Hallo mensen,
6 mnd geleden heb ik een A4 1.8T gekocht van 2002 met ca. 145.000 km. De auto heeft hiervoor altijd zijn beurten bij een dealer gehad en liep perfect alleen was de benzinepomp iets gehorig vooral als ie koud is. Aangezien de auto zeer goed beviel heb ik hem (ca. 4 mnd geleden) een grote beurt laten geven bij een zelfstandige audi specialist, dus niet een audi dealer. Na deze grote beurt liep de auto eigenlijk net zo goed als voorheen of iets beter tot en met vandaag. Vandaag met de auto naar mijn werk gegaan en alles liep perfect. Toen ik een paar uur later weer even weg moest deed alles het zoals gebruikelijk echter na 20 minuten rijden begon de motor ineens in te houden, te trillen en te stotteren. Ik ben vervolgens langzamer gaan rijden tot aan een parkeerplaats. Toen ik de motorkap opende zag ik dat de katalysator (onder de turbo) roodgloeiend was van de warmte. Ik heb de motor iets laten afkoelen en ben vervolgens heel langzaam naar huis gereden en heb de auto laten staan.
Aangezien ik geen specifieke kennis heb van auto's en de situatie niet wil verslechteren heb ik de auto dus niet meer gestart. Ik ben benieuwd of iemand dit probleem bekend voorkomt en weet wat hier aan de hand is en wat ik zoal het beste kan doen, naar de dealer of universele garage gaan of eventueel zelf reparen ?
Ik zie graag uw adviezen tegemoet en met vriendelijke groet,
John
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk een defecte bobine. Laat hem even uitlezen en kijk welke storingen erin staan.
Ricky bedankt voor de snelle reactie.
Ik ga zo naar een universele garage voor het uitlezen, volgens mij is dit een Bosch dienst.
Ben benieuwd wat ze lezen en wat reparatie gaat kosten.
Ik heb vroeger (in de tijd dat er enkele ronde bobines waren) nog wel eens een bobine verwisseld en vraag me af of dit bij deze audi ook mogelijk is. Waar zit eigenlijk de bobine, is deze gemakkelijk te verwisselen en heb je daarnaast ook nog apparatuur nodig om e.e.a. in te stellen/ regelen ?
Zal de kat. nog wel goed werken als die zo rood gloeiend was geweest ?
14 jaar
Als het een bobine is dan is hij makkelijk te vervangen,je moet dan alleen welke dus eerst uitlezen en kijken welke storing erin staat.
Dat de kat roodgloeiend wordt is natuurlijk niet goed,je hebt toch te lang doorgereden,maar ik zou als de motor weer goed loopt het gewoon aankijken,mocht er gevolgschade zijn dan merk je dat vanzelf wel.
Bij uitlezen van het geheugen werden drie foutcodes getoond: 17887, 16686 en 16684.
Aldus de garage heeft de eerste code met het remsysteem te maken en heeft dus niets met het huidig probleem te maken vooral omdat er geen problemen waren met de remmen en dat er nooit een waarschuwinslampje heeft gebrandt. Code 16686 heeft iets met de verbranding te maken en 16684 noemde foutje bij cylinder 2 en dit zou dus een kapotte bobine kunnen betekenen. Aangezien zij mij direkt konden helpen heb ik de auto daar laten repareren en was het geheel (uitlezen, montage, inregelen) voor 93,- euro geklaard. De auto rijd weer perfect en ik vind dat ze mij snel en voor een redelijk bedrag hebben geholpen. Of de kat. hierdoor schade heeft opgelopen is onbekend en zal op den duur moeten blijken, ik hoop natuurlijk dat die goed blijft.
Ricky, ontzettend bedankt voor je snelle en goeie advies, gr. John
14 jaar
Ik hoop et ook voor je,txs voor je feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A4 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar