kan de thermostaat zijn, meet eens met een thermometer hoe heet het water in het expansievat wordt.

cockpit is bekend probleem, leer er maar mee leven, ze krijgen het vroeg of laat allemaal.

Henkk (0), 17 jaar geleden

is er aan de cockpit helemaal niets te doen dan?


en is het ook slecht voor de motor als ik door rij als ie niet warm word ofoz??

audia4 (0) PRO, 17 jaar geleden

tuurlijk is er wat aan te doen, de cockpit vervangen; maar ik zou lekker doorrijden.......

De laatste; ja dat is schadelijk. Sneller slijtage enz.

Henkk (0), 17 jaar geleden

is het het proberen waard om de cockpit te solderen aan de achterkant heb namelijk wel eens gehoort dat dat ook wat problemen kan wegnemen.

en als ik met de auto wel rij omdat ie niet warm word blijf ie dan ook op de auto choke rijden??? enzo? extra verbruik benzine?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi 80 of stel zelf een nieuwe vraag.