Audi A3: 'stottert' soms. necam lpg installatie

Bouwjaar: 1998, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.6

Na een lange proefrit heb ik gisteren een A3 1.6 op lpg G3 gekocht. Op de terugweg naar huis begon de auto na 100km gereden te hebben plots te hakkelen en stotteren. Ik heb even een halve minuut op benzine gereden, en ben weer teruggeschakeld op lpg. De storing was voorbij, en ben probleemloos op lpg verder kunnen rijden.
Toen ik s'avonds weer een stuk ging rijden kwam de storing na ca 20km rijden weer terug. Weer een stotterende motor. Alleen dit keer bleef de motor op lpg stotteren, ook nadat ik even op benzine gereden had. Ik heb op benzine verder moeten rijden. Vandaag weer gewoon probleemloos op lpg gereden.

Wat kan de oorzaak zijn?
Ik heb hiervoor 3 auto's op lpg gehad. Bij allen heb ik zelf de verdamper gereviseerd. Misschien moet ik deze verdamper ook gaan reviseren?
Wat me opvalt is dat de uitgang (mengsel) van de verdamper niet naar een mengstuk voor de gasklep gaat (zoals dat bij mijn 3 vorige lpg auto's het geval was), maar dat deze via een mengstuk verdeeld word over de 4 cilinders. Het mengsel word dus niet vlak voor de gasklep toegevoegd. Maar als ik het goed heb is dit toch lpg, en geen lpi?

Wat kan de oorzaak van dit stotteren zijn? Kan dit komen doordat er misschien 1 cilinder soms geen mengsel krijgt? Moet ik de verdamper gaan reviseren? Of ligt dit aan het mengstuk, is deze te reviseren? Andere oorzaken?

Hier de specificaties van de Necam G3 installatie (afgelezen van typeplaatje).
Verdamper: Necam Mega.
TGK nr.: E4-67R-0096006
Mengstuk: Necam 23001
Elektrische regeleenheid: 183120025

Mvgr. Willem

willemhs

Geplaatst door willemhs (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Audi A3? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

laurens6453 (0) PRO, 18 jaar geleden

gas verdeel huis vervangen dan is het meestal over, het is een kwaal.
er is een revisie setje voor te krijgen.
de onderkant van het verdeelhuis kan je los schroeven en daar zit een membraam met een veertje je moet het veertje even op meten moet geloof ik 24mm lang zijn is hij dat niet dan het veertje even oprekken.
het makkelijkste is gewoon een ruilverdeel huis monteren kost geloof ik 260euro ex btw.
wat ook wel eens helpt is om de drukken af te stellen.
succes ermee.

willemhs (0), 17 jaar geleden

ik heb het veertje in het verdeelhuis wat opgerekt. of het de oplossing is zal zichzelf uit moeten wijzen. ik zie het nog even aan. waarschijnlijk ga ik over n maandje toch de verdamper en verdeelhuis reviseren.
om de drukken af te stellen zul je waarschijnlijk speciale apparatuur nodig hebben, dus dat moet ik na het reviseren misschien maar laten doen.

nog even iets wat ik vergeten was te melden. op lpg loopt de motor stationair een beetje 'rommelig', niet mooi constant en plofjes uit de uitlaat. duid dit ook op een vervuild verdeelhuis?

VG392 (0), 17 jaar geleden

Hallo Willem,

Zeer waarschijnlijk moet de verdeler grondig worden gereinigd.
Dit kost zo'n 20 euro.
Zeker niet zomaar onderdelen vervangen voor nieuw, want deze zijn behoorlijk duur.
Goed reviseren is net zo goed en stukken goedkoper.

Groeten,

Kees

willemhs (0), 17 jaar geleden

Het reinigen van het verdeelhuis lijkt me geen specialisten werk, dat duf ik zelf wel aan. Ik heb inmiddels hiet ook een handleiding voor gevonden. Ik zal eens gaan informeren waar ik een revisieset voor het verdeelhuis aan kan komen.

VG392 (0), 17 jaar geleden

Stuur even een bericht naar k.h.verhulst@home.nl, dan zal ik je laten weten wat je nodig hebt en waar je het kunt halen.

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ik heb ook een handleiding gevonden voor het uitlezen van de necam installatie, en krijg de volgende foutmeldingen
-33 map sensor signaal te hoog
-34 map sensor signaal te laag
-45 mengsel langdurig te rijk.

In de handleiding staat dat foutmelding 45 vaak voorkomt bij versleten membraamen in de verdamper, wellicht dat ik de verdamper ook moet gaan reviseren.
Maar waarom krijg ik de foutmeldignen 33 en 34, ze spreken elkaar nogal tegen?

laurens6453 (0) PRO, 17 jaar geleden

vacuum slangen even nakijken deze scheuren wel eens.

willemhs (0), 17 jaar geleden

ik heb de slangen van de map sensor bekeken, deze lijken vrij nieuw, geen lekage. Toen heb ik de massapool van de accu een tijdje los gehaald, hierna waren er geen foutmeldingen meer. na ca 15km gereden te hebben nog steeds geen enkele foutmelding.
Van het weekend ga ik het verdeelhuis reinigen. Als de motor daarna nog stotters/schokkend loopt ga ik de verdamper+mengstuk reviseren.

jeroenmonteyne (0) PRO, 17 jaar geleden

9 op 10 keren is het gewoon die "verdeler" die je eens helemaal uit elkaar moet nemen en dan heel grondig reinigen met een soort carburatorreiniger. Je moet dit wel met heel veel zorg en heel proper doen.

willemhs (0), 17 jaar geleden

Ik heb vandaag het verdeelhuis gereinigd. De motor loopt weer als een zonnetje. Stationair loopt i een stuk rustiger, geen plofjes meer uit de uitlaat. Ook als de auto in z'n vrij staat en ik druk het gas in komt de auto veel geleidelijker (zonder hakkelen/stoteren) op toeren.

Bedankt voor alle reacties

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Audi A3 of stel zelf een nieuwe vraag.